Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

716 Röster 76,8%
  • Nej

216 Röster 23,2%
  • Antal röster
    932
P
H hellem skrev:
[…] lösa skruvkorkar kommer väl fortsätta finnas på massa produkter och flaskor.
Är du säker på det …?

P pmd skrev:
Det går kanske, men lönar det sig?
De som tillverkar något brukar göra det för att det är lönsamt. Att förbättra produkten och öka sin marknadsandel brukar också vara önskvärt.

• Gilla
lat
  • Laddar…
P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Är det verkligen vuxna människor som kommenterar här? Hur klarar ni som gnäller er vardag? Kan ni knyta era skor själva?
För att de som inte kan knyta skorna själva ska slippa ha en massa krångel med oknutna skor så föreslår jag att vi förbjuder skosnören och i stället påbjuder att alla skor ska ha kardborreband.
Hur orkar ni ens göra dessa korkar till ett problem för er?
Förbudet mot lösa korkar medför förstås inte jordens undergång, men det är ett symtom på hur klåfingriga politiker är när de vill förbättra världen genom att detaljreglera människors vardag. Lite i taget.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
Vad jag inte förstår är att människor, rent praktiskt, irriterar sig så på dom.
Dels är det nog för att det är nytt och ovant. Man måste ändra sina korkhanteringsrutiner en aning. Att tvingas ändra sina vanor tycker rätt många är irriterande. (Det är förstås en helt annan sak att ändra sina vanor på eget initiativ).

Dessutom är nog inte ett försumbart antal människor som ifrågasätter nyttan med de nya korkarna och därför irriterar sig på införandet.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är du säker på det …?
Man kommer kunna köpa cykelflaskor, fickpluntor med mera

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H hellem skrev:
Man kommer kunna köpa cykelflaskor, fickpluntor med mera
Fickplunta var kanske inte bästa exemplet. 😂

Närbild av en aluminiumfickplunta med skruvlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fickplunta var kanske inte bästa exemplet. 😂

[bild]
Finns med lösa korkar också

H hellem skrev:
Finns med lösa korkar också
Vänta bara. 😂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vänta bara. 😂
Helvete heller, pluntan tar de aldrig ifrån mig

• Haha
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag trodde @Alfredo menade att man tappade bort korken 😅

• Haha
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
I naturen eller i sopkorgar?

Procent av antalet objekt eller procent av den totala vikten plastskräp i naturen.

Jag har som sagt väldigt, väldigt svårt att tro att plastkork skulle stå för 10 procent av massan av totalt dumpat plastskräp i naturen.
Jag vet inte mer än du. Jag bara redovisade siffror från två källor, och det där med 10% kan jag ha missuppfattat också, som jag skrev.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog tro att de flesta inte häller upp mer yoghurt, mjölk etc. för att 1 tsk kommer på fel ställe, man nöjer sig med att glaset eller tallriken nu rymmer 1 tsk mindre yoghurt, mjölk etc. Alltså behöver man inte köpa mer eller tillverka mer.
Om vi utgår från att standardkonsumenten (här representerad av vart och ett av hellems fyra barn) häller upp två dl joghurt i ett glas varje morgon, och att svinnet är 5 ml för varje upphällning, så fattas det 20 ml för att den joghurt som finns kvar i förpackningen ska kunna fylla ett glas nästa morgon. Det är tio procent som fattas så nästa morgon måste barnen öppna en ny joghurtförpackning innan det första barnet häller upp joghurt i sitt glas.

Det blir en extra joghurtförpackning med löstagbar kork för var 50:e utan löstagbar kork som hellem måste köpa.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
P
Att döma en fråga som berör hela EU utifrån enbart dina egna erfarenheter förefaller mig lite trångsynt.
Berör det verkligen hela EU?
Vi har ju konstaterat i den här tråden att ju längre söderut man kommer i Europa desto skräpigare är det. Det tyder på att problemet med lösa korkar inte berör hela EU.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Dels är det nog för att det är nytt och ovant. Man måste ändra sina korkhanteringsrutiner en aning. Att tvingas ändra sina vanor tycker rätt många är irriterande.
Helt säkert är det så.
P pmd skrev:
Dessutom är nog inte ett försumbart antal människor som ifrågasätter nyttan med de nya korkarna och därför irriterar sig på införandet.
Så är det säkert också, men att då ta ut sin irritation på korken i sig är, i mitt tycke, inte så konstruktivt.

P
H hellem skrev:
Förövrigt kan man vända på ditt argument och påstå att det kanske är de som slänger korkar i naturen som bör ändra sina vanor och göra lite merjobb.
Ja, EU borde nog satsa mer pengar på förebyggande åtgärder än på att åtgärda symtom.

• Älska
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.