Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Hellem har också tidigare beskrivit problemen de skapar. :)
jag har beskrivit vad som händer för en del av befolkningen med dessa korkar, jag har inte beskrivit det som ett problem för mig personligen utan ett möjligt problem för samhället och miljön.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nej, nu är stämningen allt för uppskruvad, jag lämnar den här korkade tråden. 🫵🏻😜

• Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 5 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ni som har problem med spill med korken, ni har märkt att den fastnar i öppet läge om man pressar den bakåt va? Om det mot förmodan inte funkar så på ett märke föreslår jag att ni visar ett missnöje genom att köpa ett annat fabrikat/märke. Tog tre förpackningar från vår kylskåpsdörr och alla med olika kork men principen är den samma.
[bild][bild][bild]

Det sitter en låsflärp som håller locket öppet, funkar även för mina barn efter instruktion om hur den ska klicka.
har redan avhandlats. funkar för det mesta, men inte jämt, och kammen ovanpå trycker ofta till så att locket stänger sig mitt när man häller. Nu låter det som att det här stör mig oerhört och händer mig personligen jämt, men så är det inte. Jag bara rapporterar vad jag varit med om flera gånger. Jag ser också att det skapar problem för barnen, det år svårt att förklara vad draghållfasthet är och hur kartongens fyllnandsnivå påverkar kartongens allmänna styvhet och hur det kan påverka möjligheten för locket att plötsligt stänga igen. De kommer fatta intuitivt när de blir äldre.

Att man bara orkar drivs en sån här sak???

Du tycker inte att det finns viktigare saker som du skulle, till allas gagn, lägga din energi på?

Istället för att slåss mot väderkvarnar!
Nu lämnar även jag!

Unikt namn
Vilka fler saker kan vi sätta fast så att de inte hamnar i naturen? 🤔

De 10 vanligaste skräpobjekten 2024, som cigarettfimpar och snusprillor, med antal föremål insamlade under en insamlingsdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
P
Det gäller korkar i hela EU.
Nej, jag skrev specifikt om Sverige.
Sverige har ingen särlagstiftning i detta och har bara att finna sig i EU-beslutet vare sig det gör till eller från just i Sverige.
Det är dåligt av våra svenska politiker att inte stå upp för att vi i Sverige är ett folk som inte kastar skräp i naturen.
Som jag skrev tidigare så borde en av de grundläggande principerna för EU, subsidiaritetsprincipen, tillämpas oftare.

[Edit: är borde -> så borde]

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Jag tror snarare att det är någon, inte någon annan, som gör den till ett problem.
Här behövs kanske en lite lektion i kausalitet, synes det mig.

1. Någon tycker att det är ett problem att korkade korkar sitter fast i förpackningen.
2. Någon annan har sett till att korkade korkar sitter fast i förpackningen.

1 orsakas av 2.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Hellem har också tidigare beskrivit problemen de skapar. :)
Om du läser hellems inlägg så ser du kanske att den röda tråden inte är vilka eventuella problem de korkade korkarna orsakar för hellems familj. Den röda tråden är snarare en undran över hur de korkade korkarna har motiverats och om den motiveringen är baserad på en vinst för miljön.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
I alla fall vissa.
Vilka har inte fått lära sig det?
BirgitS BirgitS skrev:
Men precis, det kräver en insats från unga år att förändra beteenden men det tar några årtionden tills en majoritet har varit unga under tiden som insatsen pågått.
Indoktrineringen om att inte skräpa ner i naturen har pågått i ganska många generationer vid det här laget.

P
Kopplingen mellan många plastkorkar bland plastavfall i naturen och den nya lagstiftningen är glasklar anser jag. Varför anser du inte att den är det?
Återigen: den som gör ett påstående har bevisbördan.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Du tycker inte att det finns viktigare saker som du skulle, till allas gagn, lägga din energi på?
Det här är väl ganska viktigt? Om EU inför en ny reglering utan en ordentlig konsekvensanalys så ligger vi risigt till.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Det är dåligt av våra svenska politiker att inte stå upp för att vi i Sverige är ett folk som inte kastar skräp i naturen.
Jag tycker att det är ganska vettigt att ha ett gemensamt system i hela EU för en sådan här sak.

Flaskor och förpackningar kan då tillverkas och säljas över gränserna utan problem.

Om reglerna var olika skulle de av dig önskade icke-korkade korkarna tillverkas parallellt med de korkade korkarna, men inte kunna säljas fritt mellan olika länder.

Man kan också tänka sig ett scenario där länder utanför EU, som önskar exportera förpackningar till EU, väljer att använda den typ av förpackning som är godkänd i EU även för försäljning i sitt eget land och icke EU-länder. Detta eftersom det sannolikt är dyrare och mindre effektivt att tillverka flera olika förpackningar för samma produkt.

Det är ju också så, om vi skall vara krassa, om för att anknyta till den citerade kommentaren ovan, att Sverige numer har en stor andel av befolkningen som kommer från delar av världen där traditionen att inte skräpa ner inte är inlärd sedan generationer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Det här är väl ganska viktigt? Om EU inför en ny reglering utan en ordentlig konsekvensanalys så ligger vi risigt till.
Vad säger att EU inte gjort en ordentlig konsekvensanalys?

Vad säger att EU inte gjort en ordentlig konsekvensanalys?
Att inget sagts om det i någon offentlig kommunikation. Att alla frågor och tankar kring potentiella konsekvenser viftas bort med plattityder och snedvridna motangrepp.

Vad säger att EU har gjort det?

TheImprovisor
P pmd skrev:
Återigen: den som gör ett påstående har bevisbördan.
Återigen: Plastskräp i naturen är ett problem. Att vidta åtgärder för att försöka minska plastskräp i naturen är att försöka lösa problemet med plastskräp i naturen. Vad är det du inte förstår?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.