Nu börjar förbrukningen komma ner på riktigt fina nivåer
Med lätt gasfot så kom jag ner på 99 Wh/km under en 5 milsresa.
Mest 80 km/h
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror du satte fingret på det som ställer till det för många, kombimodeller, och åtminstone för mig.(y) Har kollat på XC40 recharge och den blir för trång där bak.
Vi har en Tesla model Y, vi upplever att den har mer lastutrymme än passaten vi hade innan.
 
Något jag irriterat mig på enormt med min ID4 är att den stänger av sig själv när man backar och om man lyfter lite för mycket på röven.

Kameran gör ju inte så mycket nytta när man har ett släp där bak och jag tycker det är smidigare att titta bakåt än att använda speglarna.

Gör era samma sak? Ringde och fråga och dom visste inte om man kunde stänga av den funktionen sa att det handlar nog om säkerhet.
 
  • Wow
sunnis och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Gör era samma sak? Ringde och fråga och dom visste inte om man kunde stänga av den funktionen sa att det handlar nog om säkerhet.
Extremt irriterande. Speciellt när släpet är lågt så att det bara går att se om man lyfter sig ur sätet och vänder sig om. Det hjälper att ha säkerhetsbälte på sig. Då stänger den inte av sig. Men jag hoppas att de framöver kommer på bättre tankar. Det ökar inte säkerheten när man inte kan se vad man gör.
 
A Avemo skrev:
Extremt irriterande. Speciellt när släpet är lågt så att det bara går att se om man lyfter sig ur sätet och vänder sig om. Det hjälper att ha säkerhetsbälte på sig. Då stänger den inte av sig. Men jag hoppas att de framöver kommer på bättre tankar. Det ökar inte säkerheten när man inte kan se vad man gör.
Jag har bältet på mig :) känns som den bara går på vikten på sätet i detta fall.

Klimatanläggningen kan jag starta om jag trycker i bältet vilket jag gjort flera gånger då "appen" ofta strular för mig :)
 
KristinaRT
Storsockret Storsockret skrev:
Skulle kunna va nåt, men tror du priserna kommer vara vettiga? Den för 400k är en 2019, och modell Y börjar ju dyrare redan nu.
Modell Y spås bli en bästsäljare - och många bilar brukar betyda ”bättre”
(lägre) andrahandsvärde. Det görs många bilar i Kina och Berlin-fabriken har precis kommit igång.
Men det går förståss inte att förutse vad som händer i framtiden.
 
KristinaRT
A Avemo skrev:
Hur mycket har modell Y gemensamt med modell 3? Den har väl en mycket bättre baklucka, men hur sitter man i baksätet?
Mitt intryck är mer benutrymme i baksätet, bra höjd på säten och tak, och bra plats.
Mycket större bagageutrymme än man tror.

De ska vara byggda på samma ”platta” men Y känns mycket större och rymligare.
 
G Greger_08 skrev:
Något jag irriterat mig på enormt med min ID4 är att den stänger av sig själv när man backar och om man lyfter lite för mycket på röven.

Kameran gör ju inte så mycket nytta när man har ett släp där bak och jag tycker det är smidigare att titta bakåt än att använda speglarna.

Gör era samma sak? Ringde och fråga och dom visste inte om man kunde stänga av den funktionen sa att det handlar nog om säkerhet.
Aldrig varit med om. Om det är för att jag är för fet eller tillräckligt lång låter jag vara osagt.

Backar dock mer och mer med hjälp av kamera snarare än att vända mig om, även om det blir lite reflexmässiga vändningar. Men vissa har väl iofs. bara back-radar, och inte -kamera.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Aldrig varit med om. Om det är för att jag är för fet eller tillräckligt lång låter jag vara osagt.

Backar dock mer och mer med hjälp av kamera snarare än att vända mig om, även om det blir lite reflexmässiga vändningar. Men vissa har väl iofs. bara back-radar, och inte -kamera.
Samma här. 360-kameran är min bästa kompis. Hade iofs en sådan redan i Outlandern. Har även sensorer som varnar för bilar som kommer snett bakifrån när man backar ut från en parkering, är mycket användbart.

Mitt största i-landsproblem med kameran är att bilen i displayen inte har samma färg som min bil. :cool:
Bilens infotainmentskärm visar 360-graders kamerautsikt med varningslinjer och bilmodell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Mitt största i-landsproblem med kameran är att bilen i displayen inte har samma färg som min bil. :cool:
Om det inte är rätt bil på bilden, hur kan du då vara säker på att det är rätt omgivning som visas? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
K@tten och 5 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag har bältet på mig :) känns som den bara går på vikten på sätet i detta fall.

Klimatanläggningen kan jag starta om jag trycker i bältet vilket jag gjort flera gånger då "appen" ofta strular för mig :)
Intressant. Användargränssnittet är inte bara ogenomtänkt och buggigt. Det är inkonsekvent också. Min är en 1:st edition. Vad har du för modell?
 
Jag försökte simulera lite med min Enyaq men kände inte att den slog av när jag försökte lyfta ändan, jag hade dock inget släp inkopplat. Kan testa vidare, men när händer det? Bara vid kopplat släp ? Eller ?
 
Z Zsam skrev:
Jag försökte simulera lite med min Enyaq men kände inte att den slog av när jag försökte lyfta ändan, jag hade dock inget släp inkopplat. Kan testa vidare, men när händer det? Bara vid kopplat släp ? Eller ?
Det är ju inte omöjligt att Skoda löst det på ett bättre sätt. För mig med ID4 så stänger den av sig när man lyfter sig ur sätet när man står still eller rullar sakta utan att ha säkerhetsbälte på sig. En annan situation som den inte klarar är att öppna dörren för att titta bakåt. Då drar den genast åt parkeringsbromsen. Det är en mångfald av situationer där de ansträngt sig så hårt för att göra vardagen ett uns lättare att de gjort en del lite ovanligare situationer mycket svårare helt i onödan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju inte omöjligt att Skoda löst det på ett bättre sätt. För mig med ID4 så stänger den av sig när man lyfter sig ur sätet när man står still eller rullar sakta utan att ha säkerhetsbälte på sig. En annan situation som den inte klarar är att öppna dörren för att titta bakåt. Då drar den genast åt parkeringsbromsen. Det är en mångfald av situationer där de ansträngt sig så hårt för att göra vardagen ett uns lättare att de gjort en del lite ovanligare situationer mycket svårare helt i onödan.
Tanken är väl egentligen att man ska använda speglarna när man backar med släp?
Vi gör väl olika, men jag själv använder endast speglar. Hålla på att öppna dörrar och hoppa runt i bilen för att backa med släp har jag aldrig gjort =)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Intressant. Användargränssnittet är inte bara ogenomtänkt och buggigt. Det är inkonsekvent också. Min är en 1:st edition. Vad har du för modell?
Pro modellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.