J JohanLun skrev:
Konstigt Google inte redan är på den bollen?
Ja, men det visar väl att den här frågan egentligen är ganska perifer även för oss med elbil större delen av tiden.

De är ju på gång och börjar göra saker, men varken el eller gas (som väl är överspelat nu för de flesta) har slagit igenom på de breda plattformarna trots att de kanske har större nytta av sådan information idag än bensinbilisterna. Exempelvis Waze som jag tänkte ge en ny chans nu har följande inställningsmöjligheter för drivmedel:
  • 95
  • 98
  • Diesel
  • E85

Ridå.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men det visar väl att den här frågan egentligen är ganska perifer även för oss med elbil större delen av tiden.

De är ju på gång och börjar göra saker, men varken el eller gas (som väl är överspelat nu för de flesta) har slagit igenom på de breda plattformarna trots att de kanske har större nytta av sådan information idag än bensinbilisterna. Exempelvis Waze som jag tänkte ge en ny chans nu har följande inställningsmöjligheter för drivmedel:
  • 95
  • 98
  • Diesel
  • E85

Ridå.
Waze har börjat med laddstationer etc på den amerikanska marknaden, kommer väl snart här med. I Tesla kan du köra Waze i en browser.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ja, att dom finns med är en sak, men att det är användbart på ett rimligt sätt är en annan.

Jag vill ha en smart google-funktion när jag följer en rutt som säger typ: ”Du behöver ladda inom 10 mil, vill du se förslag på laddare?” Med algoritmstyrd beläggningsdata.

Eller ”Det verkar vara kö vid laddaren du tänkt åka till, vill du att vi föreslår dig alternativa laddplatser?”

ABRP försöker ju med alternativ 1 (utan algoritmerna), men är så kass i övrigt i realtid att jag inte använder den.

Jag har inte mer än testkört Tesla, och förstår det som att deras system funkar ok, men då har man ju också så stora laddstationer att kö sällan är ett problem. För oss utan Tesla ser läget lite annorlunda ut.
 
  • Gilla
Oskar Norrköping och 1 till
  • Laddar…
Va inne på Skoda idag. 9' i månaden för privatleasing och 1 år väntetid. (Enyaq iV80 då)

Både frugan och ungen gillade bilen iallafall. Supersmidigt att montera barnstolen. Betyder lättare än min XC70 iallafall
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, att dom finns med är en sak, men att det är användbart på ett rimligt sätt är en annan.

Jag vill ha en smart google-funktion när jag följer en rutt som säger typ: ”Du behöver ladda inom 10 mil, vill du se förslag på laddare?” Med algoritmstyrd beläggningsdata.

Eller ”Det verkar vara kö vid laddaren du tänkt åka till, vill du att vi föreslår dig alternativa laddplatser?”

ABRP försöker ju med alternativ 1 (utan algoritmerna), men är så kass i övrigt i realtid att jag inte använder den.

Jag har inte mer än testkört Tesla, och förstår det som att deras system funkar ok, men då har man ju också så stora laddstationer att kö sällan är ett problem. För oss utan Tesla ser läget lite annorlunda ut.
Tycker Ionity funkar rätt bra, sällan köer och/eller trasiga laddare. Och snabba laddare. Men som du varit inne på - man skulle ju vilja se beläggningsgraden direkt på bilens skärm. Så ett första steg vore förstås en app som funkar via Carplay/Android Auto.

Trevligt att Tesla öppnat upp sitt nätverk för även andra bilar, men inte helt användbart för oss som har laddporten vänster fram (Mustangen) eller mitt fram (MG:n).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
@
J jocke31 skrev:
Tycker Ionity funkar rätt bra, sällan köer och/eller trasiga laddare. Och snabba laddare. Men som du varit inne på - man skulle ju vilja se beläggningsgraden direkt på bilens skärm. Så ett första steg vore förstås en app som funkar via Carplay/Android Auto.

Trevligt att Tesla öppnat upp sitt nätverk för även andra bilar, men inte helt användbart för oss som har laddporten vänster fram (Mustangen) eller mitt fram (MG:n).
Går bra med min Enyaq hos Tesla - men man får parkera som ett r#v&@#L. Gissningsvis borde Tesla byta till längre kablar på sikt nu då de öppnat upp. Fungerar i övrigt riktigt bra!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Då var elbil #2 beställd. Levererans innan 1/7. :)
 
  • Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
@
R Robert-san01 skrev:
Då var elbil #2 beställd. Levererans innan 1/7. :)
Leverans innan juli? Vad beställde du då?

Eller menar du 1/7 2025?
 
Redigerat:
@ @ndreas skrev:
Leverans innan juli? Vad beställde du då?

Eller menar du 1/7 2025?
Får den om ca 3v.

EQS...
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
[länk]
Var är det och i samband med vad?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Både frugan och ungen gillade bilen iallafall. Supersmidigt att montera barnstolen. Betyder lättare än min XC70 iallafall
Ja, det beror ju garanterat på att det är en elbil. Om bilen drivs av bensin eller diesel är det nämligen omöjligt att ha en smidig montering av barnstolen.
 
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, det beror ju garanterat på att det är en elbil. Om bilen drivs av bensin eller diesel är det nämligen omöjligt att ha en smidig montering av barnstolen.
Det räcker att det står volvo ju. Deras dörrar på 70 serien öppnas inte hela vägen. Så har man skostorlek 44 och uppåt så är det svårt att hoppa in i bilen om man inte är en elastiskt typ.
 
Leveransen bokad nu =)
Tisdag hämtar jag den så nu längtar man. Dieseln höjdes ju till 26 spänn idag så det ska bli trevligt att köra lite billigare.

Ni som kan eaase laddboxen. Hur har ni ställt priset på? Jag har ju rörligt elpris så jag kan ju inte bara sätta ett pris =)
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Leveransen bokad nu =)
Tisdag hämtar jag den så nu längtar man. Dieseln höjdes ju till 26 spänn idag så det ska bli trevligt att köra lite billigare.

Ni som kan eaase laddboxen. Hur har ni ställt priset på? Jag har ju rörligt elpris så jag kan ju inte bara sätta ett pris =)
Grattis! Visst är det kul att åka billigt. :) Med nuvarande leveranstider på bilar (eller sug efter beggade) ska man vara glad att få tag på en...

Jag är också glad jag fick tag på en beg Zoe istf min via jobbet leasade passat GTE, även om jag fått en bättre bil om jag leasat en ny så har jag iallafall en bil och vet kostnaden. Just nu är det ju jättestökigt med förmånsvärden och leveranstider. En nackdel med privatleasing är (om jag förstår rätt) att man måste tajma sin beställning av ny bil med tillbakalämnande av den gamla. För förmånsbilar så var det iallafall för oss att det gick att behålla bilen till den nya kom. Men de som beställer ny bil på jobbet idag måste i princip beställa nästa bil mindre än 6 månader efter de hämtat ut den då leveranstiden är mer än ett år och vi normalt bytte efter 18-24 mån. Eftersom de roar sig med att ändra förmånsvärden och räntor mm med så kort varsel så känns det osäkert vad bilen då kostar...

Jag har Tibber, den har integration. Om det är lönsamt eller ej vet jag inte, jag är tveksam i vintras. På sommaren verkar jag tjäna ca 10% mot vanligt el abb enl https://offpeak.se/.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.