Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

716 Röster 76,8%
  • Nej

216 Röster 23,2%
  • Antal röster
    932
P
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är väl främst färre läsk/vatten korkar i naturen och havet som är avsikten. Inte någon Co2 besparing. Då kunde vi skippat färdigblandad läsk helt och hållet 😉
Så är det högst troligen, och argumentationen i den här tråden har i stort sett enbart handlat om just miljö och inte om klimat.

TheImprovisor
P pmd skrev:
Berör det verkligen hela EU?
Vi har ju konstaterat i den här tråden att ju längre söderut man kommer i Europa desto skräpigare är det. Det tyder på att problemet med lösa korkar inte berör hela EU.
Beslutet är taget på EU-nivå, gäller hela EU, och berör således hela EU. Behovsnivån i olika länder är sekundärt.

• Gilla
lat
  • Laddar…
P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Jag är helt enkelt skeptisk till att dina beräkningar överträffar de ett antal EU-nissar, med ett betydligt bredare beräkningsunderlag än ditt empiribaserade, gjort.
Var kan man läsa detta beräkningsunderlag?

• Gilla
hellem
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Var kan man läsa detta beräkningsunderlag?
På EU-nivå: Vet ej.
På Sverige-nivå: Jag har postat ett par länkar i en tidigare kommentar. Det finns säkert fler källor.

• Gilla
lat
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
De som tillverkar något brukar göra det för att det är lönsamt. Att förbättra produkten och öka sin marknadsandel brukar också vara önskvärt.
Det där är tyvärr inte ett svar på min fråga, som iofs var ganska retorisk så jag behöver nog inte något svar.

P
H hellem skrev:
Man kommer kunna köpa cykelflaskor, fickpluntor med mera
Utan fastsittande korkar? Jag skulle inte satsa pengar på det.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
P
H hellem skrev:
Helvete heller, pluntan tar de aldrig ifrån mig
Det är nog ingen fara. Du får säkert behålla dina gamla joghurtförpackningar med lös kork också ;-)

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
Så är det säkert också, men att då ta ut sin irritation på korken i sig är, i mitt tycke, inte så konstruktivt.
Jag tar hellre ut min frustration på byråkrater och politiker, men den korkade korken är ju ett utslag av politiken.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Beslutet är taget på EU-nivå, gäller hela EU, och berör således hela EU.
Nu påpekar du något uppenbart. Ingen har ifrågasatt detta faktum.
Behovsnivån i olika länder är sekundärt.
Subsidiaritetsprincipen bör tillämpas i högre grad än som görs. Den principen är ju ändå grundläggande för EU.

P
Det är EU-kommisionens underlag som är intressant i det här fallet.
På Sverige-nivå: Jag har postat ett par länkar i en tidigare kommentar. Det finns säkert fler källor.
Är det inläggen #688 och #689 du syftar på? De ser mer ut som slutsatser än beräkningsunderlag och ger ingen direkt information om hur stort problemet är.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Du har inte postat någon beräkning alls vad jag har sett. Du har delat med dig av statistik kring nerskräpning.

För den som med spänning väntat på resultaten kan jag meddela att jag ur en 1.5l yoghurtförpackning hade 45g yoghurt kvar, och ur en liten skål hade 5g yoghurt kvar när jag ätit upp.

• Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För den som med spänning väntat på resultaten kan jag meddela att jag ur en 1.5l yoghurtförpackning hade 45g yoghurt kvar, och ur en liten skål hade 5g yoghurt kvar när jag ätit upp.
Kan du lite snabbt göra om testet tio gånger och räkna ut snittet så vi får ett pålitligare resultat? 😂🙃

• Haha
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kan finnas mycketatt spara in på där för både miljö och klimat. Vi kanske borde förbjuda tetra helt för yoghurt och istället påbjuda yoghurt-tuber samt införa angivarsystem för alla som inte använder slickepott i sina skålar .

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du lite snabbt göra om testet tio gånger och räkna ut snittet så vi får ett pålitligare resultat? 😂🙃
Tyvärr, matbutikerna har stängt och jag har bara två 1l-förpackningar hemma.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.