Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, men säljarens anställningsavtal säger säkert att provisionen betalas ut när beställningen läggs, eftersom leveransen ligger utanför säljarens kontroll.
Jag tror faktiskt inte det stämmer. De talade om det på radio häromdagen och en bilsäljare sa att han inte får sin ersättning förrän bilen levereras till kunden så de långa väntetiderna påverkade hans ekonomi också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Etapp 3:
Örebro-Gränna.

18 mil, 2 timmar. 2 kWh/mil. Snabbladdning på Ionity, 25-80%, 30 min. 5 av 6 laddplatser lediga.
körde tydligen fort igen enligt bilen.

Nu till Jönköping för natthärbärge.

Bilens display visar laddningsstatus på 25%, räckvidd 82 km, och snabbladdningsplats Ravelsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens energiförbrukningsdata visar resdistans, tid och kWh per 100 km samt energidistribution.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elbilsdisplay visar kördata: 176,3 km körsträcka, 20 kWh/100 km förbrukning, effektivitetsstatistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärm på en elbilsladdstation visar laddning på 80% efter 30 minuter med snabbladdningstjänsten Ionity.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
Varför snabbladda i Gränna om du ändå skulle stanna över natt i Jönköping?

Saknas det laddare på/i anslutning till hotellet eller känns det bara såpass enkelt och prisvärt (med introrabatten) att ladda på Ionity att du helst inte avslutar dagen med ett tomt batteri?
 
Unikt namn
J jocke31 skrev:
20 kWh/mil
20 per 100km, eller 2,0 per mil måste det väl ändå vara?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
20 per 100km, eller 2,0 per mil måste det väl ändå vara?
Ja, my bad. Självklart är det så. Korrigerat. :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför snabbladda i Gränna om du ändå skulle stanna över natt i Jönköping?

Saknas det laddare på/i anslutning till hotellet eller känns det bara såpass enkelt och prisvärt (med introrabatten) att ladda på Ionity att du helst inte avslutar dagen med ett tomt batteri?
Ja, hade annars behövt ladda imorgon innan avfärd. Så var min plan. Finns bara 2 laddplatser utanför hotellet, och de brukar alltid vara upptagna. Och jag trodde man bara fick stå där i 2 timmar. Tydligen kan man stå där över natten. Men nu fanns det ju faktiskt en långsam Bee-laddare ledig. Så där kan jag fylla på 71-100% över natten. Men det var ren tur.
Tror iofs att priset på Bee är ungefär detsamma per kWh som när jag laddar på Ionity (typ 3-3:50 kr eller så).

Så nu har jag en bil som är fulltankad imorgon bitti.
:cool:
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Dagens snabbladdningar på Ionity:
Totalt 72 kWh, pris 258 kr.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Så på 40mils körning har du spenderat ca1h på att ladda? Inte inräknat nattladdningen på hotellet då.
 
dof dof skrev:
Så på 40mils körning har du spenderat ca1h på att ladda? Inte inräknat nattladdningen på hotellet då.
44 mil så här långt. Men då kommer jag till Malmö imorgon utan att ladda. Vilket är 29 mil till. Så totalt 73 mil. Men då behöver jag förstås ladda i Malmö. Får se om jag kan destinationsladda där.

BTW - det går att köra betydligt snålare än jag gör. Jag har legat i 115-120 långa sträckor, vilket gör en del på räckvidden.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Hur långt kommer du teoretiskt om du kör som vanligt, dvs 115-120km/h och hur stor är skillnaden om du verkligen skulle snålköra?
 
En till reflektion - jag hade faktiskt klarat resan på en laddning. Laddade med rejäla marginaler då jag ogillar att köra med mindre än 20% kapacitet kvar.
Hade mycket batteri kvar vid första laddningen, hade kunnat ladda bara en gång i Mantor. Och hyfsat mycket batteri kvar även vid andra laddningen.
Skärmdump av en mobilapplikation som visar en elbilsladdningshistorik med 55% batteriladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump som visar laddningsstatistik för en elbil med 43% batteri kvar och laddningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I princip hade jag t o m kunna köra hela sträckan utan att ladda öht om jag kört långsammare. Men jag visste inte att jag skulle kunna ladda över natten när jag kom fram.
 
dof dof skrev:
Hur långt kommer du teoretiskt om du kör som vanligt, dvs 115-120km/h och hur stor är skillnaden om du verkligen skulle snålköra?
Om jag snålkör (i 80-100) kommer jag minst angiven WLTP-räckvidd, dvs 44 mil. Med mer normal körning kanske 37-38 mil.
 
Och - om jag hade haft ett jobb där jag ofta kör långt så hade jag valt stora batteriet på 91 kWh, dvs Long Range. Med den bilen kommer man 61 mil med lugn (mesig) körning och runt 50 mil på motorväg med mer normal körning.
 
Bra återkoppling!

Och det belyser ju vikten av att man villkunna förboka en nattparkering med laddplats.

50mil motorväg säger du. Nu hamnade mach-e högre upp på min lista
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju helt klart så att den normala användningen av bilen kommer avgöra vilken batterikapacitet man väljer att köpa, åtminstone idag och lång tid framöver, så länge som batteriet är en så stor andel av bilens kostnad.
En del få kommer ju ha behov av långa körsträckor dagligen, och kan inte hålla på och ladda någon extra gång både på väg till och från där man har sitt ärende, kanske resande säljare, servicetekniker med långa avstånd osv.
Medan andra klarar sina vardagsbehov galant med ett mediumstort batteri och kanske står ut med att två resdagar per år få stanna några extra stopp för att fylla på och ta detta med jämnmod för att de får köra en så trevlig och problemfri bil billigt alla andra dagar om året.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.