Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
TheImprovisor
H hellem skrev:
Varför känner du behov av att vara medvetet osanningsenlig?
Gör jag?

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Gör jag?
Vill du fortsätta att irritera dig och leka don Quijote så står det dig naturligtvis fritt, men är du genuint orolig för miljön så finns det massor av andra saker i din vardag som du kan lägga din energi på.
Jag har upprepade gånger förklarat att jag inte är irriterad, att jag inte stör mig på korken som sådan. Du känner till detta men fortsätter påstå det. Det är medvetet osanningsenligt.

P
Jag tycker att det är ganska vettigt att ha ett gemensamt system i hela EU för en sådan här sak.
Varför det?
Flaskor och förpackningar kan då tillverkas och säljas över gränserna utan problem.
Hur många joghurtförpaclkningar (t.ex.) säljs i ett EU-land för att konsumeras i ett annat?
Om reglerna var olika skulle de av dig önskade icke-korkade korkarna tillverkas parallellt med de korkade korkarna, men inte kunna säljas fritt mellan olika länder.
Ja, det vore väl knappast ett stort problem? Är det vanligt att förpackningar skeppas långväga inom EU innan de fylls med innehåll?
Man kan också tänka sig ett scenario där länder utanför EU, som önskar exportera förpackningar till EU, väljer att använda den typ av förpackning som är godkänd i EU även för försäljning i sitt eget land och icke EU-länder. Detta eftersom det sannolikt är dyrare och mindre effektivt att tillverka flera olika förpackningar för samma produkt.
Det är ett argument som jag, åtminstone delvis, kan hålla med om. Det vore dock bra om Kina vid export till Europa tvingades anpassa sig till varje enskilt EU-land.

Det behövs dock inte ett förbud mot att sälja förpackningar med fastsatta korkar i Sverige, så tillverkare både inom och utanför EU kan sälja till både Sverige och resten av EU utan att ha separata produktionslinjer.
Det är ju också så, om vi skall vara krassa, om för att anknyta till den citerade kommentaren ovan, att Sverige numer har en stor andel av befolkningen som kommer från delar av världen där traditionen att inte skräpa ner inte är inlärd sedan generationer.
Som jag skrev tidigare är det bättre att åtgärda orsaker än att åtgärda symtom.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Vad säger att EU inte gjort en ordentlig konsekvensanalys?
Det har jag ingen aning om. Hurså?

P
Återigen: Plastskräp i naturen är ett problem. Att vidta åtgärder för att försöka minska plastskräp i naturen är att försöka lösa problemet med plastskräp i naturen. Vad är det du inte förstår?
Jag förstår inte att du inte tar in det som hellem och jag har skrivit om huruvida EU har utrett konsekvenserna av de korkade korkarna.

P
Kul argumentation, men den validerar dåligt. Den är bara giltig hos 1, och är således ett av 1 upplevt eller skapat problem. Att 1 "tycker" att det är ett problem gör inte argumentationen giltig.
Problem är sällan objektiva. Något som en eller flera ogillar och vill ändra på brukar kallas för problem.
När tillräckligt många har den åsikten brukar problemet bli "objektivt".

• Gilla
hellem
  • Laddar…
P
Om, säger om, en sådan konsekvensanalys kom fram till att svinnet mätbart ökade, skulle vi då avstå från en enkel åtgärd som kan minska plastavfallet?
Ja, självfallet. Svinnet skulle ju innebära ytterligare en miljöbelastning, men det krävs förstås att den miljöbelastningen vore större än miljöpåverkan av plastkorkar.
En uppföljning kommer för övrigt att göras för att se om de nya korkarna haft den önskade effekten.
Utmärkt! Hur kommer den uppföljningen att utformas?

P
Svinnfrågan, som du lägger fram den, är ett handhavandeproblem. Inget som har med korken i sig att göra.
Att icke fastsatta plastkorkar hamnar i naturen är också ett handhavandeproblem.

P
BirgitS BirgitS skrev:
De som skräpar ner, eller så struntar de i vad de har fått lära sig. Bara några inlägg över ditt så ser du ju hur mycket skräp som hittades i naturen.
När du skrev "I alla fall vissa." tolkade jag det som att du syftade på en väldefinierad grupp.
Att de som skräpar ner inte har lärt sig att inte skräpa ner är närmast en tautologi och inte ett användbart svar för att hitta ett sätt att rätta till missförhållandet.
BirgitS BirgitS skrev:
Följdfrågan till påståendet om indoktrineringen mot nedskräpning blir då: I alla länder inom EU?
Nej, det tror jag inte. Jag syftade på Sverige. Jag ber om ursäkt om det var oklart.

BirgitS
P pmd skrev:
Är det vanligt att förpackningar skeppas långväga inom EU innan de fylls med innehåll?
Förpackningsmaskiner tillverkas kanske inte i så många länder. De maskinerna blir billigare ju större serier de kan tillverkas i.
P pmd skrev:
Hur många joghurtförpaclkningar (t.ex.) säljs i ett EU-land för att konsumeras i ett annat?
Även i Sverige säljs det väl mineralvatten som kommer från t.ex. Frankrike.

Nere på kontinenten är det nog inte direkt ovanligt att länder även exporterar och importerar mejeriprodukter. Även om EU är självförsörjande på färska mejeriprodukter så betyder det ju inte att varje enskilt land är det.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Förpackningsmaskiner tillverkas kanske inte i så många länder. De maskinerna blir billigare ju större serier de kan tillverkas i.
Utan att vet hur många sådana maskiner som säljs varje år kan jag ändå konstatera att även om Sverige inte inför ett fastsättningspåbud så finns det inget som hindrar att förpackningar med fastsatta korkar säljs i Sverige.

TheImprovisor
P pmd skrev:
Utan att vet hur många sådana maskiner som säljs varje år kan jag ändå konstatera att även om Sverige inte inför ett fastsättningspåbud så finns det inget som hindrar att förpackningar med fastsatta korkar säljs i Sverige.
Men det skulle hindra svenska producenter att exportera till länder som har förbud mot lösa korkar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Att icke fastsatta plastkorkar hamnar i naturen är också ett handhavandeproblem.
Absolut, och det är ju just därför förbudet mot lösa korkar införts.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Det har jag ingen aning om. Hurså?
Du antydde det i din kommentar #776

BirgitS
P pmd skrev:
Tror du att det produceras produkter av den typ som nu ska ha fastsatta korkar i Sverige som exporteras inom EU?
Tror du i så fall produkterna blir dyrare eller billigare i Sverige om företagen har två olika sorters förpackningsmaskiner?
Eftersom konsumenter i allmänhet väljer de billigaste produkterna kanske det slutar med att nästan alla produkter i alla fall har fastsatta korkar, även om det inte vore ett krav i Sverige.
P pmd skrev:
Är det vanligt att förpackningar skeppas långväga inom EU innan de fylls med innehåll?
Tetra Pak verkar ha förpackningsfabriker endast på tre ställen inom EU, i Sverige, Spanien och Tyskland. Men i Sverige tillverkas endast Tetra Rex, takåsförpackningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tetra_Pak#Tetra_Pak_under_2000-talet
Så förpackningarna skickas mellan olika länder.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.