1 538 551 läst · 24 933 svar
1539k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 350 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 350 inlägg
Jag tror faktiskt inte det stämmer. De talade om det på radio häromdagen och en bilsäljare sa att han inte får sin ersättning förrän bilen levereras till kunden så de långa väntetiderna påverkade hans ekonomi också.N Nerre skrev:
Etapp 3:
Örebro-Gränna.
18 mil, 2 timmar. 2 kWh/mil. Snabbladdning på Ionity, 25-80%, 30 min. 5 av 6 laddplatser lediga.
körde tydligen fort igen enligt bilen.
Nu till Jönköping för natthärbärge.
Örebro-Gränna.
18 mil, 2 timmar. 2 kWh/mil. Snabbladdning på Ionity, 25-80%, 30 min. 5 av 6 laddplatser lediga.
körde tydligen fort igen enligt bilen.
Nu till Jönköping för natthärbärge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Varför snabbladda i Gränna om du ändå skulle stanna över natt i Jönköping?
Saknas det laddare på/i anslutning till hotellet eller känns det bara såpass enkelt och prisvärt (med introrabatten) att ladda på Ionity att du helst inte avslutar dagen med ett tomt batteri?
Saknas det laddare på/i anslutning till hotellet eller känns det bara såpass enkelt och prisvärt (med introrabatten) att ladda på Ionity att du helst inte avslutar dagen med ett tomt batteri?
Ja, hade annars behövt ladda imorgon innan avfärd. Så var min plan. Finns bara 2 laddplatser utanför hotellet, och de brukar alltid vara upptagna. Och jag trodde man bara fick stå där i 2 timmar. Tydligen kan man stå där över natten. Men nu fanns det ju faktiskt en långsam Bee-laddare ledig. Så där kan jag fylla på 71-100% över natten. Men det var ren tur.Nötegårdsgubben skrev:
Tror iofs att priset på Bee är ungefär detsamma per kWh som när jag laddar på Ionity (typ 3-3:50 kr eller så).
Så nu har jag en bil som är fulltankad imorgon bitti.
44 mil så här långt. Men då kommer jag till Malmö imorgon utan att ladda. Vilket är 29 mil till. Så totalt 73 mil. Men då behöver jag förstås ladda i Malmö. Får se om jag kan destinationsladda där.dof skrev:
BTW - det går att köra betydligt snålare än jag gör. Jag har legat i 115-120 långa sträckor, vilket gör en del på räckvidden.
En till reflektion - jag hade faktiskt klarat resan på en laddning. Laddade med rejäla marginaler då jag ogillar att köra med mindre än 20% kapacitet kvar.
Hade mycket batteri kvar vid första laddningen, hade kunnat ladda bara en gång i Mantor. Och hyfsat mycket batteri kvar även vid andra laddningen.
I princip hade jag t o m kunna köra hela sträckan utan att ladda öht om jag kört långsammare. Men jag visste inte att jag skulle kunna ladda över natten när jag kom fram.
Hade mycket batteri kvar vid första laddningen, hade kunnat ladda bara en gång i Mantor. Och hyfsat mycket batteri kvar även vid andra laddningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip hade jag t o m kunna köra hela sträckan utan att ladda öht om jag kört långsammare. Men jag visste inte att jag skulle kunna ladda över natten när jag kom fram.
Och - om jag hade haft ett jobb där jag ofta kör långt så hade jag valt stora batteriet på 91 kWh, dvs Long Range. Med den bilen kommer man 61 mil med lugn (mesig) körning och runt 50 mil på motorväg med mer normal körning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Bra återkoppling!
Och det belyser ju vikten av att man villkunna förboka en nattparkering med laddplats.
50mil motorväg säger du. Nu hamnade mach-e högre upp på min lista
Och det belyser ju vikten av att man villkunna förboka en nattparkering med laddplats.
50mil motorväg säger du. Nu hamnade mach-e högre upp på min lista
Det är ju helt klart så att den normala användningen av bilen kommer avgöra vilken batterikapacitet man väljer att köpa, åtminstone idag och lång tid framöver, så länge som batteriet är en så stor andel av bilens kostnad.
En del få kommer ju ha behov av långa körsträckor dagligen, och kan inte hålla på och ladda någon extra gång både på väg till och från där man har sitt ärende, kanske resande säljare, servicetekniker med långa avstånd osv.
Medan andra klarar sina vardagsbehov galant med ett mediumstort batteri och kanske står ut med att två resdagar per år få stanna några extra stopp för att fylla på och ta detta med jämnmod för att de får köra en så trevlig och problemfri bil billigt alla andra dagar om året.
En del få kommer ju ha behov av långa körsträckor dagligen, och kan inte hålla på och ladda någon extra gång både på väg till och från där man har sitt ärende, kanske resande säljare, servicetekniker med långa avstånd osv.
Medan andra klarar sina vardagsbehov galant med ett mediumstort batteri och kanske står ut med att två resdagar per år få stanna några extra stopp för att fylla på och ta detta med jämnmod för att de får köra en så trevlig och problemfri bil billigt alla andra dagar om året.