1 527 641 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Etapp 7:
Malmö-Helsingborg, 6 mil. Passade på att ladda på Ionity 35-80% så har jag hyfsat med batteri när jag ska hem på fredag. 26 minuter. 3 av 6 platser lediga.
Såg en e-tron som laddade bredvid och blev lite avundsjuk, de har ju grym laddkurva, håller nästan 150 kW ända till 80%. Min ligger på runt 80 kW merparten av tiden även om jag kommer upp i ca 115 kW i början.
Malmö-Helsingborg, 6 mil. Passade på att ladda på Ionity 35-80% så har jag hyfsat med batteri när jag ska hem på fredag. 26 minuter. 3 av 6 platser lediga.
Såg en e-tron som laddade bredvid och blev lite avundsjuk, de har ju grym laddkurva, håller nästan 150 kW ända till 80%. Min ligger på runt 80 kW merparten av tiden även om jag kommer upp i ca 115 kW i början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelen med cph jämfört med sverige är ändå att de har metro som alltid går i tid.Stefan N skrev:
Tar man tåget från Hässleholm till cph central så åker man med enorma risker på om man ska sitta fast på tåget eller om man kommer fram i tid.
När jag gick till sjukvården i cph så fick jag till sist köra själv ner till Hyllie, parkera i parkeringshuset och hålla andan när man hoppa på tåget för att åka till flygplatsen.
Sista gången jag var nere för något år sen så hade jag sån sjuk tur. Tåget som gick efter mitt havererade mitt i sommarvärmen.
Folk bände upp dörrarna på tåget och börja gå in mot hyllie i malmö
Så ska man till cph så kör man till malmö och parkerar och sen åker över =)
Etron har ju hög förbrukning, så om det är till någon tröst laddar den inte lika många km/minut som laddeffekten kan ge sken av.J jocke31 skrev:Etapp 7:
Malmö-Helsingborg, 6 mil. Passade på att ladda på Ionity 35-80% så har jag hyfsat med batteri när jag ska hem på fredag. 26 minuter. 3 av 6 platser lediga.
Såg en e-tron som laddade bredvid och blev lite avundsjuk, de har ju grym laddkurva, håller nästan 150 kW ända till 80%. Min ligger på runt 80 kW merparten av tiden även om jag kommer upp i ca 115 kW i början.
[bild]
[bild]
Status ändrad på min bil =)
Nu är den i Sverige.
Igår kväll kollade jag upp regnr jag fått och den är upplagd på transportstyrelsen.
Har inte ringt säljaren.
Men hur lång tid ska man räkna nu =) Där är ju inga direkt "externa" tillbehör på bilen som krok eller ljus eller annat.
Just nu är den faktiskt riktigt efterlängtad efter de höjde priset igen, de kostar 25,14 per liter och 8 mil dagligen kan ju kännas lite. Jag hade ändå hoppats på att priset gått ner istället så man kunnat fylla dieselbilen och bara ha det för långturerna vi brukar ta med mina föräldrar =)
Nu är den i Sverige.
Igår kväll kollade jag upp regnr jag fått och den är upplagd på transportstyrelsen.
Har inte ringt säljaren.
Men hur lång tid ska man räkna nu =) Där är ju inga direkt "externa" tillbehör på bilen som krok eller ljus eller annat.
Just nu är den faktiskt riktigt efterlängtad efter de höjde priset igen, de kostar 25,14 per liter och 8 mil dagligen kan ju kännas lite. Jag hade ändå hoppats på att priset gått ner istället så man kunnat fylla dieselbilen och bara ha det för långturerna vi brukar ta med mina föräldrar =)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Typ 1-2v. Den skall leveransförberedas på distans central transporteras till handlaren som gör leveransgenomgång innan den levereras till dig. Gäller även att de bokat tid för leverans med dig.? Rkarlsson skrev:Status ändrad på min bil =)
Nu är den i Sverige.
Igår kväll kollade jag upp regnr jag fått och den är upplagd på transportstyrelsen.
Har inte ringt säljaren.
Men hur lång tid ska man räkna nu =) Där är ju inga direkt "externa" tillbehör på bilen som krok eller ljus eller annat.
Just nu är den faktiskt riktigt efterlängtad efter de höjde priset igen, de kostar 25,14 per liter och 8 mil dagligen kan ju kännas lite. Jag hade ändå hoppats på att priset gått ner istället så man kunnat fylla dieselbilen och bara ha det för långturerna vi brukar ta med mina föräldrar =)
Vår EQE kom till Sverige för typ 1v sedan och vi har leverans bokad till tisdag.
Men då bör jag nog verkligen få den innan midsommar. Jävlans vad snabbt detta gick, var inne den 7 maj och norpade åt mig bilen för den var avbokad av en kund.R Robert-san01 skrev:
Den bör stå i Halmstad, drygt en timme från bilsäljaren. Men visst sen vet man ju inte hur många bilar säljaren får samtidigt =)
Jobbade själv ett år på Toyota med leveransrekond av nybilar, tog väl en halv dag eller något att göra de redo för leverans.
Då blir det bara tanka 500 lappar till den kommer hehe.
Etapp 8: Hemåt igen. Helsingborg-Värnamo och laddstopp vid Ionity. 16,5 mil, 1 tim 41 min. Startade med 77% och stannade med 23% kvar i batteriet. Förbrukning ca 2,2 kWh/mil. Men mycket 120-sträckor på vägen.
Fick faktiskt vänta 3 minuter innan jag kunde ladda. Men nu är det 3 platser lediga.
Fick faktiskt vänta 3 minuter innan jag kunde ladda. Men nu är det 3 platser lediga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etapp 9:
Värnamo-Norrköping. 23 mil, 2:36. Seg bilkö på E4:an vid vägarbetet mellan köpingarna. Men en fördel med en elbil är att den knappt drar något alls när man sitter i bilkö. Och den släpper inte heller ut några avgaser.
Låg förbrukning, 1,9 kWh/mil. Men bilen tycker fortfarande jag kör lite fort.
Laddar 17-80% i Norrköping, sista snabbladdningen. 33 min. Ingen kö, 2 lediga platser av 6. Däremot var en av laddarna trasig. Första gången jag ser det på denna resa.
Nu hemåt. Sista etappen N-kping-Nacka. Färdigladdat på vägen för denna gång.
Värnamo-Norrköping. 23 mil, 2:36. Seg bilkö på E4:an vid vägarbetet mellan köpingarna. Men en fördel med en elbil är att den knappt drar något alls när man sitter i bilkö. Och den släpper inte heller ut några avgaser.
Låg förbrukning, 1,9 kWh/mil. Men bilen tycker fortfarande jag kör lite fort.
Laddar 17-80% i Norrköping, sista snabbladdningen. 33 min. Ingen kö, 2 lediga platser av 6. Däremot var en av laddarna trasig. Första gången jag ser det på denna resa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu hemåt. Sista etappen N-kping-Nacka. Färdigladdat på vägen för denna gång.
Redigerat:
Intressant rapport! De gånger vi kört den sträckan m ICE-bil brukar vi också stanna (för mat/bensträckare/kisspaus på precis de ställena
Fråga från elbilsnovis: kan man på något sätt se på förhand (dvs innan man svänger av motorvägen) om det finns lediga snabbladdare?
Fråga från elbilsnovis: kan man på något sätt se på förhand (dvs innan man svänger av motorvägen) om det finns lediga snabbladdare?
Jadå, i vissa appar, som t.ex. Chargefinder, kan man se status live. Stödjer väl inte riktigt alla nätverk, men de flesta jag stött på i alla fall.KristinaRT skrev:
Ja, i ChargeFinder ser man hur många som är lediga.KristinaRT skrev: