Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
BirgitS
P pmd skrev:
Jag läser (och skriver i) Byggahusforumet högst en gång per dygn.
En gång när jag var rätt ny i forumet så fick jag en tillsägelse från Marlen när jag på fm svarade på ett inlägg skrivet 12 timmar tidigare, anledningen var att jag inte lät diskussionen gå framåt utan fick den att gå i cirkel.

I det här fallet hade dessutom redan den person jag citerade svarat för länge sen så det var avklarat.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte en av huvudkällorna så är det heller inte relevant för diskussionen och tråden.
Hade du inte uttryckt dig som att det inte förekom över huvud taget så hade jag inte skrivit något om det.

Sen är det väl inte du som bestämmer vad som är relevant för diskussionen och tråden.

BirgitS BirgitS skrev:
Sen är det väl inte du som bestämmer vad som är relevant för diskussionen och tråden.
Det har du förstås rätt i. Undrar vem som bestämmer det... 😉

BirgitS BirgitS skrev:
I det här fallet hade dessutom redan den person jag citerade svarat för länge sen så det var avklarat

• Haha
pmd
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Hade du inte uttryckt dig som att det inte förekom över huvud taget så hade jag inte skrivit något om det.
Läs mitt originalinlägg igen som du reagerade på, jag har inte påstått det som du skriver, att något inte förekom överhuvudtaget. Jag har talat om de stora dragen kring plastnedskräpning och försökt upplysa om att det finns en utbredd felaktig förståelse av plastskräp på det öppna havet:

https://www.byggahus.se/forum/threa...a-eller-korkad-innovation.521144/post-5987603

BirgitS BirgitS skrev:
Visst gör jag det, i den del jag är en del av diskussionen. Jag redovisar min förståelse, ståndpunkt och argument, idealt på ett så tydligt sätt som möjligt. Sen får den som läser naturligtvis avgöra om min redovisning är värdefull eller inte.

Jag menar t ex att scenariot att mindre mängder plastskräp tar sig ut i havet från landkällor inte är relevant för tråden. Om det skulle ske i så stor skala att det blir en av huvudkällorna för nedskräpning av det öppna havet så menar jag att det är relevant för tråden. Forskningsläget ger inte stöd för det senare och därmed är det inte relevant för tråden utifrån min förståelse.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Läs mitt originalinlägg igen som du reagerade på, jag har inte påstått det som du skriver, att något inte förekom överhuvudtaget. Jag har talat om de stora dragen kring plastnedskräpning och försökt upplysa om att det finns en utbredd felaktig förståelse av plastskräp på det öppna havet:
Jag tolkar då detta annorlunda:
"Men nedskräpningen verkar helt lokalt."
"Istället stannar plasten lokalt vid kusten där den dumpas. Lokala problem."
För mig är det ett kategoriskt avståndstagande till att plast kan komma från land och hittas långt ut till havs.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tolkar då detta annorlunda:
"Men nedskräpningen verkar helt lokalt."
"Istället stannar plasten lokalt vid kusten där den dumpas. Lokala problem."
För mig är det ett kategoriskt avståndstagande till att plast kan komma från land och hittas långt ut till havs.
Beskrivningen män slår kvinnor betyder t ex inte att alla män slår kvinnor eller att det inte finns kvinnor som slår män. Texten beskriver bara att det generella mönstret som vi ser i humanpopulationen, att män slår kvinnor. På samma sätt är det med den text av mig som du citerade från.

Det blir också lättare att förstå budskapet om man läser meningen i sitt sammanhang, sitt stycke. Budskap på detta forum levereras typiskt sett i stycken, inte i meningar utan sammanhang.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
En gång när jag var rätt ny i forumet så fick jag en tillsägelse från Marlen när jag på fm svarade på ett inlägg skrivet 12 timmar tidigare, anledningen var att jag inte lät diskussionen gå framåt utan fick den att gå i cirkel.
Jag gissar att tidsaspekten inte var det viktiga.

Det är förstås forumägaren som bestämmer reglerna, men jag tycker att en av de största fördelarna med elektronisk kommunikation är att den inte behöver ske i realtid.
BirgitS BirgitS skrev:
I det här fallet hade dessutom redan den person jag citerade svarat för länge sen så det var avklarat.
OK, det är ett bättre skäl, såvida inte frågan handlade om något jag var inblandad i, förstås.

P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Va? Hur kom du fram till det?
"människan ställt helt sig utanför jordens alla naturliga kretslopp".

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Beskrivningen män slår kvinnor betyder t ex inte att alla män slår kvinnor eller att det inte finns kvinnor som slår män. Texten beskriver bara att det generella mönstret som vi ser i humanpopulationen, att män slår kvinnor. På samma sätt är det med den text av mig som du citerade från.
Jag vet då män som omedelbart skulle säga "men inte alla män" eller "det finns kvinnor som slår män" om en kvinna sa "män slår kvinnor" (utan att också nämna att hon menar vad som är vanligast statistiskt) i ett samtal, alternativt gå därifrån och sen inte vilja prata med den kvinnan något mer eftersom de anser att hon inte är vettig. Samma sak om andra saker.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet då män som omedelbart skulle säga "men inte alla män" eller "det finns kvinnor som slår män" om en kvinna sa "män slår kvinnor" (utan att också nämna att hon menar vad som är vanligast statistiskt) i ett samtal, alternativt gå därifrån och sen inte vilja prata med den kvinnan något mer eftersom de anser att hon inte är vettig. Samma sak om andra saker.
Vad dumt beteende.

Unikt namn
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
För att kunna kräva personligt ansvar av A, måste de då inte först anse att det finns ett problem att ta ansvar för?
Sent svar, men.
Jag tycker inte det är en rimlig slutsats att europeer i gemen inte förstår. Det är lite att förminska dem till oskyldiga idioter.
Alla de i olika grad inte bryr sig verkar däremot uppenbart.

Om hunden kissar på mattan köper du en matta som torkar sig själv, eller lär du hunden att kissa någon annan stans?

Extrapolera på sydeuropeer och plastskräp.
Angrip problemet, inte symptomen.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.