1 527 641 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 294 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 294 inlägg
Stort tack för uppdateringarna. Kul att se hur det fungerar i verkligheten.
Ja, jag vet att det är en tillrättalagd verklighet men nästa gång får vi nog en rapport hur det fungerar i minus 35, dagsetapper på 120 mil, med snittfart på 120-130 km/h och 1500 kg släp bakom, så som folk kör mest...
Ja, jag vet att det är en tillrättalagd verklighet men nästa gång får vi nog en rapport hur det fungerar i minus 35, dagsetapper på 120 mil, med snittfart på 120-130 km/h och 1500 kg släp bakom, så som folk kör mest...
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Ja, ypperligt på Ionity till och med. Där ser man inte bara binärt om en laddare är ledig, utan även hur fulladdad bilen som står där är.J jocke31 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För egen del saknar jag dock verkligen Apple carplay-stöd för Chargefinder. Med så bra realtidsdata är det svårt att förstå att det inte tillgängliggörs bättre även för bilförare. Nu är man ju beroende av att ha en passagerare som sköter det, eller sitta och fippla med telefonen bakom ratten.
Sant. Hade absolut varit mycket användbart.Nötegårdsgubben skrev:Ja, ypperligt på Ionity till och med. Där ser man inte bara binärt om en laddare är ledig, utan även hur fulladdad bilen som står där är.
[bild]
För egen del saknar jag dock verkligen Apple carplay-stöd för Chargefinder. Med så bra realtidsdata är det svårt att förstå att det inte tillgängliggörs bättre även för bilförare. Nu är man ju beroende av att ha en passagerare som sköter det, eller sitta och fippla med telefonen bakom ratten.
En bra grej i min bil är att den automatiskt plottar in laddstopp i navigationen om man kör så långt att räckvidden överskrids. Där kan man också filtrera olika laddnätverk, precis som i ChargeFinder. Däremot visar bilen tyvärr inte hur många laddare som är lediga i realtid. Hoppas det kommer i någon OTA-uppdatering framöver.
Det finns en uppdatering av laddkurvan till min bil, så den laddar lite snabbare, speciellt på slutet. Ska be verkstaden fixa det vid tillfälle.
Fick ny uppdatering igen =)
Nu står bilen hos min säljare. Så nu återstår väl bara leveransrekond och eventuellt om de ska montera någonting alls just där.
Så om de inte är fullbokade i kommande vecka bör den väl nästa vara klar.
Kanske kör in till de idag och kollar om man kan se den för skojs skull
Nu står bilen hos min säljare. Så nu återstår väl bara leveransrekond och eventuellt om de ska montera någonting alls just där.
Så om de inte är fullbokade i kommande vecka bör den väl nästa vara klar.
Kanske kör in till de idag och kollar om man kan se den för skojs skull
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Det tror jag flera gör, problemet är att bilarnas egna navigatorer är så dåliga. Jag vill använda Google maps av flera andra skäl, och förväntar mig att dom kommer med bra funktionalitet för det här. Och om inte dom, så Waze eller Apple.J jocke31 skrev:
Att behöva förlita sig på en enfunktionsapp som Chargefinder eller undermåliga navigeringsappar som biltillverkarnas egna eller ABRP tror jag inte på. Att hitta och realtidsuppdatera laddarna är uppenbarligen relativt lätt, då det tillhandahålls strukturerad data för det. Att göra en bra navigator är dock uppenbarligen betydligt svårare.
Konstigt Google inte redan är på den bollen? Mina tidigare VW (golf och passat) har haft sjukt dåliga inbyggda navigatorer. Min nu peivatköpta 3 år gamla Zoe har en helt ok inbyggd nav. Men jag föredrar ändå Google och android auto med spegling på bilens skärm.Nötegårdsgubben skrev:Det tror jag flera gör, problemet är att bilarnas egna navigatorer är så dåliga. Jag vill använda Google maps av flera andra skäl, och förväntar mig att dom kommer med bra funktionalitet för det här. Och om inte dom, så Waze eller Apple.
Att behöva förlita sig på en enfunktionsapp som Chargefinder eller undermåliga navigeringsappar som biltillverkarnas egna eller ABRP tror jag inte på. Att hitta och realtidsuppdatera laddarna är uppenbarligen relativt lätt, då det tillhandahålls strukturerad data för det. Att göra en bra navigator är dock uppenbarligen betydligt svårare.
Är det någon icke-Teslaförare här som har laddat på Tesla-station än? Vi testade igår, men appen fick aldrig kontakt med laddaren, så det startade inte. Gjorde flera försök både med sambons iPhone och min OnePlus.
Just Waze är ju bäst av alla, den har snabbast uppdateringar med realtidsdata. Däremot så är faktiskt min inbyggda navigationsapp riktigt bra. Den visar i realtid trafiksituationen och verkar hämta data från samma källa/or som Waze.Nötegårdsgubben skrev:Det tror jag flera gör, problemet är att bilarnas egna navigatorer är så dåliga. Jag vill använda Google maps av flera andra skäl, och förväntar mig att dom kommer med bra funktionalitet för det här. Och om inte dom, så Waze eller Apple.
Att behöva förlita sig på en enfunktionsapp som Chargefinder eller undermåliga navigeringsappar som biltillverkarnas egna eller ABRP tror jag inte på. Att hitta och realtidsuppdatera laddarna är uppenbarligen relativt lätt, då det tillhandahålls strukturerad data för det. Att göra en bra navigator är dock uppenbarligen betydligt svårare.
I tidigare bilar så har det däremot varit si och så med uppdateringsfrekvensen. Har haft
kartor som skulle laddas ned och uppdateras i bilen via såväl USB-minne som SD-kort, vilket förstås känns ohyggligt omodernt.
Nyckeln är att bilen behöver ha en bra uppkoppling via såväl 4G/5G som WiFi och blåtand för att det ska funka smidigt. Och dessutom OTA-uppdateringar, inte bara av kartor utan även av bilens funktioner.
Var f ö på en mycket intressant dragning i Helsingborg häromdagen som handlar om att kommunen via sina sopbilar samlar in dagsfärsk information om vägstatus, dvs potthål, sprickor osv men även om skyltplacering, träd som har grenar som hänger ut över trottoarer och gator osv. Denna info bearbetas sedan av AI och hanteras av de som ansvarar för vägunderhåll i kommunen. Det visas även fina grafer över vägstatus i helsa kommunen. Mycket imponerande.
Vi funderar på att göra något liknande i kommunen där jag jobbar.
Jag ställde frågan om kommunen även planerar att tillgängliggöra denna info som öppna data, och det är tanken. I så fall kan ju också bilar och appar som t ex Waze få ännu bättre information som uppdateras löpande.
Vi funderar på att göra något liknande i kommunen där jag jobbar.
Jag ställde frågan om kommunen även planerar att tillgängliggöra denna info som öppna data, och det är tanken. I så fall kan ju också bilar och appar som t ex Waze få ännu bättre information som uppdateras löpande.
Plattformarna byts med 3-4 års mellanrum, har man sen en beg bil så är det 6 gamla system. Om det sen är en icke premium bil så är det inte top of the line från början. Har inte Tesla och Polestar och någon mer varit bra mycket före många andra som haft riktigt usla system? Själv tror jag på att låta mobilen vara bärare, bilarna ska hålla 15 år. Att behålla ett Interface (android auto) går att göra länge. Men betänk hur bra mobilerna var för 10 år sen. Näe låt mobilen låna bilens skärm...Stefan N skrev: