46 674 läst · 899 svar
47k läst
899 svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 952 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 952 inlägg
Problemet är att nu har man till stora kostnader tvingat industrin att ändra förpackningarna. Om det nu skulle visa sig att man inte når syftet, d v s att det inte går att mäta en minskning av plastnedskräpningen för att korkarna utgör en så försumbar del att det drunknar i annat plastskräp, ja då är det ändå inte rimligt att begära att industrin ska byta korkar ännu en gång.H hellem skrev:
I princip håller jag med. Det jag drivit lite här är att det finns många observationer på att det spills mer med dessa korkar. Et ökat svinn kan leda till behov av att tillverka enorma mängder fler förpackningar. Det finns alltså risk att detta direkt skadar naturen. Om så är fallet måste det åtgärdas. Jag tvivlar inte på att det isåfall görs, men det måste liksom uppmärksammas att det kan finnas kausalitet innan sådana utredningar kan påbörjas.Claes Sörmland skrev:Problemet är att nu har man till stora kostnader tvingat industrin att ändra förpackningarna. Om det nu skulle visa sig att man inte når syftet, d v s att det inte går att mäta en minskning av plastnedskräpningen för att korkarna utgör en så försumbar del att det drunknar i annat plastskräp, ja då är det ändå inte rimligt att begära att industrin ska byta korkar ännu en gång.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 952 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 952 inlägg
Jag tänker att vi behöver färre utredningar inom EU, inte fler. Det här är ju typisk sovjetisk lagstiftning som inte alls EU borde ha rätt att ägna sig åt. Plastnedskräpning vid Medelhavets stränder är ett kulturellt problem, inte ett förpackningsutformningsproblem.H hellem skrev:I princip håller jag med. Det jag drivit lite här är att det finns många observationer på att det spills mer med dessa korkar. Et ökat svinn kan leda till behov av att tillverka enorma mängder fler förpackningar. Det finns alltså risk att detta direkt skadar naturen. Om så är fallet måste det åtgärdas. Jag tvivlar inte på att det isåfall görs, men det måste liksom uppmärksammas att det kan finnas kausalitet innan sådana utredningar kan påbörjas.
I princip håller jag också med. Men i den omfattning som sovjetisk lagstiftning ska införas så bör det vara krav på gedigna konsekvensanalyser innan dessa kan implementeras.Claes Sörmland skrev:
varför vi vill minska mängden plast i naturen? Jo, för att göra nytta för naturen .TheImprovisor skrev:
Anledningen till att det underliggande syftet är viktigt är ju att annars är det lätt att bara föreslå åtgärder som att atombomba allt för att får bort alla korkar från naturen.
Tilläg: man kan även gå ännu djupare i syfteshierarkin för att påverka åtgärdsförslagen. varför vill vi göra nytta för naturen? jo för att vi som art ska överleva i ett långt perspektiv och i lite kortare perspektiv att vi ska ha en dräglig planet att leva på.
Redigerat: