Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
H hellem skrev:
införa angivarsystem för alla som inte använder slickepott i sina skålar .
Jag har läst att slickepotten släpper ut mikroplaster i avloppet. 😱

• Haha
hellem
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
För att de som inte kan knyta skorna själva ska slippa ha en massa krångel med oknutna skor så föreslår jag att vi förbjuder skosnören och i stället påbjuder att alla skor ska ha kardborreband.
Det skulle ju åtminstone minska antalet lösa skosnören i naturen. Bra förslag.
P pmd skrev:
det är ett symtom på hur klåfingriga politiker är när de vill förbättra världen genom att detaljreglera människors vardag. Lite i taget.
Absolut. Och ju större geografiska områden besluten berör, desto större antal människor som känner sig överkörda. Personligen tror jag att t.ex. införandet av ett gemensamt pantsystem i hela EU skulle ha en större effekt för att minska förekomsten av plastflaskor och plastkorkar i naturen. I dag har större delen av Europa inget pantsystem alls.

Men att människor gör korken, och handhavandet av den, till ett stort vardagsproblem fascinerar mig likafullt.

• Gilla
lat
  • Laddar…
TheImprovisor
H hellem skrev:
Du har inte postat någon beräkning alls vad jag har sett. Du har delat med dig av statistik kring nerskräpning.
Ja, och jag utgår ifrån att det är nedskräpningen och de miljömässiga problem den medför som är grunden till beslutet om plastkorkarna. Har du en annan uppfattning?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Det är EU-kommisionens underlag som är intressant i det här fallet.
Då föreslår jag att du söker upp det. 🙂
P pmd skrev:
Är det inläggen #688 och #689 du syftar på? De ser mer ut som slutsatser än beräkningsunderlag och ger ingen direkt information om hur stort problemet är.
Det visar väl ganska tydligt hur stort problemet är. Däremot säger det ju inget alls det bästa sättet att komma till rätta med det.

TheImprovisor
P pmd skrev:
Jag tar hellre ut min frustration på byråkrater och politiker, men den korkade korken är ju ett utslag av politiken.
Så korken är korkad för att den är resultatet av ett politiskt beslut?

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Ja, och jag utgår ifrån att det är nedskräpningen och de miljömässiga problem den medför som är grunden till beslutet om plastkorkarna. Har du en annan uppfattning?
Nej, problemet är att kopplingen mellan nedskräpningen och sammanfogade av korkar med flaskor inte finns beskrivet över huvudtaget.

Ungefär så här uppfattar jag det i en liknelse, vi har problem med ishalka på Essingeleden, det finns statistik på det, , därför ska alla ha majonäs på korven

TheImprovisor
H hellem skrev:
Ungefär så här uppfattar jag det i en liknelse, vi har problem med ishalka på Essingeleden, det finns statistik på det, , därför ska alla ha majonäs på korven
Med den uppfattningen förstår jag att du har problem att acceptera korkarna.

Kopplingen, som grund till beslutet, är väl beskriven i de flesta sammanhang? Hur menar du att den inte är det?

Med den uppfattningen förstår jag att du har problem att acceptera korkarna.

Kopplingen, som grund till beslutet, är väl beskriven i de flesta sammanhang? Hur menar du att den inte är det?
ja har inte problem med att acceptera korkarna givet att det blir en nettonytta. Om jag blev övertygad av dess nettonytta skulle jag känna mig lugn. Det jag har problem med är att acceptera resonemangen kring det gentemot allmänheten. Det saknas koppling som du verkar tycka finns. Det saknas även konsekvensanalys gentemot allmänheten.

Hur hamnar korkarna i naturen? Hur löser fastsättningen av korkarna på flaskan problemet? Är det något vi vet eller bara tror. Vilka andra konsekvenser kan det få och hur mäter sig dessa konsekvenser mot eventuella fördelar som vi vet eller tror. Finns det en beräkning på detta? Inget sådant har jag blivit varse om som medlem i allmänheten, utan bara "det är skräpigt i naturen, därför sätter vi fast korkar i flaskorna".

BirgitS
P pmd skrev:
Om vi utgår från att standardkonsumenten (här representerad av vart och ett av hellems fyra barn) häller upp två dl joghurt i ett glas varje morgon, och att svinnet är 5 ml för varje upphällning, så fattas det 20 ml för att den joghurt som finns kvar i förpackningen ska kunna fylla ett glas nästa morgon. Det är tio procent som fattas så nästa morgon måste barnen öppna en ny joghurtförpackning innan det första barnet häller upp joghurt i sitt glas.

Det blir en extra joghurtförpackning med löstagbar kork för var 50:e utan löstagbar kork som hellem måste köpa.
Och som 13th Marine konstaterade så kan de i stället skrapa ur sina glas och öppna förpackningen och skrapa ut ändå mer yoghurt än de har spillt.

Det är därför kanske bättre att vi har en klagotråd om att folk har ett onödigt matsvinn eftersom de inte skrapar ur sina skålar och förpackningar än att fastmonterade korkar leder till att vissa spiller.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Ja, EU borde nog satsa mer pengar på förebyggande åtgärder än på att åtgärda symtom.
Det tar mycket lång tid att få folk att ändra vanan att slänga skräp i naturen, typ årtionden, och här behövs det snabbare åtgärder.

BirgitS BirgitS skrev:
Och som 13th Marine konstaterade så kan de i stället skrapa ur sina glas och öppna förpackningen och skrapa ut ändå mer yoghurt än de har spillt.

Det är därför kanske bättre att vi har en klagotråd om att folk har ett onödigt matsvinn eftersom de inte skrapar ur sina skålar och förpackningar än att fastmonterade korkar leder till att vissa spiller.
Dubmenar alltså att det ör okej med ökat svinn eftersom det redan finns svinn.

Jag skiter väl i min egen familjs lilla svinn, det spelar liksom ingen roll för mig personligen. Det jag stör mig på är att man ska tycka det är rinligt att vi i Sverige möjligen ska kasta bort en extra miljon paket yoghurt om året och att det ör bra för miljön att kasta bort mer yoghurtföepackningar.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Personligen tror jag att t.ex. införandet av ett gemensamt pantsystem i hela EU skulle ha en större effekt för att minska förekomsten av plastflaskor och plastkorkar i naturen. I dag har större delen av Europa inget pantsystem alls.
Håller helt med.
Men att människor gör korken, och handhavandet av den, till ett stort vardagsproblem fascinerar mig likafullt.
Jag tycker inte att något med korken är ett stort vardagsproblem. Lika lite som att plastkorkar i naturen är ett vardagsproblem. Det handlar ju om större saker än vardagen. Känns som att du hittar på saker att tillskriva dem du inte håller med om för att göra billiga poäng.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
H hellem skrev:
Dubmenar alltså att det ör okej med ökat svinn eftersom det redan finns svinn.

Jag skiter väl i min egen familjs lilla svinn, det spelar liksom ingen roll för mig personligen. Det jag stör mig på är att man ska tycka det är rinligt att vi i Sverige möjligen ska kasta bort en extra miljon paket yoghurt om året och att det ör bra för miljön att kasta bort mer yoghurtföepackningar.
Jag menar att om man nu är så intresserad av matsvinn så kan man ju lämpligen se till att minska där det gör mest nytta. Åtgärda det stora först innan man ger sig på de sista procenten.

Eftersom din miljon yoghurtpaket inte grundar sig på något annat än en enstaka familj så ger jag inte så mycket för den. Utifrån min egen familj så blir det inget extra matsvinn alls. Om vi nu ska diskutera anekdoter.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menar att om man nu är så intresserad av matsvinn så kan man ju lämpligen se till att minska där det gör mest nytta. Åtgärda det stora först innan man ger sig på de sista procenten.

Eftersom din miljon yoghurtpaket inte grundar sig på något annat än en enstaka familj så ger jag inte så mycket för den. Utifrån min egen familj så blir det inget extra matsvinn alls. Om vi nu ska diskutera anekdoter.
Det grundar sig inte på min familj. Isåfall skulle det bli mycket mer. Det är en schablonberökning baserat på att skillnaden mellan lös kork och fast kork är mer än noll. Det kanske är 100 000 förpackningar eller 2 miljoner förpackningar. Och det är bara för en sorts produkt. Finns ju fler sorter. Exakta siffran är mindre viktig för argumentets skull.

Jag är intresserad av argumenten kring att fastsurrade korkar gör nettonytta för samhället och miljön. Inget annat.

Det du säger är att eftersom vi kan komma på andra sätt att slänga färre förpackningar så gör det inget att vi ska lägga resurser på att slänga fler förpackningar i det hör avseendet.

Redigerat:
TheImprovisor
H hellem skrev:
Matsvinnet i västvärlden ligger på runt 25%. Att fastsatta korkar "möjligen" skulle öka det märkbart håller jag för mindre troligt. Det har nämligen inte ökat mitt svinn alls och därför är mitt argument precis lika (o)giltigt som ditt.

Att fastsatta korkar minskar antalet korkar som slängs i naturen håller jag däremot för troligt.

Ett tips för att minska ditt nytillkomna svinn är att förändra ditt beteende och att lära dig och dina barn att hantera de nya fastsatta korkarna. Jag kan också försäkra dig om att utveckling/förändring av korkarnas utformning sker och kommer att ske. Det ser vi redan i form alternativ till, och bättre utformning av, skruvkorkarna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.