3 326 läst · 55 svar
3k läst
55 svar
Finns tips för att lossa extremt fastnade skruvar i bilsammanhang?
Vad menar du med det? Jag tycker mig veta hur normala bilars bromssystem fungerar, plus tunga fordons bromssystem som jag är utbildad på plus lite andra bromssystem av typ knorr bremse osv som jag behöver i mitt jobb. Jag jobbar väldigt mycket med bromssystem väldigt dagligen och ser tyvärr en del misstag folk gör.H Harald Blåtumme skrev:
Tja, du tyckte att jag skulle lämna bort mitt lilla bekymmer till någon firma. Har ju försökt förklara i tråden varför detta inte är ett alternativ för just mig, och då undrar jag givetvis hur du själv ligger till på den fronten. Inte konstigare än så.RoTe skrev:
Vad menar du med det? Jag tycker mig veta hur normala bilars bromssystem fungerar, plus tunga fordons bromssystem som jag är utbildad på plus lite andra bromssystem av typ knorr bremse osv som jag behöver i mitt jobb. Jag jobbar väldigt mycket med bromssystem väldigt dagligen och ser tyvärr en del misstag folk gör.
Då har du missuppfattat jag sa borra bort skiten hur svårt kan det vara, låt inte nåt sticka upp utanför navet bara. Men folk på det här forumet har ju en tendens att göra en höna av en fjäder och göra att så jävla svårt så att inte ens ett proffs klarar av att uföra ens den enklaste av uppgifter utan att få en advokat efter sig.H Harald Blåtumme skrev:
Men detta har jag ju redan testat på en annan bromsskiva med motsvarande problem, tror jag skrev det i början av tråden. Det funkade inte alls, trots ett relativt avancerat skruvutdragarset pga avdragen skruv.
Det var därför jag ville ha ideér om hur man kan lossa extremt fastnade skruvar utan att dra sönder dessa.
Nu lyckades jag denna gång tack vare en ny strategi, kanske andra kan tillämpa liknande på denna typ av problem.
Det var därför jag ville ha ideér om hur man kan lossa extremt fastnade skruvar utan att dra sönder dessa.
Nu lyckades jag denna gång tack vare en ny strategi, kanske andra kan tillämpa liknande på denna typ av problem.
Hur misslyckas man borra ner en 6mm borr? Det är inte hela världen heller om du råkar ta lite från navet då det lilla inte betyder något. Du kanske borde låta proffsen ta över...H Harald Blåtumme skrev:Men detta har jag ju redan testat på en annan bromsskiva med motsvarande problem, tror jag skrev det i början av tråden. Det funkade inte alls, trots ett relativt avancerat skruvutdragarset pga avdragen skruv.
Jag får säga att du har en extremt nedlåtande ton, RoTe. Du verkar förutsätta att jag är en oerfaren idiot vad gäller bilreparationer.
Du bidrar inte med någon som helst kunskap i ämnet.
Over and out.
Du bidrar inte med någon som helst kunskap i ämnet.
Over and out.
Jag tror vi missuppfattar varandra, så jäkla svårt är det inte att borra mitt i en torx eller philips. Jag förstår ärligt inte vad ditt problem är. För den nyaste av bilmeck borde det vara enkelt att borra i detta. Man borrar till huvudet lossnar.H Harald Blåtumme skrev:
För att man då har ett större utbud av fälgar och kan anpassa skruvlängden efter fälgen man använder.B bryggstun skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 270 inlägg
För att svara på en annan fråga om skruvens nödvändighet eller inte så är det faktiskt bra att den sitter där. En del bilar har skivor som sällan fastnar. Äldre audi tex och utan skruv så vickar skivan lös och i en del fall så lossnar det lite skit och kan hamna emellan nav och skiva utan att man märker det.......och det är inget bra.
Att lossa dylika skruvar är inga som helst problem om man värmer dom. Sällan vanliga gasolvärmare värmer varmt nog dock utan gassvets är bäst.
Att lossa dylika skruvar är inga som helst problem om man värmer dom. Sällan vanliga gasolvärmare värmer varmt nog dock utan gassvets är bäst.
Det var faktiskt ett riktigt bra tips. Hur många gånger har man inte stått och balanserat fälgen på navkanten, och försöka rikta in när man missat hålet med några mm, En styroinne på ett övre hål så man kan ”hänga” på fälgen låter som ett bra hjälpmedel.Tomture61 skrev:
Fanns en uppsjö av varierande typ. Tror den typ utan gängor som vara stoppad in i bulthålet passar mig bäst, så slipper man tid att skruva i och ur.
https://www2.bilia.se/biltillbehor/...ehAiaMk7mC1bhCj6KCInhPyjAQPJEWuxeLFQ3eMf1fmhr
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad för skiva finns under min diskbänk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad finns det för erfarenheter av Naturdörren från Naturfönster här?
Fönster & Dörrar -
Tips inför markarbete till växthus där det finns gott om tjäle
Grund & Markarbeten -
Tips för bygge av minialtan (bilder finns)
Altan & Uteplats -
Hur göra med uppfart? Tacksam för tips! (Bilder finns)
Trädgård allmänt