3 133 läst · 55 svar
3k läst
55 svar
Finns tips för att lossa extremt fastnade skruvar i bilsammanhang?
Hade ingen vettig värmegrej men motionerade skruven ett tjugotal gånger ytterligare på ca 200 Nm, kort åtdragning 1 sekund, lång lossdragning typ 5 sekunder. Repeat. Bara detta genererar en ansenlig mängd värme i skruven. Även kört en del med slagskruvmejsel och slägga, dessa underskattade gamla fina verktyg.
Kände på den med ett långt spärrskaft men det var helt stumt, vågade inte dra mer.
Sedan tänkte jag att den måste bort nu oavsett. Klickade in momentläge 3 på mutterknacken Milwaukee M12 FIWF12 (med det kraftfulla 6 Ah-batteriet) och skruven lossade på en bråkdel av en sekund. Först trodde jag den gått av, men nix: den kom ut hel.
Gängorna såg inte kloka ut dock, går inte ens att skruva tillbaka med handkraft pga extremt trögt i gängorna. Så det blir att rensa gängorna i navet med gängtapp och ny skruv vid nästa besök där. Som många noterat, den är inte kritisk men väldigt praktisk när man skiftar hjul osv så att bulthålen linjerar perfekt.
Tack för allt engagemang, nu blev det bra till slut med bromsen och att fixa till så det funkar som det ska! Det händer väl i princip aldrig att verkstäder går igenom allt noga, polerar glidpinnar och jämnar till bromsoken anläggningsytor, smörjer upp. Det är komponentbyte som gäller som regel, inget finlir som det man gör själv vid arbete med bromsar.
Kände på den med ett långt spärrskaft men det var helt stumt, vågade inte dra mer.
Sedan tänkte jag att den måste bort nu oavsett. Klickade in momentläge 3 på mutterknacken Milwaukee M12 FIWF12 (med det kraftfulla 6 Ah-batteriet) och skruven lossade på en bråkdel av en sekund. Först trodde jag den gått av, men nix: den kom ut hel.
Gängorna såg inte kloka ut dock, går inte ens att skruva tillbaka med handkraft pga extremt trögt i gängorna. Så det blir att rensa gängorna i navet med gängtapp och ny skruv vid nästa besök där. Som många noterat, den är inte kritisk men väldigt praktisk när man skiftar hjul osv så att bulthålen linjerar perfekt.
Tack för allt engagemang, nu blev det bra till slut med bromsen och att fixa till så det funkar som det ska! Det händer väl i princip aldrig att verkstäder går igenom allt noga, polerar glidpinnar och jämnar till bromsoken anläggningsytor, smörjer upp. Det är komponentbyte som gäller som regel, inget finlir som det man gör själv vid arbete med bromsar.
Men detta är väl inget konstigt. Är inte bromsskivan fäst i hjulnavet så kan ju bulthålen hamna litet slumpmässigt var som. Men man kan trixa litet så det linjerar när man skruvar på hjulen.
Här är en liten illustrerande bild över problematiken jag hade med denna skruv. Ny skruv till vänster, problemskruven till höger.
Tycker mig ana att gängorna när det satt fast ordentligt ledde till att skruven satt ännu hårdare fast pga att gängavståndet expanderades i början av gängan pga mina 200 Nm lossningsförsök. Så medicinen att använda slagmaskiner är enda eventuella boten i dessa fall, nu lyckades det kanske pga att stålet i skruven blivit varmt nog för att inte bli skört.
Här är en liten illustrerande bild över problematiken jag hade med denna skruv. Ny skruv till vänster, problemskruven till höger.
Tycker mig ana att gängorna när det satt fast ordentligt ledde till att skruven satt ännu hårdare fast pga att gängavståndet expanderades i början av gängan pga mina 200 Nm lossningsförsök. Så medicinen att använda slagmaskiner är enda eventuella boten i dessa fall, nu lyckades det kanske pga att stålet i skruven blivit varmt nog för att inte bli skört.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha harre guuu, bromsskivans enda mål är att ligga PLANT mot hjulnavet. No offence men du kanske ska lämna in på verkstad istället?H Harald Blåtumme skrev:
Finns ett bra verktyg för ditt problem med att din bromsskiva snurrar runt lite hur som helst.H Harald Blåtumme skrev:Men detta är väl inget konstigt. Är inte bromsskivan fäst i hjulnavet så kan ju bulthålen hamna litet slumpmässigt var som. Men man kan trixa litet så det linjerar när man skruvar på hjulen.
Här är en liten illustrerande bild över problematiken jag hade med denna skruv. Ny skruv till vänster, problemskruven till höger.
Tycker mig ana att gängorna när det satt fast ordentligt ledde till att skruven satt ännu hårdare fast pga att gängavståndet expanderades i början av gängan pga mina 200 Nm lossningsförsök. Så medicinen att använda slagmaskiner är enda eventuella boten i dessa fall, nu lyckades det kanske pga att stålet i skruven blivit varmt nog för att inte bli skört.
[bild]
Skaffa en styrpinne, är ca 10 cm lång och skruvas in i ngt hål för fälgskruvarna .
Over and out. Om någon har nytta av detta så "enjoy".
Kommentarer som de två sista är inget jag ägnar någon som helst uppmärksamhet, redan avhandlat och tillför ingenting av värde.
Kommentarer som de två sista är inget jag ägnar någon som helst uppmärksamhet, redan avhandlat och tillför ingenting av värde.
Seriöst, ska man meka bromsar ska man FAN veta vad man gör och varför. Jag säger inte att jag är nån expert men jag har privatmekat i över 20 år och tittat på oändligt många videos på andra som gör det och för att inte tala om alla råd jag fått längs vägen av vänner å så. Hade en släkting som fixade bromsarna på min systers bil och han tyckte att skruvarna som håller oket vore ju bra om dom inte fastnade så mycket så det blev kopparpasta där. Ja bromsoken lossnade ju efter några tiotals mil. Såna misstag vill man inte göra med bromsar, vilket är bilens näst mest säkerhetskritiska system, näst efter vad? Jag vill då fan inte vara orsaken till att någon dör, det är ett som är säkert.H Harald Blåtumme skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 611 inlägg
Det är därför man köper bilar som har fasta skruvar och muttrar som man lossar. Lösa hjulskruvar borde förbjudas.H Harald Blåtumme skrev:Men detta är väl inget konstigt. Är inte bromsskivan fäst i hjulnavet så kan ju bulthålen hamna litet slumpmässigt var som. Men man kan trixa litet så det linjerar när man skruvar på hjulen.
Här är en liten illustrerande bild över problematiken jag hade med denna skruv. Ny skruv till vänster, problemskruven till höger.
Tycker mig ana att gängorna när det satt fast ordentligt ledde till att skruven satt ännu hårdare fast pga att gängavståndet expanderades i början av gängan pga mina 200 Nm lossningsförsök. Så medicinen att använda slagmaskiner är enda eventuella boten i dessa fall, nu lyckades det kanske pga att stålet i skruven blivit varmt nog för att inte bli skört.
[bild]
Nä tyvärr så är det så att dom flesta verkstäder ej går igenom bromsarna utan mest byter komponenter , skönt att det löste sej för dej iallafallH Harald Blåtumme skrev:Hade ingen vettig värmegrej men motionerade skruven ett tjugotal gånger ytterligare på ca 200 Nm, kort åtdragning 1 sekund, lång lossdragning typ 5 sekunder. Repeat. Bara detta genererar en ansenlig mängd värme i skruven. Även kört en del med slagskruvmejsel och slägga, dessa underskattade gamla fina verktyg.
Kände på den med ett långt spärrskaft men det var helt stumt, vågade inte dra mer.
Sedan tänkte jag att den måste bort nu oavsett. Klickade in momentläge 3 på mutterknacken Milwaukee M12 FIWF12 (med det kraftfulla 6 Ah-batteriet) och skruven lossade på en bråkdel av en sekund. Först trodde jag den gått av, men nix: den kom ut hel.
Gängorna såg inte kloka ut dock, går inte ens att skruva tillbaka med handkraft pga extremt trögt i gängorna. Så det blir att rensa gängorna i navet med gängtapp och ny skruv vid nästa besök där. Som många noterat, den är inte kritisk men väldigt praktisk när man skiftar hjul osv så att bulthålen linjerar perfekt.
Tack för allt engagemang, nu blev det bra till slut med bromsen och att fixa till så det funkar som det ska! Det händer väl i princip aldrig att verkstäder går igenom allt noga, polerar glidpinnar och jämnar till bromsoken anläggningsytor, smörjer upp. Det är komponentbyte som gäller som regel, inget finlir som det man gör själv vid arbete med bromsar.
Bra och då måste man känna till helheten, varför hur och vad. Hoppas du kommit en bit på vägen nu.H Harald Blåtumme skrev:
Skönt att det löste sig!H Harald Blåtumme skrev:Hade ingen vettig värmegrej men motionerade skruven ett tjugotal gånger ytterligare på ca 200 Nm, kort åtdragning 1 sekund, lång lossdragning typ 5 sekunder. Repeat. Bara detta genererar en ansenlig mängd värme i skruven. Även kört en del med slagskruvmejsel och slägga, dessa underskattade gamla fina verktyg.
Kände på den med ett långt spärrskaft men det var helt stumt, vågade inte dra mer.
Sedan tänkte jag att den måste bort nu oavsett. Klickade in momentläge 3 på mutterknacken Milwaukee M12 FIWF12 (med det kraftfulla 6 Ah-batteriet) och skruven lossade på en bråkdel av en sekund. Först trodde jag den gått av, men nix: den kom ut hel.
Gängorna såg inte kloka ut dock, går inte ens att skruva tillbaka med handkraft pga extremt trögt i gängorna. Så det blir att rensa gängorna i navet med gängtapp och ny skruv vid nästa besök där. Som många noterat, den är inte kritisk men väldigt praktisk när man skiftar hjul osv så att bulthålen linjerar perfekt.
Tack för allt engagemang, nu blev det bra till slut med bromsen och att fixa till så det funkar som det ska! Det händer väl i princip aldrig att verkstäder går igenom allt noga, polerar glidpinnar och jämnar till bromsoken anläggningsytor, smörjer upp. Det är komponentbyte som gäller som regel, inget finlir som det man gör själv vid arbete med bromsar.
RoTe skrev:
Seriöst, ska man meka bromsar ska man FAN veta vad man gör och varför. Jag säger inte att jag är nån expert men jag har privatmekat i över 20 år och tittat på oändligt många videos på andra som gör det och för att inte tala om alla råd jag fått längs vägen av vänner å så. Hade en släkting som fixade bromsarna på min systers bil och han tyckte att skruvarna som håller oket vore ju bra om dom inte fastnade så mycket så det blev kopparpasta där. Ja bromsoken lossnade ju efter några tiotals mil. Såna misstag vill man inte göra med bromsar, vilket är bilens näst mest säkerhetskritiska system, näst efter vad? Jag vill då fan inte vara orsaken till att någon dör, det är ett som är säkert.
Absolut, "the devil is in the details". Har du kommit någon vart på din resa?RoTe skrev:
Jag förespråkar absolut kontroll över kritiska system, man ska personligen veta exakt hur dessa ska vara monterade och hänger ihop annars blir det ett lotteri ute på vägarna. Att lita på sk verkstäder är ingen hit.
Man måste ha 100% koll på vilka smörjmedel som passar / måste användas på de olika delarna på en skivbroms / bromsok .H Harald Blåtumme skrev:
När jag handlar nya bromsbelägg av fabrikat ATE följer det alltid med nya skruvar tex.