1 527 120 läst · 24 843 svar
1527k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Att det är så kort varsel är fräckt kan jag tycka, sen är väl teoretiskt sett bonusen ändå slut för i år... Så de som får bilen levererad till hösten kunde likaväl fått noll bonus ändå...R Robert-san01 skrev:
Men principen i sig att dyra bilar inte får bonus är ganska rimligt kan jag tycka... Sen är det alltid dumt att ha "stegfunktioner" - kanske hade varit bättre att börja minska vid 500.000 och gå nedåt till noll på 750.000.
Tycker även man borde låtit tex kommande Dacia Spring få full bonus på 70.000, det skulle nog göra antalet små elbilar mycket större. En liten snål elbil är ju bättre än en stor fet SUV, all el är inte grön el så låg förbrukning borde premieras. Man kunde tänkt sig att bonusens tak istället sattes av förbrukningen?
Eller att man gjorde som på etanoltiden, att biltullarna minskas om man har elbil?
Jag är inte helt säker på hur mycket mormorskabeln laddar, 8 eller 10 skulle jag tro. Får försöka läsa vad det står på den, eller göra nån mätning. Varken laddaren eller bilen är ställbar, så det gäller man har en säkring som räcker. Våra laddare på jobbet bröt vid 11.5 och min Passat GTE gick att ställa på om jag minns rätt 6 el 12 A, vilket gjorde att på 12 så bröt den ibland.GoC skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 992 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Beror väl lite på vad du menar med drag. Klarar du dig runt ett ton får du ju fortfarande ett antal bilar kanske välutrustade för strax över 600 tkr.Johannes Carlsson skrev:
Vilken tur att jag får min (sannolikt registrerad) i slutet på juni.R Robert-san01 skrev:
Har beställt två likadana bilar till firman, lite fräckt att ta sådana här beslut med 1 månads varsel. Vi har ju ändå en bilbudget att ta hänsyn till.
Undrar hur den marknadsmässiga analysen är gjord för att just komma fram till exakt 700tkr och hur det är tänkt att gränsen ska anpassas efter rådande inflation? Det är nog lite att man gissa på en siffra 1-10. Statistiskt är det störst chans att man svarar 7, 700tkr låter nog bra som tak.
Klimatbonusar, förmånsvärden och annat som styr kostnad är som ett roulettspel, det har det varit ett antal år. Tyvärr tror jag politik och inte rationell vetenskap har styrt. Jag misstänker att det betalats ut ganska mycket bonus, troligen mer än man fått in malus, senaste året. Något måste man väl göra, för det är inte rimligt att vanliga skattebetalare är med och bidrar till bilar för miljonen, speciellt inte om de inte ens är särskilt miljövänliga. Gränsen 700 eller storleken på bonusen, det är ju och kommer vara något de dragit till med, det finns nog ingen tanke på att det ska inflationsjusteras. Om ett år kan det vara 50kkr bonus och 400kkr i maxgräns, eller 100kkr i bonus och 900kkr i maxgräns. Eller baserat på förbrukning, vikt eller nåt annat. Det kommer nog ingen att veta.sunnis skrev:
Jag tror det i Sverige har "lossnat" med elbilar, iallafall för de som normalt köper nya / lite dyrare bilar. De som en gång haft en elbil tror jag inte byter tillbaka... Jag tror som jag skrev tidigare att det snarare är de riktigt billiga elbilarna man ska lägga fokus på så att man får ut bilar till de som har lite sämre ekonomi. Nu har jag ju köpt en beg Zoe och hittills har jag inte haft behov en enda gång att köra fossilbilen, jag vet att jag kommer få det, ganska snart. Men, det finns inget alls som inte säger att en vanlig familj (utan specialintressen som att dra skotrar, husvagnar, båtar eller åka till fjälls ett par gånger per år - om man gör ett eller fler av dessa har man troligen råd med en större bil också) skulle klara sig med den storleken på bil och den räckvidden. Ge det 2-3 år till så kommer det finnas MASSOR av beg elbilar som kommer funka även för låginkomsttagare - fast som alla kommer även de att behöva anpassa sig och ändra några vanor.
Ja, det där har varit en riktig cirkus sedan 2018. En annan nyhet är ju också att man inte längre beräknar förmånsvärdet efter närmsta jämförbara fossilbil efter 1 Juli. Det kommer också påverka förmånstagarens val av bil åter igen.J JohanLun skrev:
Men det blir nog tufft för många som har försenade (lyx)bilar på order sedan långt tillbaka från 2021 som mister hela sin bonus. Kanske inte riktigt vad man hade kalkylerat. 70k är ju ändå 70k oavsett hur gott ställt man har (Väldigt få är ekonomiskt oberoende på riktigt).
Det lär bli en hel del avbeställningar av speciellt leasingbilar.sunnis skrev:Ja, det där har varit en riktig cirkus sedan 2018. En annan nyhet är ju också att man inte längre beräknar förmånsvärdet efter närmsta jämförbara fossilbil efter 1 Juli. Det kommer också påverka förmånstagarens val av bil åter igen.
Men det blir nog tufft för många som har försenade (lyx)bilar på order sedan långt tillbaka från 2021 som mister hela sin bonus. Kanske inte riktigt vad man hade kalkylerat. 70k är ju ändå 70k oavsett hur gott ställt man har (Väldigt få är ekonomiskt oberoende på riktigt).
Har inte bilen produktionsplats så kostar det heller ingenting. Jag fick ju avbeställa en opel tyvärr.
Tror det tar mer emot mer att ställa sig på kö igen och troligen vänta ytterligare 12-18 månader än att ta bilen utan bonus, man vet inte heller vad nästa akut-ändring blir i bonus-malus lotteriet för nästa år Antagligen har man också en bil som man vill bli av med som kanske behöver förnyas med ny finans eller vad man nu har för upplägg.? Rkarlsson skrev:
Det blir väl som i mitt fall.sunnis skrev:Tror det tar mer emot mer att ställa sig på kö igen och troligen vänta ytterligare 12-18 månader än att ta bilen utan bonus, man vet inte heller vad nästa akut-ändring blir i bonus-malus lotteriet för nästa år Antagligen har man också en bil som man vill bli av med som kanske behöver förnyas med ny finans eller vad man nu har för upplägg.
Åker in och ber bilsäljare kolla i datorn vad som är avhoppat på =) Var inne 7 maj, den var hos säljaren för exakt en vecka sen.
Men det funkar såklart bara tills alla bilar är 100% bokade för leverans.
Jag frågade inte opelsäljaren om de lät bilen ligga kvar hos de trots jag hoppade av. Men jag hade hoppat av ändå om den skulle ryka på bonusen som leasingbil. Den hade ju blivit ungefär lika dyr som id3 med betydligt mindre utrustning och mil.
I värsta och jävligaste fallet var jag faktiskt inne på att köpa en bil för 10 tusen för att ställa i närmaste ort till jobbet för att åka tåget dit för att sen köra sista biten, men eftersom bilarna inte får stå still så fick de bli en elbil istället =)
Hade kunnat cykla från tåget och 8 km till jobbet med men hade aldrig hunnit i tid, passar inte riktigt att inte vara där innan öppning när man är den som tar emot allt in och ut ur huset
Finns väl flera bilar som både kan ha dragkrok och rymmer en familj under 700kkr. Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 får båda dra 1600kg och rymmer en familj.Johannes Carlsson skrev:
OK - här kommer då det stora statistikinlägget.Mikael_L skrev:Har du lust att sammaställa allt lite.
T.ex. hur lång körsträcka, total körtid, total laddtid och lite sånt.
Det kan man förstås räkna ut själv om man går genom dina inlägg, men om du gör det så sparar många andra lite tid, och många som är intresserade men inte orkar ta det taget får det presenterat.
I övrigt en väldigt trevlig och vettig serie inlägg , det är ju sånt här som snurrar i huvudet de som funderar på elbil. Vad innebär vissa resor ...
