1 538 551 läst · 24 933 svar
1539k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Så hur menar du att bilfirman ska få betalt?N Nerre skrev:
Om de inte kan leverera senast 4 veckor efter leveransdatum så kan jag hoppa av affären. Om bilen inte ens planerats så finns det alltså ingen egentlig kund förrän det är spikat på riktigt.
Det är ju just så fallet är med opeln, fabriken stod stilla hela februari och de avbeställde tusentals bilar efter de starta upp den igen för att skicka fram typ 4 månader.
Där gjorde ju säljaren misstag från sin sida och har ett utlovat datum till mig om 2 veckor som han inte ens kan hålla, och inte 4 veckor efter det heller =)
Det jag vet är att den bil jag ska ha av vw byggs iallafall, om den är färdig vet jag ej. Men de har ju börjat med den.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Det spelar väl å andra sidan ingen roll för några andra än säljaren och ägaren av bilhallen.N Nerre skrev:
Rätten att häva köpet vid försening följer av 3 kap. 5 § konsumentköplagen (13 § i gamla lagen) och detaljeras normalt även i bilhandlarnas allmänna villkor. Så vad en anställd hos en bilhandlare får i provision är oviktigt. Rent av ligger det i företagets intresse i så fall att
a) leverera i tid, eller
b) se till att de anställda inte lovar sådant företaget inte kan hålla.
Som sagt var, på den tiden de skrev säljarens anställningsavtal fanns inte dessa problem med leveranstider, nu när problemet finns så uppstår fenomenet att säljaren får provision trots att bilfirman kanske aldrig får in pengar på affären.Rkarlsson skrev:
Har inget specifikt med elbil att göra utan gäller anställningsavtal och leveransproblemet finns idag oberoende av drivkälla med komponentbrist. Har en bekant som fått speca om sin bil med "mildhybrid" pga komponentbrist om leverans ska kunna göras, annars avbeställning.N Nerre skrev:
Du vet väl inte när denna säljaren blev anställd. Han har jobbat där mindre än ett år så visst har problemet funnits där hela hans anställningN Nerre skrev:
Sen att han blåser oss kunder för att håva in kontrakt är bara tragiskt och dåligt för företaget.
Återstår och se om han ljög en gång till, han påstår att han inte kan göra avbokning på opeln, men det har gått 13 dagar nu sedan jag aviserade att jag ska inte ha den. Chefen har inte varit där =) Bra säljare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Samtidigt kan man ju förstå dem. När de väl lyckas sälja på någon en Opel kommer den fan och häver avtalet för en sån petitess som att man inte kan leverera.
Ja de är för jävligt va. minst 5 månader efter utlovad leverans om ens det.Nötegårdsgubben skrev:
Men laddboxen ser fin ut när den lyser med sin fina vita lampa på garaget, de var lätt värt 15 tusen spänn för att få en liten lampa att lysa på kvällen
Tror säljarna bara blir glada om någon hoppar av en beställning som är halvvägs i väntetiden, då har de en bil med kortare leverans de kan sälja till någon annan för högre pris och mer provision. Allt verkar sälja nu.
Det är inte ens halvvägs :O 9 mars beställde jag. Den blev annullerad av opel själva. Och har en prognos på juli/augusti med leverans i november.J JohanLun skrev:
Fast du har en poäng, när de avskriver mig kan de ju ringa nästa, och nästa och nästa.
vw hade ju beställd. Men de var ju en säljare som är ansluten till flera. Så de släppte aldrig bilen utan lät den ligga kvar så att valfri bilfirma kunde boka den =) Lite smartare än den säljaren jag gick till.
Etapp 1 på veckans elbilsresa.
Startade från Insjön, Nacka ca 6:30.
Fulladdad bil hemma (Mach-E, SR RWD, 68 kWh tillgängligt batteri, 44 mil WLTP).
Nacka-Häggvik 42 km, 52 min, förbrukning 18 kWh/mil. Ca 6 grader ute, värme på (ingen förvärmning i morse). Landsväg-Värmdöleden-Södra länken-Essingeleden-E4:an.
Startade från Insjön, Nacka ca 6:30.
Fulladdad bil hemma (Mach-E, SR RWD, 68 kWh tillgängligt batteri, 44 mil WLTP).
Nacka-Häggvik 42 km, 52 min, förbrukning 18 kWh/mil. Ca 6 grader ute, värme på (ingen förvärmning i morse). Landsväg-Värmdöleden-Södra länken-Essingeleden-E4:an.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Etapp 2:
Häggvik-Örebro. 18 mil, 1 tim 53 min. Förbrukning 19 kWh/mil. Kort laddstopp på Ionity Örebro. Plug&Charge, vilket är väldigt smidigt. Behövs ingen app eller tagg. Bara stoppa i sladden så fattar laddaren att det är jag som laddar, och så kommer fakturan hem. Kostar 3:50 per kWh med gratisabonnemanget man får första året med bilen.
Däremot tyckte min bil att jag körde lite för fort. Jag körde i princip enligt skyltarna, dvs 100-120. Men i ärlighetens namn ibland lite drygt.
Laddade 37-80% som en god elbilsägare. 24 minuter tog det. Bra fart i början (115 kW), men sjunker förstås på slutet (ca 65 kW). Och efter 80 kW droppar farten rejält (ned till ca 33 kW).
3 av 6 platser lediga. Två Mustanger och en EQS som laddade.
Häggvik-Örebro. 18 mil, 1 tim 53 min. Förbrukning 19 kWh/mil. Kort laddstopp på Ionity Örebro. Plug&Charge, vilket är väldigt smidigt. Behövs ingen app eller tagg. Bara stoppa i sladden så fattar laddaren att det är jag som laddar, och så kommer fakturan hem. Kostar 3:50 per kWh med gratisabonnemanget man får första året med bilen.
Däremot tyckte min bil att jag körde lite för fort. Jag körde i princip enligt skyltarna, dvs 100-120. Men i ärlighetens namn ibland lite drygt.
Laddade 37-80% som en god elbilsägare. 24 minuter tog det. Bra fart i början (115 kW), men sjunker förstås på slutet (ca 65 kW). Och efter 80 kW droppar farten rejält (ned till ca 33 kW).
3 av 6 platser lediga. Två Mustanger och en EQS som laddade.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto