3 326 läst · 55 svar
3k läst
55 svar
Finns tips för att lossa extremt fastnade skruvar i bilsammanhang?
Dessa skruvar fyller ingen praktiskt funktion mer än att underlätta för mekanikern under monteringen av bromsoket. Borra bort skallen och gå vidare med era liv om ni inte får loss dessa. Se bara till att ingen del av skruven sticker utanför navet så att bromsskivan riskerar att hamna snett.K Kardan79 skrev:Har en v70 -16 som saknar skruven som håller skivorna på plats både häger och vänster fram, efter liknande upplevelser.
Tycker att det är lite irriterande vid hjulskifte, då jag absolut inte vill få in damm/skit på fel ställen. Är dock inget större problem.
I TS ställe hade jag försökt först dra åt lite, sen släppa. I omgångar. Funkar det inte är det bara att ösa på. Går skruven av så gör den det..
Det där stämmer väl inte riktigt?RoTe skrev:
Skruven fyller en funktion varje gång hjulet är demonterat. Visst fastnar skivan på navet med tiden, även om man applicerar fett emellan. Men det sker inte ögonblickligen.
Jag bytte skivor i framvagnen i somras, och när jag satte på vinterdäcken så rubbades åtminstone den ena skivan ur sitt läge.
Men det är kanske något kansktigt med min bil?
Hur som helst tycker jag inte att TS ska vara orolig för att dra av skruven. Och går den av lite långt ut, så gör inte det något. Den kommer inte sticka ut utanför bromsskivan. Kan möjligen göra det lite, lite bökigare att byta skiva (återstoden av skruven måste träffa skruvhålet).
Vet inte om nånn nämnt det men det känns som att dom kan ha använt loctite eller liknande gänglås.
Borde lossna med lite värme i så fall. Kommer inte ihåg vilka temperaturer som behövs. Det är inga extrema temperaturer.
Testa värme men om det är rost så kanske det behövs högre temperaturer. Den lilla skruven är ju ganska lättvärmd iallafall,
Om det är den skruven jag tänker på så har den ingen funktion när hjulet är monterat men om du får punktering en mörk vinternatt så vill du nog ha den där. Annars kan bromskivan snurra och då blir det svårare att sätta tillbaks hjulbultarna.
Varför har nyare bilar oftast bultar/skruvar (navet är slätt så hålen skruvhålen hamnar fel) som håller fast hjulen? Det är ju mycket lättare att byta hjul på bilar med monterade bultar (och hjulmuttrar som man skruvar på)
Ett alternativ skulle kunna vara att tidigare nämnda skruv (tidigare inlägg) sticker ut en aning genom ett hål i fälgen så att hjulbults hålen hamnar rätt.
Borde lossna med lite värme i så fall. Kommer inte ihåg vilka temperaturer som behövs. Det är inga extrema temperaturer.
Testa värme men om det är rost så kanske det behövs högre temperaturer. Den lilla skruven är ju ganska lättvärmd iallafall,
Om det är den skruven jag tänker på så har den ingen funktion när hjulet är monterat men om du får punktering en mörk vinternatt så vill du nog ha den där. Annars kan bromskivan snurra och då blir det svårare att sätta tillbaks hjulbultarna.
Varför har nyare bilar oftast bultar/skruvar (navet är slätt så hålen skruvhålen hamnar fel) som håller fast hjulen? Det är ju mycket lättare att byta hjul på bilar med monterade bultar (och hjulmuttrar som man skruvar på)
Ett alternativ skulle kunna vara att tidigare nämnda skruv (tidigare inlägg) sticker ut en aning genom ett hål i fälgen så att hjulbults hålen hamnar rätt.
Redigerat:
Jag skrev ju att skruven fyller en funktion när hjulet är demonterat. Jag har aldrig framfört någon bil utan fälgar fastbultade. 😅useless skrev:
Det är hjulbultarna som håller skivan på plats när bilen används. Det är därför jag inte tycker att TS ska vara allt för orolig att dra av skruven. Just nu behöver TS kunna ta sig hem.
Men ett hjulhus är alltid skitigt, och därför uppskattar jag att skivorna sitter på sin plats när hjulen demonteras.
Skivan hålls på plats av bromsoket när man lossar hjulet. Att skivan kan röra sig några mm när hjulet är borta har ingen betydelse.K Kardan79 skrev:Jag skrev ju att skruven fyller en funktion när hjulet är demonterat. Jag har aldrig framfört någon bil utan fälgar fastbultade. 😅
Det är hjulbultarna som håller skivan på plats när bilen används. Det är därför jag inte tycker att TS ska vara allt för orolig att dra av skruven. Just nu behöver TS kunna ta sig hem.