Förutsättningar:
Fordon: Mustang Mach-E RearWheelDrive Standard Range 68(75) kWh batterikapacitet.
WLTP-räckvidd 44 mil
Resa: Nacka-Häggvik-Örebro-Jönköping-Lund-Malmö-Helsingborg-Nacka
Samtliga laddningar:
Hemmaladdning 100% 68 kWh
1,31 kr/kWh*68=89 kr
Snabbladdare,
Ionity Örebro 30/5
32 kWh = 114 kr
24 min
Ionity Gränna 30/5
40 kWh = 143 kr
30 min
Destinationsladdare Jönköping
28 kWh över natten (ca 84 kr)
Laddade på natten
Ionity Helsingborg 31/5
39 kWh = 140 kr
29 min
Ionity Helsingborg 1/6
34 kWh = 120 kr
26 min
Ionity Värnamo 3/6
37 kWh = 133 kr
30 min
Ionity Norrköping 3/6
43 kWh = 155 kr
33 min
Hem 27% kvar i batteriet = 18 kWh
Statistik:
Total förbrukning: 303 kWh
Förbrukning/mil: 2,06 kWh/mil
Körsträcka 147 mil
Total driftkostnad: 978 kr
Kostnad/mil: 5,62 kr
Total tid vid snabbladdare: 172 min = 2 tim 52 min inkl. kötid (3 min)
Kommentar: Mycket motorväg 110 km/tim + även långa sträckor med 120 km/tim. Det gör en hel del på räckvidden att köra lite fortare. Men jag vägrar ligga och snålköra… Skulle bedöma att det går att göra samma resa med en för räkning på 1,8-1,9 kWh/mil om man aldrig kör över 100.
Temperatur ca 15-18 grader i snitt
Nä, det må bli något färre eller kortare laddstopp, men å andra sidan så tar ju själva körningen längre tid. Har sett någon beräkning på detta, och man tjänar ingen tid på att "snålköra" såvitt jag förstår. Däremot några få kronor i minskad förbrukning.A AndersS skrev:
Om jag hade kört 20 km/tim långsammare så hade resan tagit ca 2,5 timmar längre tid. Och så mycket tid hade jag inte sparat på laddtiderna.
Räknade för skojs skull på vad den minskade kostnaden hade blivit vid en förbrukning på 1,8 kWh/mil, och på hela resan ovan så hade man sparat 114 kr. Inga jättepengar, direkt.
Det jag lärt mig i tråden är att det är skillnad på laddning och laddning, men också hur det skiljer mellan olika bilar
Elbilar är olika och laddstationer är olika.
Det påverkas även av vägvalet, hastighet och vilka laddstationer som finns.
Elbilar är olika och laddstationer är olika.
Det påverkas även av vägvalet, hastighet och vilka laddstationer som finns.
När det lönar sig mest att snålköra lite är väl den gången det innebär ett laddstopp mindre. Då kan det bli tidsvinst ändå + kostnadsvinst också förstås.J jocke31 skrev:
Men det är ju tiden vi som regel prioriterar före kostnaden, annars skulle ingen köra 110 eller 120 på motorvägen, vi byter den tiden mot den extra bränslekostnaden utan att blinka (oavsett bränsle för bilen).
Men kan man helt spara in ett laddstopp så kan det motivera att sänka hastigheten.
Ja det är på hela resan, men om du skulle se att du har 5% för lite för att klara sista etappen, t.ex. så skulle det kanske bli tidsvinst att sänka 10-15km/h den sträckan för att komma fram utan laddstopp.J jocke31 skrev:
Jag svängde in igår för att toppa upp en 3kWh bara för att komma hem (nästan tom), hade jag bara behövt 1-2 kWh så hade det sparat tid att istället sänka hastigheten hem, men med det lilla jag hade kvar igår hade jag knappt kommit hem ens med 50km/h, det var i alla fall inget att chansa på ...
(Jag har ju också litet batteri, så det gör nog detta mer tydligt för mig)
Redigerat: