1 527 554 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Ja, men det visar väl att den här frågan egentligen är ganska perifer även för oss med elbil större delen av tiden.J JohanLun skrev:
De är ju på gång och börjar göra saker, men varken el eller gas (som väl är överspelat nu för de flesta) har slagit igenom på de breda plattformarna trots att de kanske har större nytta av sådan information idag än bensinbilisterna. Exempelvis Waze som jag tänkte ge en ny chans nu har följande inställningsmöjligheter för drivmedel:
- 95
- 98
- Diesel
- E85
Ridå.
Waze har börjat med laddstationer etc på den amerikanska marknaden, kommer väl snart här med. I Tesla kan du köra Waze i en browser.Nötegårdsgubben skrev:Ja, men det visar väl att den här frågan egentligen är ganska perifer även för oss med elbil större delen av tiden.
De är ju på gång och börjar göra saker, men varken el eller gas (som väl är överspelat nu för de flesta) har slagit igenom på de breda plattformarna trots att de kanske har större nytta av sådan information idag än bensinbilisterna. Exempelvis Waze som jag tänkte ge en ny chans nu har följande inställningsmöjligheter för drivmedel:
- 95
- 98
- Diesel
- E85
Ridå.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Ja, att dom finns med är en sak, men att det är användbart på ett rimligt sätt är en annan.
Jag vill ha en smart google-funktion när jag följer en rutt som säger typ: ”Du behöver ladda inom 10 mil, vill du se förslag på laddare?” Med algoritmstyrd beläggningsdata.
Eller ”Det verkar vara kö vid laddaren du tänkt åka till, vill du att vi föreslår dig alternativa laddplatser?”
ABRP försöker ju med alternativ 1 (utan algoritmerna), men är så kass i övrigt i realtid att jag inte använder den.
Jag har inte mer än testkört Tesla, och förstår det som att deras system funkar ok, men då har man ju också så stora laddstationer att kö sällan är ett problem. För oss utan Tesla ser läget lite annorlunda ut.
Jag vill ha en smart google-funktion när jag följer en rutt som säger typ: ”Du behöver ladda inom 10 mil, vill du se förslag på laddare?” Med algoritmstyrd beläggningsdata.
Eller ”Det verkar vara kö vid laddaren du tänkt åka till, vill du att vi föreslår dig alternativa laddplatser?”
ABRP försöker ju med alternativ 1 (utan algoritmerna), men är så kass i övrigt i realtid att jag inte använder den.
Jag har inte mer än testkört Tesla, och förstår det som att deras system funkar ok, men då har man ju också så stora laddstationer att kö sällan är ett problem. För oss utan Tesla ser läget lite annorlunda ut.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 996 inlägg
Va inne på Skoda idag. 9' i månaden för privatleasing och 1 år väntetid. (Enyaq iV80 då)
Både frugan och ungen gillade bilen iallafall. Supersmidigt att montera barnstolen. Betyder lättare än min XC70 iallafall
Både frugan och ungen gillade bilen iallafall. Supersmidigt att montera barnstolen. Betyder lättare än min XC70 iallafall
Tycker Ionity funkar rätt bra, sällan köer och/eller trasiga laddare. Och snabba laddare. Men som du varit inne på - man skulle ju vilja se beläggningsgraden direkt på bilens skärm. Så ett första steg vore förstås en app som funkar via Carplay/Android Auto.Nötegårdsgubben skrev:Ja, att dom finns med är en sak, men att det är användbart på ett rimligt sätt är en annan.
Jag vill ha en smart google-funktion när jag följer en rutt som säger typ: ”Du behöver ladda inom 10 mil, vill du se förslag på laddare?” Med algoritmstyrd beläggningsdata.
Eller ”Det verkar vara kö vid laddaren du tänkt åka till, vill du att vi föreslår dig alternativa laddplatser?”
ABRP försöker ju med alternativ 1 (utan algoritmerna), men är så kass i övrigt i realtid att jag inte använder den.
Jag har inte mer än testkört Tesla, och förstår det som att deras system funkar ok, men då har man ju också så stora laddstationer att kö sällan är ett problem. För oss utan Tesla ser läget lite annorlunda ut.
Trevligt att Tesla öppnat upp sitt nätverk för även andra bilar, men inte helt användbart för oss som har laddporten vänster fram (Mustangen) eller mitt fram (MG:n).
Går bra med min Enyaq hos Tesla - men man får parkera som ett r#v&@#L. Gissningsvis borde Tesla byta till längre kablar på sikt nu då de öppnat upp. Fungerar i övrigt riktigt bra!J jocke31 skrev:Tycker Ionity funkar rätt bra, sällan köer och/eller trasiga laddare. Och snabba laddare. Men som du varit inne på - man skulle ju vilja se beläggningsgraden direkt på bilens skärm. Så ett första steg vore förstås en app som funkar via Carplay/Android Auto.
Trevligt att Tesla öppnat upp sitt nätverk för även andra bilar, men inte helt användbart för oss som har laddporten vänster fram (Mustangen) eller mitt fram (MG:n).
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Då var elbil #2 beställd. Levererans innan 1/7.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Ja, det beror ju garanterat på att det är en elbil. Om bilen drivs av bensin eller diesel är det nämligen omöjligt att ha en smidig montering av barnstolen.Johannes Carlsson skrev:
Det räcker att det står volvo ju. Deras dörrar på 70 serien öppnas inte hela vägen. Så har man skostorlek 44 och uppåt så är det svårt att hoppa in i bilen om man inte är en elastiskt typ.N Nerre skrev:
Leveransen bokad nu =)
Tisdag hämtar jag den så nu längtar man. Dieseln höjdes ju till 26 spänn idag så det ska bli trevligt att köra lite billigare.
Ni som kan eaase laddboxen. Hur har ni ställt priset på? Jag har ju rörligt elpris så jag kan ju inte bara sätta ett pris =)
Tisdag hämtar jag den så nu längtar man. Dieseln höjdes ju till 26 spänn idag så det ska bli trevligt att köra lite billigare.
Ni som kan eaase laddboxen. Hur har ni ställt priset på? Jag har ju rörligt elpris så jag kan ju inte bara sätta ett pris =)
Grattis! Visst är det kul att åka billigt. Med nuvarande leveranstider på bilar (eller sug efter beggade) ska man vara glad att få tag på en...? Rkarlsson skrev:
Jag är också glad jag fick tag på en beg Zoe istf min via jobbet leasade passat GTE, även om jag fått en bättre bil om jag leasat en ny så har jag iallafall en bil och vet kostnaden. Just nu är det ju jättestökigt med förmånsvärden och leveranstider. En nackdel med privatleasing är (om jag förstår rätt) att man måste tajma sin beställning av ny bil med tillbakalämnande av den gamla. För förmånsbilar så var det iallafall för oss att det gick att behålla bilen till den nya kom. Men de som beställer ny bil på jobbet idag måste i princip beställa nästa bil mindre än 6 månader efter de hämtat ut den då leveranstiden är mer än ett år och vi normalt bytte efter 18-24 mån. Eftersom de roar sig med att ändra förmånsvärden och räntor mm med så kort varsel så känns det osäkert vad bilen då kostar...
Jag har Tibber, den har integration. Om det är lönsamt eller ej vet jag inte, jag är tveksam i vintras. På sommaren verkar jag tjäna ca 10% mot vanligt el abb enl https://offpeak.se/.