J jocke31 skrev:
Hade stor tur och hittade en destionationsladdare (Bee) precis utanför Stora hotellet.
Har Jönköping Energi anslutit sig till Mer alltså (som Bee heter numera)? Det visar lite på det hopplösa med att behöva hålla reda på de olika laddnätverken när laddarna är heltäckta med ett varumärke, men egentligen hör till en kedja som heter något helt annat (tittar på er, Eon/Virta/Ica/whatnot).

Med det sagt ligger onekligen laddarna vid Stora hotellet förnämligt. Lite för bra nästan, med platser som lika gärna hade kunnat vara last- eller handikapplatser precis utanför entrén.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är tajt, det är jag medveten om =) Men vecka 27 är ju mitt hopp att den ska ha levererats. Går på semester vecka 28.
Hade ändå vart toppen kanske vecka 26 så man testat på den en vecka till jobbet.
Och midsommar är vecka 25… Så då har du ju lite prutmån iaf. :cool:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har Jönköping Energi anslutit sig till Mer alltså (som Bee heter numera)? Det visar lite på det hopplösa med att behöva hålla reda på de olika laddnätverken när laddarna är heltäckta med ett varumärke, men egentligen hör till en kedja som heter något helt annat (tittar på er, Eon/Virta/Ica/whatnot).

Med det sagt ligger onekligen laddarna vid Stora hotellet förnämligt. Lite för bra nästan, med platser som lika gärna hade kunnat vara last- eller handikapplatser precis utanför entrén.
Ja, det verkar onekligen så. Har 3-4 taggar + lika många kort liggande i bilen. Och så 5-6 appar på det. BTW, min Bee-tagg funkar fortfarande trots namnbytet.

(Men det är det som är så trevligt med Plug&Charge, stoppa i sladden bara. Klart. Precis som Teslaladdarna, alltså.)
 
J jocke31 skrev:
Men det är det som är så trevligt med Plug&Charge, stoppa i sladden bara. Klart.
Ja, kan tänka mig det. Har en folkvagn, så inget plug&charge för mig än men håller med om att det verkar bra. Om inte annat för att hålla reda på om man redan är kund på nätverket ifråga genom ena eller andra namnet.

För ärligt talat tycker jag att det är svårare att veta vilken app man ska dra igång än att det är svårt med apparna som sådana.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, kan tänka mig det. Har en folkvagn, så inget plug&charge för mig än men håller med om att det verkar bra. Om inte annat för att hålla reda på om man redan är kund på nätverket ifråga genom ena eller andra namnet.

För ärligt talat tycker jag att det är svårare att veta vilken app man ska dra igång än att det är svårt med apparna som sådana.
Håller med. Precis som du påpekade så är det långt ifrån säkert att varumärket på stolpen är detsamma som appen/taggen/kortet. Dessutom så tillkommer stundtals roamingavgifter när man använder vissa kombinationer av appar/nätverk.

Faktum är att Plug&Charge faktiskt är en ISO-standard (ISO 15118). Så fler och fler bilfabrikanter kommer nog att följa med tiden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ISO_15118
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror faktiskt inte det stämmer. De talade om det på radio häromdagen och en bilsäljare sa att han inte får sin ersättning förrän bilen levereras till kunden så de långa väntetiderna påverkade hans ekonomi också.
Det är ju knappast så att alla säljare har samma avtal.
 
När kommer VW med plug&charge uppdateringen?
 
Insåg en grej ikväll. Fick ju boxen installerat för typ 2 veckor sedan och de sa att de gick 20 meter kabel totalt. Lite stressad som jag var den dagen så skrev jag på.
Idag kom jag på att fan 10 meter? Rummet vid centralen är ju inte ens 3,5 meter brett.
Så jag gick och mätte allt, avrundat upp 5,5 meter. 10 meter ligger i markrör.
Fint sätt att salta till det ännu mer utöver det redan är =) jävla förtjänst de ligger inne med.
Jag mailade den jag beställde av, om jag får pengarna tillbaka skiter jag i, men de ska ju veta om att deras installatörer myglar.

Kommer aldrig någonsin i fortsättningen använda mig av tjänster där företaget anlitar en annan för installation.
Luft luft till luftkonditionering kommer jag ta lokala hantverkare till :D
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vilka motorer förbjöd cph? Hade varit intressant att veta =)
Tror det va euro 4.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det är ju knappast så att alla säljare har samma avtal.
Nej det är korrekt, men det finns åtminstone några som inte får betalt vid beställning utan vid leverans. Förmodligen det vanligaste också eftersom det blir stökigt om folk avbokar, om säljaren redan fått betalt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tror det va euro 4.
Bilar som då bör vara 10 år eller äldre.
 
A AndersS skrev:
Bilar som då bör vara 10 år eller äldre.
Samma infördes i Stockholm redan 2020 men endast på Hornsgatan.
 
Ja, i Stockholm riskerade ju reglerna att bli rejält hårda och att även euro5-dieslar inte skulle få köra i hela stan.

Förhandlades väl bort mot bredare cykelbanor till slut.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tror det va euro 4.
Då klarar min sig iallafall =) Har i40 med euro 5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.