51 163 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Personligen tycker jag att EU borde förbjuda spillande. Det är ett ofog som bör stävjas.BirgitS skrev:
Kanske någon form av spillrätter kan införas, så kan vi börja köpa och sälja dom.
Så kan man naturligtvis resonera...TheImprovisor skrev:
"Jag hade problem med Parkslide i min trädgård och ville vidta en åtgärd för att bli av med växten. Tio ton C-4 detonerades två meter under beståndet. All Parkslide försvann, troligen för gott. Det var en lyckad åtgärd."
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Förpackningen är det inget fel på utan lagen om fastsättande av korkar.BirgitS skrev:
Vilken är riktigt korkad.
Den visar bara på vilken nivå det är på Eu-delegater, hur lite de har att göra och hur överbetalda de är.
Jag står fast kvar vid mitt argument, medans du snurrar runt som en hoppjerka mellan olika syftesformuleringar för att få åtgärden att låta lyckad.TheImprovisor skrev:
Det jag gör är att jag lyfter fram det övergripande syftet varje gång du försöker dribla med syftet. Jag förstår att det är störigt.
Redigerat:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Ditt tes är att de nya korkarna inte kommer att medföra någon nettonytta för miljön. Som argument anför du att du i din omedelbara närhet upplever att det spills mer med de nya korkarna. Du applicerar sedan detta spill på alla korkar och därefter drar du slutsatsen att spillet kommer att öka svinnet så till den grad att det övertrumfar nyttan de nya korkarna kan göra.H hellem skrev:
Jag hävdar att det är en ogiltig argumentation. Främst för att du drar en allmän slutsats utifrån ett väldigt litet underlag.
Jag har aldrig framfört eller argumenterat för åtgärden som lyckad. Ingen vet ännu utfallet, allra minst jag. Däremot anser jag den motiverad som en åtgärd för att försöka minska antalet slängda korkar i naturen.
Nu hittar du ju bara på. Jag försöker framhålla att nyttan för naturen är det viktigaste. Det finns konkreta observationer från flera håll om att korkarna leder till ökat spill. Det bör utredas närmare så att vi kan försäkra oss om att åtgärden faktiskt blir till nettonytta för miljön. Jag har visat att väldigt små mängder spill får stora effekter. Det är kritiskt viktigt att vi fokuserar och ger prioritet till övergripande syften över lägre stående målsättningar för attt inte orsaka mer skada än nytta.TheImprovisor skrev:Ditt tes är att de nya korkarna inte kommer att medföra någon nettonytta för miljön. Som argument anför du att du i din omedelbara närhet upplever att det spills mer med de nya korkarna. Du applicerar sedan detta spill på alla korkar och därefter drar du slutsatsen att spillet kommer att öka svinnet så till den grad att det övertrumfar nyttan de nya korkarna kan göra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 449 inlägg
Du skrev:A Artemisia skrev:
Som svar på:A Artemisia skrev:
Så varför ska jag köpa just en Propud choklad?BirgitS skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Jag har inte sagt emot dig.H hellem skrev:
Ja, i din närhet. Ett alldeles för litet underlag för att kunna dra generella slutsatserH hellem skrev:
Och hur menar du att det skulle kunna utredas innan de nya korkarna är på plats?H hellem skrev:
Ja, genom att applicera dessa små mängder på ett stort antal korkar och utgå ifrån samma mängd spill på samtliga, vilket av flera anledningar inte är giltigt.H hellem skrev:
Lite oklart vad du vill få fram här.H hellem skrev:
Själv tycker jag det är viktigt att såväl små som övergripande åtgärder genomförs så länge de har effekt. Att de sedan behöver lagstadgas om kan man ha olika synpunkter på.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Du utelämnadeAlfredo skrev:
"Om åtgärden är lyckad totalt sett är en annan fråga som sällan kan besvaras med säkerhet innan konsekvenserna, förväntade eller oväntade, visar sig."
I just detta fallet kan man nog redan innan åtgärden genomförts sluta sig till att den totalt sett inte är så lyckad, och därför välja ett annat alternativ.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 028 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 028 inlägg
Är det för mycket begärt att den som spiller tar lite eget ansvar och ser över sitt handhavande?Unikt namn skrev:
Det är sannolikt inte korkar från yoghurt och andra mejeriprodukter som är i majoritet i naturen, och återigen: är lite personligt ansvar angående spillande för mycket begärt?Unikt namn skrev:
Jo det gör du genom att hela tiden backa till lägre stående målsättningar när det passar dig.TheImprovisor skrev:
Fel. Varför påstår du att jag har dragit någon generell slutsats? Det är många, för mig helt okända, personer som rapporterat detta utöver vad jag observerat i min närhet. Titta bara i tråden.TheImprovisor skrev:
Av dessa observationer kan kan man inte dra slutsatsen att ingen spiller något på grund av dessa korkar.
Man kan heller inte dra slutsatsen att alla spiller på grund av dessa korkar.
Slutsatsen som är högst sannolik är att några spiller på grund av dessa korkar.
Man kan faktiskt dra slutsatsen att spillet ökat med mer än 0. men det är ju ingen gereraliserande slutsats.
Detta är grund nog att utreda vidare.
Fel.TheImprovisor skrev:
Det är inte alls så jag har räknat, var har du fått det ifrån?
Jag har INTE använd den mängd min familj spiller och extrapolerat till alla korkar, detta har jag redan förklarat. Med anledning av ovanstående observationer att det sannolikt är ett fåtal personer som spiller på grund av korkarna har jag schablonmässigt tagit en bråkel av vad vi spiller som räkneexempel för vad ett snitt skulle kunna bli om ett fåtal hushåll spiller och andra inte.
Sedan har jag applicerat det på en enkel formel för att visa hur små mängder spill får stora utslag för en matvaruprodukt i sverige. yoghurt och fil. Syftet är att kunna stoppa in vilken schablonmängd spill per familj man tror blir snittet för att se vad det skulle få för effekt. Syftet med att konkretisera vad det kan få för effekter är att förstå att det är värt att göra en ordentlig utredening.
Exempelvis genom att eu själva bekostar och låter tillverka ett antal förpackningar med fast kork under en period som distribueras i ett geografiskt område med pantsystem och 1. se hur många av dessa som kommer tillbaks med korkarna på 2. se hur många som komer tillbaks överhuvudtaget 3. observera svinn hos ett statistiskt signifikant antal hushållTheImprovisor skrev:
Lite oklart vad du menar här. Tycker jag är rätt tydlig. Det finns en prioriteringsordning i vad man vill uppnå som bör följas. Det är helt uppåt väggarna att låta en lägre stående målsätting gå före en högre prioritering.TheImprovisor skrev: