51 327 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
TheImprovisor skrev:
Jag har upprepade gånger förklarat att jag inte är irriterad, att jag inte stör mig på korken som sådan. Du känner till detta men fortsätter påstå det. Det är medvetet osanningsenligt.TheImprovisor skrev:
Varför det?TheImprovisor skrev:
Hur många joghurtförpaclkningar (t.ex.) säljs i ett EU-land för att konsumeras i ett annat?TheImprovisor skrev:
Ja, det vore väl knappast ett stort problem? Är det vanligt att förpackningar skeppas långväga inom EU innan de fylls med innehåll?TheImprovisor skrev:
Det är ett argument som jag, åtminstone delvis, kan hålla med om. Det vore dock bra om Kina vid export till Europa tvingades anpassa sig till varje enskilt EU-land.TheImprovisor skrev:Man kan också tänka sig ett scenario där länder utanför EU, som önskar exportera förpackningar till EU, väljer att använda den typ av förpackning som är godkänd i EU även för försäljning i sitt eget land och icke EU-länder. Detta eftersom det sannolikt är dyrare och mindre effektivt att tillverka flera olika förpackningar för samma produkt.
Det behövs dock inte ett förbud mot att sälja förpackningar med fastsatta korkar i Sverige, så tillverkare både inom och utanför EU kan sälja till både Sverige och resten av EU utan att ha separata produktionslinjer.
Som jag skrev tidigare är det bättre att åtgärda orsaker än att åtgärda symtom.TheImprovisor skrev:
Redigerat:
Jag förstår inte att du inte tar in det som hellem och jag har skrivit om huruvida EU har utrett konsekvenserna av de korkade korkarna.TheImprovisor skrev:
Problem är sällan objektiva. Något som en eller flera ogillar och vill ändra på brukar kallas för problem.TheImprovisor skrev:
När tillräckligt många har den åsikten brukar problemet bli "objektivt".
Ja, självfallet. Svinnet skulle ju innebära ytterligare en miljöbelastning, men det krävs förstås att den miljöbelastningen vore större än miljöpåverkan av plastkorkar.TheImprovisor skrev:
Utmärkt! Hur kommer den uppföljningen att utformas?TheImprovisor skrev:
När du skrev "I alla fall vissa." tolkade jag det som att du syftade på en väldefinierad grupp.BirgitS skrev:
Att de som skräpar ner inte har lärt sig att inte skräpa ner är närmast en tautologi och inte ett användbart svar för att hitta ett sätt att rätta till missförhållandet.
Nej, det tror jag inte. Jag syftade på Sverige. Jag ber om ursäkt om det var oklart.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 591 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 591 inlägg
Förpackningsmaskiner tillverkas kanske inte i så många länder. De maskinerna blir billigare ju större serier de kan tillverkas i.P pmd skrev:
Även i Sverige säljs det väl mineralvatten som kommer från t.ex. Frankrike.P pmd skrev:
Nere på kontinenten är det nog inte direkt ovanligt att länder även exporterar och importerar mejeriprodukter. Även om EU är självförsörjande på färska mejeriprodukter så betyder det ju inte att varje enskilt land är det.
Utan att vet hur många sådana maskiner som säljs varje år kan jag ändå konstatera att även om Sverige inte inför ett fastsättningspåbud så finns det inget som hindrar att förpackningar med fastsatta korkar säljs i Sverige.BirgitS skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Men det skulle hindra svenska producenter att exportera till länder som har förbud mot lösa korkar.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 591 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 591 inlägg
Tror du att det produceras produkter av den typ som nu ska ha fastsatta korkar i Sverige som exporteras inom EU?P pmd skrev:
Tror du i så fall produkterna blir dyrare eller billigare i Sverige om företagen har två olika sorters förpackningsmaskiner?
Eftersom konsumenter i allmänhet väljer de billigaste produkterna kanske det slutar med att nästan alla produkter i alla fall har fastsatta korkar, även om det inte vore ett krav i Sverige.
Tetra Pak verkar ha förpackningsfabriker endast på tre ställen inom EU, i Sverige, Spanien och Tyskland. Men i Sverige tillverkas endast Tetra Rex, takåsförpackningen.P pmd skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tetra_Pak#Tetra_Pak_under_2000-talet
Så förpackningarna skickas mellan olika länder.