Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Men att människor gör korken, och handhavandet av den, till ett stort vardagsproblem fascinerar mig likafullt.
Om den korkade korken är ett stort vardagsproblem för någon så beror det nog snarare på att någon annan har gjort den till ett problem.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
P
Det visar väl ganska tydligt hur stort problemet är.
Njae, det är lite av anekdotiska bevis, tycker jag, utan att ange hur man kommit fram till beskrivningen. Det säger inte heller något om just plastkorksproblemet.
Däremot säger det ju inget alls det bästa sättet att komma till rätta med det.
Just det. Man måste ta reda på hur många lösa plastkorkar som slängs i naturen för att kunna avgöra om en fastsättning av plastkorkarna kan ha någon effekt.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
P
Så korken är korkad för att den är resultatet av ett politiskt beslut?
Att det är ett politiskt beslut som ligger bakom gör inte i sig korken korkad. Den vore lika korkad om den vore resultatet av en annan process.

Det är dock oftast politiska beslut som ligger bakom lagar.

P
Kopplingen, som grund till beslutet, är väl beskriven i de flesta sammanhang? Hur menar du att den inte är det?
Det är den som påstår att det finns en tydlig koppling som har bevisbördan. Att visa att något inte finns är svårt, för att inte säga omöjligt.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Och som 13th Marine konstaterade så kan de i stället skrapa ur sina glas och öppna förpackningen och skrapa ut ändå mer yoghurt än de har spillt.
Det innebär tidsspillan för barnen. De kunde ha ägnat sig åt något roligare, t.ex. att spela Fortnite (eller vad barn gillar att göra på sina telefoner numera)
BirgitS BirgitS skrev:
Det är därför kanske bättre att vi har en klagotråd om att folk har ett onödigt matsvinn eftersom de inte skrapar ur sina skålar och förpackningar än att fastmonterade korkar leder till att vissa spiller.
Utan fastmonterade korkar hade just detta problem med spill inte (lika lätt) uppstått.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det tar mycket lång tid att få folk att ändra vanan att slänga skräp i naturen, typ årtionden, och här behövs det snabbare åtgärder.
I Sverige lär vi oss från unga år att inte slänga skräp i naturen.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
P
Matsvinnet i västvärlden ligger på runt 25%. Att fastsatta korkar "möjligen" skulle öka det märkbart håller jag för mindre troligt.
Uppskattningsvis kastas det många miljoner ton plast i naturen i hela världen. Att lösa korkar i Sverige skulle öka det märkbart håller jag för mindre troligt.
Ett tips för att minska ditt nytillkomna svinn är att förändra ditt beteende och att lära dig och dina barn att hantera de nya fastsatta korkarna.
hellem har ju redan förklarat att de korkade korkarna inte är ett stort problem för barnen (eller för hellem själv för den delen).
Se inlägg #747.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Att lösa korkar i Sverige skulle öka det märkbart håller jag för mindre troligt.
Det gäller korkar i hela EU.
Sverige har ingen särlagstiftning i detta och har bara att finna sig i EU-beslutet vare sig det gör till eller från just i Sverige.

TheImprovisor
P pmd skrev:
Om den korkade korken är ett stort vardagsproblem för någon så beror det nog snarare på att någon annan har gjort den till ett problem.
Jag tror snarare att det är någon, inte någon annan, som gör den till ett problem.

TheImprovisor
P pmd skrev:
hellem har ju redan förklarat att de korkade korkarna inte är ett stort problem för barnen (eller för hellem själv för den delen).
Hellem har också tidigare beskrivit problemen de skapar. :)

Ni som har problem med spill med korken, ni har märkt att den fastnar i öppet läge om man pressar den bakåt va? Om det mot förmodan inte funkar så på ett märke föreslår jag att ni visar ett missnöje genom att köpa ett annat fabrikat/märke. Tog tre förpackningar från vår kylskåpsdörr och alla med olika kork men principen är den samma.
Öppen yoghurtförpackning med en beskrivning om hur dess lock kan låsas i öppet läge med hjälp av en låsflärp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en rosa pappförpackning med plastlock där locket är uppfällt och låsflärpen synlig, vilket visar hur locket kan stanna i öppet läge.
Skapa konto
Öppen mjölkförpackning med vit plasthällpip och locket i uppfällt läge, visar en låsflärp för att hålla locket öppet.
Skapa konto

Det sitter en låsflärp som håller locket öppet, funkar även för mina barn efter instruktion om hur den ska klicka.

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
I Sverige lär vi oss från unga år att inte slänga skräp i naturen.
I alla fall vissa.
Men precis, det kräver en insats från unga år att förändra beteenden men det tar några årtionden tills en majoritet har varit unga under tiden som insatsen pågått.

TheImprovisor
P pmd skrev:
Det är den som påstår att det finns en tydlig koppling som har bevisbördan. Att visa att något inte finns är svårt, för att inte säga omöjligt.
Kopplingen mellan många plastkorkar bland plastavfall i naturen och den nya lagstiftningen är glasklar anser jag. Varför anser du inte att den är det?

TheImprovisor
Triggervarning.
Dubbelkorkad kork! :)

Flaska med öppen kork och ytterligare en kork ovanpå, synlig i detalj.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
frause och 2 till
  • Laddar…
Matsvinnet i västvärlden ligger på runt 25%. Att fastsatta korkar "möjligen" skulle öka det märkbart håller jag för mindre troligt. Det har nämligen inte ökat mitt svinn alls och därför är mitt argument precis lika (o)giltigt som ditt.
Hur spelar det någon roll att det redan finns svinn menar du? Menar du att fakturmet att det redan slängs förpackningar innebär att det inte gör något om vi slänger lite mer? Det är ju en helt absurd logik.

Nu kör vi en enkel logiklektion för dig här. Om ingen rapporterade svinn innan korkarna tillkom medans nu, efter korkarna tillkom så rapporteras det att folk spiller på grund av korkarna. Har svinnet ökat eller stannat vid samma siffra? Bara för att du inte har något ökat svinn innebär inte att andras svinn är ogiltigt. Det är många som rapporterat detta och det är högst rimligt att det faktiskt är en del av populationen som kommer spilla mer på grund av korkarna. Skillnaden i svinn mellan att ha lös kork och fast kork är bevisligen mer än noll. Det är fakta.
Att fastsatta korkar minskar antalet korkar som slängs i naturen håller jag däremot för troligt.
Jag är benägen att hålla med. Men jag är lite osäker på om det blir en nettonytta. Vet vi dessutom exakt hur korkarna hamnar i naturen? Vet vi att det är direkt från människohänder och inte i andra sammanhang? Korkarna kommer ju att behöva avlägsnas från flaskorna i något skede även nu.
Ett tips för att minska ditt nytillkomna svinn är att förändra ditt beteende och att lära dig och dina barn att hantera de nya fastsatta korkarna. Jag kan också försäkra dig om att utveckling/förändring av korkarnas utformning sker och kommer att ske. Det ser vi redan i form alternativ till, och bättre utformning av, skruvkorkarna.
Ett tips för att förstå vad andra skirver är att gå en kurs i läsförståelse så skulle du förstå att alld det du skriver här redan avhandlats och avfärdats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.