Men ett hjulhus är alltid skitigt, och därför uppskattar jag att skivorna sitter på sin plats när hjulen demonteras.
Så man ska inte överskatta skruvens funktion.
Jag vet förare, ja vänner till mig förresten, som har tagit bort den där skruven utan att för den skull äventyra trafiksäkerheten.
Rostlösare och slagmejsel är nog rätt väg att gå annars får det bli borrmaskin, är rätt dålig bromsverkan på den bilen även när det funkar om det är orginal som sitter på plats. Har du lossat oket så du vet att det är handbromsen som kärvar?
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
De brukar vara försänkt, så massera skallen med hammare och dorn. Det brukar gå rätt fort att slå en tusen lätta slag för att få det att lossna. Jobbigt att slå tusen slag? Alternativet är jobbigare. Lycka till.
/W
/W
Av helt andra orsaker än bromsmek så var jag tvungen att hissa upp bilen i fram och demontera hjulen .
Ville försöka hitta oljud med motor igång + medhjälpare som med växel i och en mycket lätt broms skulle försöka framkalla oljudet .
Medhjälparen var ej så finkänslig med bromspedalen , resultatet blev att skruven som håller bromsskivan på navet small av .
Vad vill jag säga med detta , skruvens enda uppgift är att hålla bromsskivan på plats på navet när det ska servas med tex bromsok . Skruvens varande är ej livsavgörande för bilens säkerhet att kunna framföra den säkert .
Oljudet kom från gummiupphängningen för växellådan , hade bytt koppling ngr veckor tidigare och blev tydligen ej 100% rätt injusterat , 3 olika delar på den upphängningen .
Ville försöka hitta oljud med motor igång + medhjälpare som med växel i och en mycket lätt broms skulle försöka framkalla oljudet .
Medhjälparen var ej så finkänslig med bromspedalen , resultatet blev att skruven som håller bromsskivan på navet small av .
Vad vill jag säga med detta , skruvens enda uppgift är att hålla bromsskivan på plats på navet när det ska servas med tex bromsok . Skruvens varande är ej livsavgörande för bilens säkerhet att kunna framföra den säkert .
Oljudet kom från gummiupphängningen för växellådan , hade bytt koppling ngr veckor tidigare och blev tydligen ej 100% rätt injusterat , 3 olika delar på den upphängningen .
1) Det är svårt att sitta fast när du är vätska. (Mycket värme)
2) Borra bort huvudet.
Har haft flera bilar utan sagda skruv och omaket är minimalt.
2) Borra bort huvudet.
Har haft flera bilar utan sagda skruv och omaket är minimalt.
Jag brukar värma med gasolbrännare på bulten och direkt efter få in rostlösare i skarven mellan bult och resten.
Det kryper in och kyler bulten som krymper lite jämfört med resten
Det kryper in och kyler bulten som krymper lite jämfört med resten
Som många redan sagt så är den där skruven bara en bekvämlighetsgrej. Vissa Ford t.ex. har tunna metallclips runt hjulskruvarna istället och dessa orkar man aldrig hålla på å mikla med, man tar en huggmejsel och slår av dessa så att de flyger all världens väg och sen glömmer man den historien och går vidare med sitt liv. Dessa sätts eg bara dit för att underlätta när bilen byggs i frabriken. Den där lösningen med en pytte försänkt torx är inte tänkt för våra rostklimat. Volvo hade förr en lösning med en rejäl 10mm sexkant och styrpinne till fälgen, men de funkade ju bara med org fälgar så dom kastade man också.
Om man mekar bromsar med bilar som saknar dessa pytteskruvar eller clips så tar man bara och lägger dit skivan på sin plats, sätter dit en hjulskruv eller mutter med ett lämpligt mellanlägg som kan vara en rörstump eller en större mutter osv och drar fast skivan lite lätt, så kan man fortsätta med att montera bromsbelägg i samt montera på bromsoket utan att skivan kommer bråka eller i värsta fall ramla ner på golvet.
Om man mekar bromsar med bilar som saknar dessa pytteskruvar eller clips så tar man bara och lägger dit skivan på sin plats, sätter dit en hjulskruv eller mutter med ett lämpligt mellanlägg som kan vara en rörstump eller en större mutter osv och drar fast skivan lite lätt, så kan man fortsätta med att montera bromsbelägg i samt montera på bromsoket utan att skivan kommer bråka eller i värsta fall ramla ner på golvet.
Redigerat: