51 387 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Njae, det är lite av anekdotiska bevis, tycker jag, utan att ange hur man kommit fram till beskrivningen. Det säger inte heller något om just plastkorksproblemet.TheImprovisor skrev:
Just det. Man måste ta reda på hur många lösa plastkorkar som slängs i naturen för att kunna avgöra om en fastsättning av plastkorkarna kan ha någon effekt.TheImprovisor skrev:
Det innebär tidsspillan för barnen. De kunde ha ägnat sig åt något roligare, t.ex. att spela Fortnite (eller vad barn gillar att göra på sina telefoner numera)BirgitS skrev:
Utan fastmonterade korkar hade just detta problem med spill inte (lika lätt) uppstått.BirgitS skrev:
Uppskattningsvis kastas det många miljoner ton plast i naturen i hela världen. Att lösa korkar i Sverige skulle öka det märkbart håller jag för mindre troligt.TheImprovisor skrev:
hellem har ju redan förklarat att de korkade korkarna inte är ett stort problem för barnen (eller för hellem själv för den delen).TheImprovisor skrev:
Se inlägg #747.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Ni som har problem med spill med korken, ni har märkt att den fastnar i öppet läge om man pressar den bakåt va? Om det mot förmodan inte funkar så på ett märke föreslår jag att ni visar ett missnöje genom att köpa ett annat fabrikat/märke. Tog tre förpackningar från vår kylskåpsdörr och alla med olika kork men principen är den samma.
Det sitter en låsflärp som håller locket öppet, funkar även för mina barn efter instruktion om hur den ska klicka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det sitter en låsflärp som håller locket öppet, funkar även för mina barn efter instruktion om hur den ska klicka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 637 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 637 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Kopplingen mellan många plastkorkar bland plastavfall i naturen och den nya lagstiftningen är glasklar anser jag. Varför anser du inte att den är det?P pmd skrev:
Hur spelar det någon roll att det redan finns svinn menar du? Menar du att fakturmet att det redan slängs förpackningar innebär att det inte gör något om vi slänger lite mer? Det är ju en helt absurd logik.TheImprovisor skrev:
Nu kör vi en enkel logiklektion för dig här. Om ingen rapporterade svinn innan korkarna tillkom medans nu, efter korkarna tillkom så rapporteras det att folk spiller på grund av korkarna. Har svinnet ökat eller stannat vid samma siffra? Bara för att du inte har något ökat svinn innebär inte att andras svinn är ogiltigt. Det är många som rapporterat detta och det är högst rimligt att det faktiskt är en del av populationen som kommer spilla mer på grund av korkarna. Skillnaden i svinn mellan att ha lös kork och fast kork är bevisligen mer än noll. Det är fakta.
Jag är benägen att hålla med. Men jag är lite osäker på om det blir en nettonytta. Vet vi dessutom exakt hur korkarna hamnar i naturen? Vet vi att det är direkt från människohänder och inte i andra sammanhang? Korkarna kommer ju att behöva avlägsnas från flaskorna i något skede även nu.TheImprovisor skrev:
Ett tips för att förstå vad andra skirver är att gå en kurs i läsförståelse så skulle du förstå att alld det du skriver här redan avhandlats och avfärdats.TheImprovisor skrev:Ett tips för att minska ditt nytillkomna svinn är att förändra ditt beteende och att lära dig och dina barn att hantera de nya fastsatta korkarna. Jag kan också försäkra dig om att utveckling/förändring av korkarnas utformning sker och kommer att ske. Det ser vi redan i form alternativ till, och bättre utformning av, skruvkorkarna.