1 527 120 läst · 24 843 svar
1527k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Något som det inte alltid pratas så mycket om är de olika hastigheterna som olika bilar snabbladdar med. Det gör rätt stor skillnad. Min bil är hyfsat snabb (max 115 kW, men i snitt runt 80 kW). Mustangen med stora batteriet (Long Range) maxar 150 kW, vilket förstås sparar en del tid. Snabbast är ju t ex E-tron, EV6 och Ioniq5 samt MB EQS. De laddar i ärlighetens namn typ dubbelt så snabbt som min bil. Men min nästa OTA-uppdatering innehåller bl a en förbättrad laddkurva, vilket gör att även min bil kommer ladda snabbare under längre tid.A AndersS skrev:
https://insideevs.com/news/550986/ford-mache-faster-charging-above80/
Det man bör undvika om man behöver ladda mycket på snabbladdare är förstås de bilar som kommer upp i max 50 kW. Det här gör mer skillnad tidsmässigt än några extra mil i uppgiven WLTP-räckvidd.
Ja, själv är jag lite småfeg - kör ogärna under 20% laddning, även om jag vet att det finns en hel del "reservtank" i min bil.Mikael_L skrev:När det lönar sig mest att snålköra lite är väl den gången det innebär ett laddstopp mindre. Då kan det bli tidsvinst ändå + kostnadsvinst också förstås.
Men det är ju tiden vi som regel prioriterar före kostnaden, annars skulle ingen köra 110 eller 120 på motorvägen, vi byter den tiden mot den extra bränslekostnaden utan att blinka (oavsett bränsle för bilen).
Men kan man helt spara in ett laddstopp så kan det motivera att sänka hastigheten.
Ja det är på hela resan, men om du skulle se att du har 5% för lite för att klara sista etappen, t.ex. så skulle det kanske bli tidsvinst att sänka 10-15km/h den sträckan för att komma fram utan laddstopp.
Jag svängde in igår för att toppa upp en 3kWh bara för att komma hem (nästan tom), hade jag bara behövt 1-2 kWh så hade det sparat tid att istället sänka hastigheten hem, men med det lilla jag hade kvar igår hade jag knappt kommit hem ens med 50km/h, det var i alla fall inget att chansa på ...
(Jag har ju också litet batteri, så det gör nog detta mer tydligt för mig)
Det jag skrev stämmer ändå.J jocke31 skrev:
Du ser att du troligen kommer få under 10% utan ett till laddstopp, det känns inte OK.
Då blir valet att sänka hastigheten eller ta ett extra laddstopp.
Förvisso kan det å andra sidan vara ett längre stopp med ordentlig tankning så man slipper ett stopp nästa dag istället, eller att man bara pytsar i ett tiotal kWh lite snabbt för att komma fram med över 15% i marginal.
Jag åker ganska ofta hjo-valdemarsvik. Snabbaste vägen, utan laddning, är via Norrköping, men väljer ändå att åka via Eksjö.
Klarar mig utan stopp alls då. Ska det ätas på vägen brukar det bli efter känsla och trafik.
Klarar mig utan stopp alls då. Ska det ätas på vägen brukar det bli efter känsla och trafik.
Om jag skulle åka den sträckan hade jag troligen snabbladdat ena vägen i Norrköping om jag åkte norra vägen och i Jönköping eller Nässjö om jag åkte södra vägen.AXS skrev:
Eller så hade jag destinationsladdat i Valdemarsvik.
Går att få riktigt låg förbrukning nu när det börjar bli varmare.
90 och 80 km/h väg.
Under 1 kWh per mil.
Notera att den beräknade räckvidden med den förbrukningen är 31mil med 40% laddning
Tesla M3 LR
90 och 80 km/h väg.
Under 1 kWh per mil.
Notera att den beräknade räckvidden med den förbrukningen är 31mil med 40% laddning
Tesla M3 LR
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 994 inlägg
Räknar du in förbrukningen också, dvs hur långt man kommer per laddad tidsenhet är det väl fortfarande Tesla model 3 LR som är vassast. Den är ju riktigt snål.J jocke31 skrev:Något som det inte alltid pratas så mycket om är de olika hastigheterna som olika bilar snabbladdar med. Det gör rätt stor skillnad. Min bil är hyfsat snabb (max 115 kW, men i snitt runt 80 kW). Mustangen med stora batteriet (Long Range) maxar 150 kW, vilket förstås sparar en del tid. Snabbast är ju t ex E-tron, EV6 och Ioniq5 samt MB EQS. De laddar i ärlighetens namn typ dubbelt så snabbt som min bil. Men min nästa OTA-uppdatering innehåller bl a en förbättrad laddkurva, vilket gör att även min bil kommer ladda snabbare under längre tid.
[länk]
Det man bör undvika om man behöver ladda mycket på snabbladdare är förstås de bilar som kommer upp i max 50 kW. Det här gör mer skillnad tidsmässigt än några extra mil i uppgiven WLTP-räckvidd.
Teslorna hamnar absolut högt upp på listan.Johannes Carlsson skrev:
Här finns en intressant jämförelse:
https://alltomelbil.se/topp-10-elbilar-med-langst-rackvidd-som-du-kan-kopa-idag/
Och här en till, med både sommar- och vintersiffror:
https://alltomelbil.se/resultatet-51-elbilar-i-omfattande-rackviddstest-bade-sommar-och-vinter/
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 994 inlägg
Läste precis att Lightyear redo för produktion i Finland.
625km räckvidd
Laddar 70km/dag med solceller på taket.
https://alltomelbil.se/elbilen-fran-lightyear-klar-for-produktion-far-nya-namnet-0/
625km räckvidd
Laddar 70km/dag med solceller på taket.
https://alltomelbil.se/elbilen-fran-lightyear-klar-for-produktion-far-nya-namnet-0/
Självbyggare
· Stockholm
· 9 925 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 925 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 994 inlägg
1,25kw som max verkar det vara på Lightyear från solcellerna. Nice som extraladdning men dom är ju rätt transparenta med just effekten.
Låg volym på denna första som är dyr, sen ska dom komma med en ny generation som förhoppningsvis blir billigare
Låg volym på denna första som är dyr, sen ska dom komma med en ny generation som förhoppningsvis blir billigare