51 387 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
har redan avhandlats. funkar för det mesta, men inte jämt, och kammen ovanpå trycker ofta till så att locket stänger sig mitt när man häller. Nu låter det som att det här stör mig oerhört och händer mig personligen jämt, men så är det inte. Jag bara rapporterar vad jag varit med om flera gånger. Jag ser också att det skapar problem för barnen, det år svårt att förklara vad draghållfasthet är och hur kartongens fyllnandsnivå påverkar kartongens allmänna styvhet och hur det kan påverka möjligheten för locket att plötsligt stänga igen. De kommer fatta intuitivt när de blir äldre.T TypRätt skrev:Ni som har problem med spill med korken, ni har märkt att den fastnar i öppet läge om man pressar den bakåt va? Om det mot förmodan inte funkar så på ett märke föreslår jag att ni visar ett missnöje genom att köpa ett annat fabrikat/märke. Tog tre förpackningar från vår kylskåpsdörr och alla med olika kork men principen är den samma.
[bild][bild][bild]
Det sitter en låsflärp som håller locket öppet, funkar även för mina barn efter instruktion om hur den ska klicka.
Nej, jag skrev specifikt om Sverige.TheImprovisor skrev:
Det är dåligt av våra svenska politiker att inte stå upp för att vi i Sverige är ett folk som inte kastar skräp i naturen.TheImprovisor skrev:
Som jag skrev tidigare så borde en av de grundläggande principerna för EU, subsidiaritetsprincipen, tillämpas oftare.
[Edit: är borde -> så borde]
Redigerat:
Här behövs kanske en lite lektion i kausalitet, synes det mig.TheImprovisor skrev:
1. Någon tycker att det är ett problem att korkade korkar sitter fast i förpackningen.
2. Någon annan har sett till att korkade korkar sitter fast i förpackningen.
1 orsakas av 2.
Om du läser hellems inlägg så ser du kanske att den röda tråden inte är vilka eventuella problem de korkade korkarna orsakar för hellems familj. Den röda tråden är snarare en undran över hur de korkade korkarna har motiverats och om den motiveringen är baserad på en vinst för miljön.TheImprovisor skrev:
Vilka har inte fått lära sig det?BirgitS skrev:
Indoktrineringen om att inte skräpa ner i naturen har pågått i ganska många generationer vid det här laget.BirgitS skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Jag tycker att det är ganska vettigt att ha ett gemensamt system i hela EU för en sådan här sak.P pmd skrev:
Flaskor och förpackningar kan då tillverkas och säljas över gränserna utan problem.
Om reglerna var olika skulle de av dig önskade icke-korkade korkarna tillverkas parallellt med de korkade korkarna, men inte kunna säljas fritt mellan olika länder.
Man kan också tänka sig ett scenario där länder utanför EU, som önskar exportera förpackningar till EU, väljer att använda den typ av förpackning som är godkänd i EU även för försäljning i sitt eget land och icke EU-länder. Detta eftersom det sannolikt är dyrare och mindre effektivt att tillverka flera olika förpackningar för samma produkt.
Det är ju också så, om vi skall vara krassa, om för att anknyta till den citerade kommentaren ovan, att Sverige numer har en stor andel av befolkningen som kommer från delar av världen där traditionen att inte skräpa ner inte är inlärd sedan generationer.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg