51 270 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Jodå, jag "tar in" det, men jag håller inte med er i era argument och tror inte, som ni, att de nya korkarna kommer att leda till ett ökat svinn.P pmd skrev:
Människan är duktig på att lösa problem. Inte sällan skapar lösningarna nya problem, och så kan det vara även detta fallet. Att det problemet skulle vara ökat produktsvinn håller jag däremot för osannolikt.
Det är ändå en övervägande del som har korken kvar.D Dilato skrev:På samma tema..i mitten på 90- talet var jag i Israel och på en bilresa mellan döda havet och Tel Aviv blev det tydligt.
När man närmade sig en beduinplats ute i öknen var skräpet en tydlig markering, ju närmare desto mer skräp.
Jag har samma erfarenhet från Afrika, dom begriper helt enkelt inte bättre, noll utbildning ger noll känsla för miljön 😢
Så den kanske inte är problemet ändå?
Ser du inte paradoxen i det ifall man inte är helt säkerTheImprovisor skrev:
"Tror inte". Är du seriös? Du vet ju att det ökar svinnet, det är fakta. Är du en sån där som tror på alternativa fakta? Om en enda person har spillt en enda gång på grund av dessa korkar har det ökat svinnet. Det vet ju du att så har skett. Sen hur mycket det blir och huruvida det spelar roll är ju en annan fråga.TheImprovisor skrev:Jodå, jag "tar in" det, men jag håller inte med er i era argument och tror inte, som ni, att de nya korkarna kommer att leda till ett ökat svinn.
Människan är duktig på att lösa problem. Inte sällan skapar lösningarna nya problem, och så kan det vara även detta fallet. Att det problemet skulle vara ökat produktsvinn håller jag däremot för osannolikt.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Att det initialt ökat svinnet hos dig är inte samma sak som att det ökar totalt och över tid. Att en enda person spiller öht ökar, med ditt sätt att resonera, svinnet, oavsett typ av förpackning.H hellem skrev:Ser du inte paradoxen i det ifall man inte är helt säker
"Tror inte". Är du seriös? Du vet ju att det ökar svinnet, det är fakta. Är du en sån där som tror på alternativa fakta? Om en enda person har spillt en enda gång på grund av dessa korkar har det ökat svinnet. Det vet ju du att så har skett. Sen hur mycket det blir och huruvida det spelar roll är ju en annan fråga.
Anekdotisk bevisföring och egna erfarenheter är sällan, om ens någonsin, giltigt i ett större sammanhang.
Jag skulle kunna anföra det faktum att jag, eller någon i min familj, inte spillt en enda droppe mer än vanligt som motargument, men det gör jag inte, eftersom det är ett precis lika ogiltigt argument som ditt.
Många vetenskapliga studier bygger på rapportering. Det är flera som rapporterat att detta är ett återkommande problem särskild för folk med sämre finmotorik. Det innebär att vi kan vara rätt säkra på att så sker och är värt att undersöka och göra mer gedigna studier på. Du och andra har visst försökt använda att det minsann finns de som aldrig spiller som ett motargument utan framgång. Hur menar du att det invaliderar andras spill egentligen? Det är helt ologiskt att ditt ickespillande på något sätt gör så att andras spill inte finns. Berätta gärna.TheImprovisor skrev:Att det initialt ökat svinnet hos dig är inte samma sak som att det ökar totalt och över tid. Att en enda person spiller öht ökar, med ditt sätt att resonera, svinnet, oavsett typ av förpackning.
Anekdotisk bevisföring och egna erfarenheter är sällan, om ens någonsin, giltigt i ett större sammanhang.
Jag skulle kunna anföra det faktum att jag, eller någon i min familj, inte spillt en enda droppe mer än vanligt som motargument, men det gör jag inte, eftersom det är ett precis lika ogiltigt argument som ditt.
Tillägg: jag har till exempel aldrig haft en bilolycka. Massa människor har aldrig haft en bilolycka. Därför finns inte bilolyckor?
Redigerat:
Ordet "om" i den sista meningen i den kommentaren är ganska viktigt.TheImprovisor skrev:
Den stora poängen med kommentaren är att det generellt sett är dåligt att införa regleringar utan konsekvensanalyser.
Politiker gör förvisso så hela tiden, men det gör inte saken bättre.
Det är upp till tillverkare och säljare av förpackningsutrustning att avgöra vilka maskiner de behöver. Statlig planekonomi har gång på gång visat sig vara skadlig för den ekonomiska utvecklingen. Ändå föreslår folk att vi ska ha planekonomi inom vissa områden.BirgitS skrev:Tror du att det produceras produkter av den typ som nu ska ha fastsatta korkar i Sverige som exporteras inom EU?
Tror du i så fall produkterna blir dyrare eller billigare i Sverige om företagen har två olika sorters förpackningsmaskiner?
Eftersom konsumenter i allmänhet väljer de billigaste produkterna kanske det slutar med att nästan alla produkter i alla fall har fastsatta korkar, även om det inte vore ett krav i Sverige.
Tetra Pak verkar ha förpackningsfabriker endast på tre ställen inom EU, i Sverige, Spanien och Tyskland. Men i Sverige tillverkas endast Tetra Rex, takåsförpackningen.
[länk]
Så förpackningarna skickas mellan olika länder.
Vad är det du inte håller med om i frågan "har EU gjort en konsekvensanalys?"TheImprovisor skrev:
Det är nämligen det som "våra argument" landar i.
Jag kan inte påminna mig om att hellem eller jag har påstått att de nya korkarna kommer att leda till ett signifikant ökat svinn.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Nej.P pmd skrev:
Generellt sett är det dåligt att göra saker öht utan konsekvensanalys. Generellt sett görs ändå många saker, både i stort och smått och på alla nivåer utan konsekvensanalys. Det är också så att oavsett hur mycket tid och pengar som läggs ner på en konsekvensanalys kan den ändå visa sig vara ofullständig och ha förbisett något.P pmd skrev:
Just i fallet med korkarna gjordes sannolikt ingen analys djupare än: "Konsekvensen av de nya korkarna blir färre lösa korkar i naturen", och det tycker jag är en rimlig slutsats.
Det är också rimligt, anser jag, att vi på individnivå gör lite konsekvensanalyser i vår vardag, som i fallet med de nya korkarna.
Lite så här, typ:
"Oj, korken kom ivägen och jag spillde. Vad händer om jag hanterar korken annorlunda?"
Personligt ansvar är så underskattat.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Jag svarar visserligen på denna frågan i en annan kommentar men jag tar den här också.P pmd skrev:
EU har gjort en konsekvensanalys. Den lät nog ungefär så här:
"Vad blir konsekvensen av fastsatta plastkorkar? Färre lösa korkar i naturen."
Medlem
· Halland
· 4 163 inlägg
Jag ser en tydlig marknad för en ny produkt - korkavskärare!
Med denna genialiska produkt som vi säljer via TV-shop skär du av hållaren och kan sedan använda korken som vanligt.
Eller så använder man en kniv eller sax.
Med denna genialiska produkt som vi säljer via TV-shop skär du av hållaren och kan sedan använda korken som vanligt.
Eller så använder man en kniv eller sax.