1 527 378 läst · 24 843 svar
1527k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 927 inlägg
Det är inte samma klipp i drivning i MB som Tesla och Porsche. Men de är otroligt trevliga att köra och har fantastisk komfort. Vägljudet är trevligt lågt trots att den inte har akustikrutor.J jocke31 skrev:Spontant känns det som om MB har ett väldigt bra och genomtänkt utbud av elbilar jämfört med de flesta andra tillverkare. EQA, EQB, EQC, EQS och EQV. Har tyvärr inte hunnit provköra dem, men provsatt flera fina mercor på elbilsmässan. Gillade verkligen lilla suven EQA t ex. Känns stadig, bekväm och välplanerad och har hög detaljkvalitet.
Dessutom slipper man den smått klaustrofobiska känslan man får i t ex Polestar och EV6.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Ja, men det är väl å andra sidan premium på riktigt.GoC skrev:
Inte bilhandlar-premium som väl närmast är ett komparerbart adjektiv som betyder ungefär bra. Premium, mer premium, mest premium. Eller om det nu är premiumast det heter.
Vad kostar försäkringen? Min BMW som nog är mellan EQS och EQE i storlek/komfort/lyx fast inte el utan diesel kostar mellan 14 och 25 kkr per år på de stora fb.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 927 inlägg
Vi betalade 1600kr/m för en X5, hel. EQE och EQS kostar 509 resp 590/m, halv. Alla skrivna på samma person och Trygg Hansa med ca 20% bonus rabatt.P Pin skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 927 inlägg
Jodå, som svaren du fick, t.ex. Chargefinder. Men man får ändå förvänta sig problem ibland, dels trasiga laddare som bara ser oanvända ut, samt att när det finns snabbladdning med båda teknikerna så är det ofta bara en åt gången som går att använda, dvs du ser att det finns en ledig CCS, men väl där går den inte att använda för att en med ChaDemo redan laddar på samma laddstation. När man väl lärt sig hur en laddare man lite då och då använder presenteras så kan man ju räkna ut detta, men är det ett helt okänt laddställe så vet man inte.KristinaRT skrev:
Har du lust att sammaställa allt lite.J jocke31 skrev:
T.ex. hur lång körsträcka, total körtid, total laddtid och lite sånt.
Det kan man förstås räkna ut själv om man går genom dina inlägg, men om du gör det så sparar många andra lite tid, och många som är intresserade men inte orkar ta det taget får det presenterat.
I övrigt en väldigt trevlig och vettig serie inlägg , det är ju sånt här som snurrar i huvudet de som funderar på elbil. Vad innebär vissa resor ...
Absolut. Det ska jag göra.Mikael_L skrev:Har du lust att sammaställa allt lite.
T.ex. hur lång körsträcka, total körtid, total laddtid och lite sånt.
Det kan man förstås räkna ut själv om man går genom dina inlägg, men om du gör det så sparar många andra lite tid, och många som är intresserade men inte orkar ta det taget får det presenterat.
I övrigt en väldigt trevlig och vettig serie inlägg , det är ju sånt här som snurrar i huvudet de som funderar på elbil. Vad innebär vissa resor ...
BTW, igår åkte jag till jobbet med Mustangen, en sträcka på drygt 4 mil. Nacka-Sollentuna i rusningstrafik, och då ligger förbrukningen bara på 1,6 kWh/mil. Men då går det också långsamt, mycket köer blandat med högre fart (drygt 100).
Elbilar är som allra mest effektiva i stadstrafik, och inte minst i bilköer.
I tisdags tog jag vår andra elbil till jobbet (en MG ZS EV -21) och den drar ännu mindre, låg på kanske 1,4-1,5 kWh/mil. Den är däremot inte lika effektiv på motorväg, högre luftmotstånd och mindre batteri (bara 44 kWh). Dessutom så laddar den betydligt långsammare på snabbladdare än Mustangen. Så där blir det fler laddstopp om man åker långt. Men vi använder den mest lokalt och laddar sällan på snabbladdare. Men förra sommaren åkte vi på långresa med den (till Fritsla och Skåne från Nacka), och det gick jättebra. Laddning ca var 20:e mil.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 927 inlägg
Fick du ladda hemma hos dem du hälsade på? (Tänkte på årets tråd om han som inte fick ladda hos svär-päronen)J jocke31 skrev:Absolut. Det ska jag göra.
