45 338 läst · 821 svar
45k läst
821 svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
För att de som inte kan knyta skorna själva ska slippa ha en massa krångel med oknutna skor så föreslår jag att vi förbjuder skosnören och i stället påbjuder att alla skor ska ha kardborreband.TheImprovisor skrev:
Förbudet mot lösa korkar medför förstås inte jordens undergång, men det är ett symtom på hur klåfingriga politiker är när de vill förbättra världen genom att detaljreglera människors vardag. Lite i taget.TheImprovisor skrev:
Dels är det nog för att det är nytt och ovant. Man måste ändra sina korkhanteringsrutiner en aning. Att tvingas ändra sina vanor tycker rätt många är irriterande. (Det är förstås en helt annan sak att ändra sina vanor på eget initiativ).TheImprovisor skrev:
Dessutom är nog inte ett försumbart antal människor som ifrågasätter nyttan med de nya korkarna och därför irriterar sig på införandet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
Jag vet inte mer än du. Jag bara redovisade siffror från två källor, och det där med 10% kan jag ha missuppfattat också, som jag skrev.Alfredo skrev:
Om vi utgår från att standardkonsumenten (här representerad av vart och ett av hellems fyra barn) häller upp två dl joghurt i ett glas varje morgon, och att svinnet är 5 ml för varje upphällning, så fattas det 20 ml för att den joghurt som finns kvar i förpackningen ska kunna fylla ett glas nästa morgon. Det är tio procent som fattas så nästa morgon måste barnen öppna en ny joghurtförpackning innan det första barnet häller upp joghurt i sitt glas.BirgitS skrev:
Det blir en extra joghurtförpackning med löstagbar kork för var 50:e utan löstagbar kork som hellem måste köpa.
Berör det verkligen hela EU?TheImprovisor skrev:
Vi har ju konstaterat i den här tråden att ju längre söderut man kommer i Europa desto skräpigare är det. Det tyder på att problemet med lösa korkar inte berör hela EU.
Helt säkert är det så.P pmd skrev:
Så är det säkert också, men att då ta ut sin irritation på korken i sig är, i mitt tycke, inte så konstruktivt.P pmd skrev: