1 526 468 läst · 24 843 svar
1526k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tänkte att jag hade sett det =)Stefan N skrev:
RX2e Electric Rallycross Final Highlights : World RX of Lohéac 2021 : Rallycross France 2021 - YouTube
Självbyggare
· Stockholm
· 9 919 inlägg
Det är bilintresse.A ajn82 skrev:
Själv förstår jag inte de som är så uppslukade av elbilar att de blir arga på folk som kör med annan sorts bil.
Förstår inte ens varför folk kommer i konflikt om det.
Jag kom i konflikt, eller ja de kan man väl kanske inte kalla det. Men de börja dra alla korten med att de brinner hit och dit och att de inte finns el hit och dit.
Jag ska ju ha bilfan för tråkiga resorna
Men jag var lika gärna sugen att köpa tillbaka min gamla cadillac cts med v6 för det var inte många bilar som slog komforten för mig. Och den trevliga motorgången.
Har nästan uteslutande sett motorsport på tv så ljudet har aldrig varit den faktorn för mig. Visst låter det lite skoj ned en högvarvig motor som gasar förbi på motorvägsrakan en bit bort, men det är ju mest att jag associerar ljudet med en dyr motorleksak och blir avundsjuk än ljudet i sig.? Rkarlsson skrev:
Det jag mest uppskattat på de få motorstarka fordon jag själv framfört är ju hur man får en ninjaspark i ryggen direkt när man trampar på gaspedalen och bilen sticker iväg. Något jag förstår elbilar klarar av med bravur.
Jag är övertygad om att jag skulle känna mig mer än nöjd om jag kunde prioritera om och skaffa en Taycan. Även utan motorljudet från en porsche 6a.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Nåja. Ljudet är ju naturligt förekommande i förbränningsmotorerna. Sen dämpar man ut det med flödesbegränsande ljuddämpare. Effektförlust absolut, men det är en restprodukt av effektuttaget.A ajn82 skrev:
Rätt behagligt med ett litet ljud som relaterar till effektuttaget och att man hör varvtal etc. Vid manuell växellåda. Skönt vid aktiv körning.
Gött dock med tystnaden i en elbil och överdrivet höga ljud är ju bara störande.
Jag tittar inte ens på tv. Sport ska man se live =)Unikt namn skrev:Har nästan uteslutande sett motorsport på tv så ljudet har aldrig varit den faktorn för mig. Visst låter det lite skoj ned en högvarvig motor som gasar förbi på motorvägsrakan en bit bort, men det är ju mest att jag associerar ljudet med en dyr motorleksak och blir avundsjuk än ljudet i sig.
Det jag mest uppskattat på de få motorstarka fordon jag själv framfört är ju hur man får en ninjaspark i ryggen direkt när man trampar på gaspedalen och bilen sticker iväg. Något jag förstår elbilar klarar av med bravur.
Jag är övertygad om att jag skulle känna mig mer än nöjd om jag kunde prioritera om och skaffa en Taycan. Även utan motorljudet från en porsche 6a.
Jag har fördelen med att kunna titta på snapphanerallyt, det är kul när de låter lite och det är så stor variation på bilarna.
Den hade blivit tråkig om alla bilar var nya elbilar, vilka andra tävlingar kan man tävla med en gammal saab v4 vs subaru impreza =)
Koenigsegg låter trevligt när man möter en sån med. Inte för man möter så många, men ibland har man tur att möta när de provkör bilarna.
Är det bara ljudet som spelar roll eller är det häftigt med vibrationer också? Hur lång tid skall man tro att det tar innan det kommer konstgjorda vibrationer i elbilarna för att efterlikna hur en stor och hårt trimmad bensinmotor känns?
På minst en punkt tror ju i alla fall Volkswagen att vi inte kan anpassa oss till något nytt även om det är bättre. Elbilarna rullar sakta framåt med helt uppsläppt gaspedal som en bensinbil med en gammaldags automatlåda. Det har jag undrat varför de gör sedan jag först körde en bil med DSG-låda.
På minst en punkt tror ju i alla fall Volkswagen att vi inte kan anpassa oss till något nytt även om det är bättre. Elbilarna rullar sakta framåt med helt uppsläppt gaspedal som en bensinbil med en gammaldags automatlåda. Det har jag undrat varför de gör sedan jag först körde en bil med DSG-låda.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
En Top Fuel dragster i verkligheten är en upplevelse som känns i bröstet. Det är häftigt. Fast såklart ganska önödigt och värdelöst i praktiken. Lite som att skjuta med luftgevär på ölburkarUnikt namn skrev:Har nästan uteslutande sett motorsport på tv så ljudet har aldrig varit den faktorn för mig. Visst låter det lite skoj ned en högvarvig motor som gasar förbi på motorvägsrakan en bit bort, men det är ju mest att jag associerar ljudet med en dyr motorleksak och blir avundsjuk än ljudet i sig.
Det jag mest uppskattat på de få motorstarka fordon jag själv framfört är ju hur man får en ninjaspark i ryggen direkt när man trampar på gaspedalen och bilen sticker iväg. Något jag förstår elbilar klarar av med bravur.
Jag är övertygad om att jag skulle känna mig mer än nöjd om jag kunde prioritera om och skaffa en Taycan. Även utan motorljudet från en porsche 6a.
Man måste bestämma om man krypkör med bromsen eller gasen. Det är en smaksak. Men det är antingen eller om det ska vara bekvämt och vettigt i kökörning. Speciellt på ett lutande underlag.A Avemo skrev:Är det bara ljudet som spelar roll eller är det häftigt med vibrationer också? Hur lång tid skall man tro att det tar innan det kommer konstgjorda vibrationer i elbilarna för att efterlikna hur en stor och hårt trimmad bensinmotor känns?
På minst en punkt tror ju i alla fall Volkswagen att vi inte kan anpassa oss till något nytt även om det är bättre. Elbilarna rullar sakta framåt med helt uppsläppt gaspedal som en bensinbil med en gammaldags automatlåda. Det har jag undrat varför de gör sedan jag först körde en bil med DSG-låda.
Med stopgo radar och hillhold blir det lite annorlunda, men jag gillar att man håller bilen på bromsen duttar på gasen för att starta och uppsläppt gas kryper framåt.