BTW, igår åkte jag till jobbet med Mustangen, en sträcka på drygt 4 mil. Nacka-Sollentuna i rusningstrafik, och då ligger förbrukningen bara på 1,6 kWh/mil. Men då går det också långsamt, mycket köer blandat med högre fart (drygt 100).
Elbilar är som allra mest effektiva i stadstrafik, och inte minst i bilköer.
I tisdags tog jag vår andra elbil till jobbet (en MG ZS EV -21) och den drar ännu mindre, låg på kanske 1,4-1,5 kWh/mil. Den är däremot inte lika effektiv på motorväg, högre luftmotstånd och mindre batteri (bara 44 kWh). Dessutom så laddar den betydligt långsammare på snabbladdare än Mustangen. Så där blir det fler laddstopp om man åker långt. Men vi använder den mest lokalt och laddar sällan på snabbladdare. Men förra sommaren åkte vi på långresa med den (till Fritsla och Skåne från Nacka), och det gick jättebra. Laddning ca var 20:e mil.
Ja vi laddade MG:n ett par gånger på vägen på snabbladdare och sedan hos fästmöns brorsa i Fritsla med vanlig 220-laddarsladd. Sedan hittade jag några destinationsladdare i de städer vi besökte så vi kunde ladda på natten när vi bodde på hotell. Bl a i Varberg, Ystad och Jönköping. Och sedan ett par snabbladdare på hemvägen.R Robert-san01 skrev:
Jag lurar ju på hur vårt första besök hos svärföräldrarna ska bli, vi har ju bara en "mormorsladdare" (1fas 220) att ta till där och Zoe har inte snabbladdare, så ladda på vägen funkar inte. Tror första besök blir midsommar och då brukar vi dessutom inte vara hos dem under dagen. Det är nog tveksamt om vi vågar åka elbil då... Även om vi får ladda hos svärföräldrarna så måste ju finnas tid nog att få i nåt... 1 mil i timmen brukar de säga väl? Sover vi över där borde det dock funka för att komma hem (18 mil enkel + 3-4 till firandet, 40kWh batteri i Zoe).J jocke31 skrev:Ja vi laddade MG:n ett par gånger på vägen på snabbladdare och sedan hos fästmöns brorsa i Fritsla med vanlig 220-laddarsladd. Sedan hittade jag några destinationsladdare i de städer vi besökte så vi kunde ladda på natten när vi bodde på hotell. Bl a i Varberg, Ystad och Jönköping. Och sedan ett par snabbladdare på hemvägen.
Ja en bra tumregel.J JohanLun skrev:
Men är bilen lite snålare (främst lägre luftmotstånd) eller körningen inte så snabb så kan det också bli 1,5 mil/timmes laddning med 10A (2,3 kW).
Så mindre än 12 timmar laddning kan du nog inte räkna med ifall du måste få i för 18 mil vad du än har för elbil.
Men tumregeln 1mil/1 timme är bra, då får man med de flesta bilar och väder en liten säkerhetsmarginal.
Med en Zoe lär du ladda 1,5 mil/timme med 220V 10A laddningJ JohanLun skrev:Jag lurar ju på hur vårt första besök hos svärföräldrarna ska bli, vi har ju bara en "mormorsladdare" (1fas 220) att ta till där och Zoe har inte snabbladdare, så ladda på vägen funkar inte. Tror första besök blir midsommar och då brukar vi dessutom inte vara hos dem under dagen. Det är nog tveksamt om vi vågar åka elbil då... Även om vi får ladda hos svärföräldrarna så måste ju finnas tid nog att få i nåt... 1 mil i timmen brukar de säga väl? Sover vi över där borde det dock funka för att komma hem (18 mil enkel + 3-4 till firandet, 40kWh batteri i Zoe).
Självbyggare
· Stockholm
· 9 927 inlägg
Då var 700k gränsen och sänkt bonus 2023 klubbad...
https://www.vibilagare.se/nyheter/beslutat-bonustak-pa-700-000-kr-infors-redan-i-juli
https://www.vibilagare.se/nyheter/beslutat-bonustak-pa-700-000-kr-infors-redan-i-juli