Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,8%
  • Nej

220 Röster 23,2%
  • Antal röster
    950
Claes Sörmland
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Jag anser att det är bättre att den som konsumerar 10 plastkorkar/tidsenhet betalar för det och den som konsumerar 1 plastkork/tidsenhet betalar för det, än att båda betalar för 5 plastkorkar/ tidsenhet.
Det löser sig automatiskt i en marknadsekonomi. Inget man behöver lägga möda på att centralreglera.

• Älska
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den blir ojämnt fördelad javisst, men inte efter konsumtion av produkten.
Det stämmer.
Jag tycker i allmänhet inte att det ör bättre att gå via skatten. Tycker bara det ör viktigt att vara med på att kostnaden är där ändå.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I detta fallet var det en råsaft spenat

[bild]
Tycker faktiskt du förtjänade en pajj tröja när du får för dig att hälla i dig sånt där ;)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
TheImprovisor
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet med plastnedskräpning är lokalt.
Nej, det är i allra högsta grad ett globalt problem.

Claes Sörmland
Nej, det är i allra högsta grad ett globalt problem.
Hur då?

Om jag inte upplevt det, skulle det betyda att problemet inte existerar?
Det har jag inte sagt men tycker du att det finns problem med detta i Sverige? Eller kanske snarare fanns innan trådens fantastiska lösning infördes?

Personligen ser jag "problemen" med plastkorkar på fel plats i Sverige som fullkomligt försumbara och rent ut sagt löjliga att försöka lösa.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Hur då?
Det förkommer globalt.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag inte sagt men tycker du att det finns problem med detta i Sverige? Eller kanske snarare fanns innan trådens fantastiska lösning infördes?

Personligen ser jag "problemen" med plastkorkar på fel plats i Sverige som fullkomligt försumbara och rent ut sagt löjliga att försöka lösa.
Du har helt rätt, vi har inget problem med nedskräpning av plastkorkar i Sverige.

Vi kan kanske ha ett problem på en viss strand under några korta veckor på sommaren eller på en park i där ungdomar umgås. Då löser vi det genom städning. Lokala problem med lokala lösningar.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det förkommer globalt.
Det har jag redan angivit i tråden är det inte definitionen på ett globalt problem. Frågan som är intressant är om problemet kan lösas lokalt eller globalt. Detta kan lösas lokalt. Alltså kvalificerar det inte som ett globalt problem.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Tycker faktiskt du förtjänade en pajj tröja när du får för dig att hälla i dig sånt där ;)
Gott till frukost. Nyttigt också

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
några korta veckor på sommaren eller på en park
Skumpaflaskor överallt i Uppsala den 1/5 är betydligt värre. Här har EU något rejält att sätta tänderna i! 😂

• Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Det har jag redan angivit i tråden inte är definitionen på ett globalt problem. Frågan som är intressant är om problemet kan lösas lokalt eller globalt. Detta kan lösas lokalt. Alltså kvalificerar det inte som ett globalt problem.
Problemet är globalt.
Lösningen kan vara lokal och/eller global.

Claes Sörmland
Problemet är globalt.
Lösningen kan vara lokal och/eller global.
Jag delar inte ditt förslag på definition alls. Det är helt meningslöst att omdefiniera problem som finns lokalt och endast kan lösas lokalt som globala problem.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Jag delar inte ditt förslag på definition alls. Det är helt meningslöst omdefiniera problem som finns lokalt och endast kan lösas lokalt som globala problem.
Så här då - Problem med plast i mark och i hav finns över hela jorden. Det sprids, på olika sätt, från olika länder. Ergo globalt problem.

Claes Sörmland
Så här då - Problem med plast i mark och i hav finns över hela jorden. Det sprids, på olika sätt, från olika länder. Ergo globalt problem.
Du har fel uppgifter.

Det är korrekt att lokal nedskräpning förekommer på många håll. Det är också korrekt att plast är en stor del av skräpet.

Men nedskräpningen verkar helt lokalt. Det är inte så att du hittar plastkorkar från Ryssland eller Indien på Stockholms stränder.

Plast i haven då? Ja media har tyvärr spritt en felaktig bild av att haven transporterar runt plastsopor över hela världen. Så är det inte. Istället stannar plasten lokalt vid kusten där den dumpas. Lokala problem.

Men plastkontinenter ute i havet då? Det har vi ju hört om. Det är huvudsakligen fakebilder som har spritts i sociala medier. De visar kustnedskräpning, lokal sådan. Sen finns det exempel på nedskräpning med främst fiskeredskap som görs i mycket hållbar plast som flyter runt. Men det handlar alltså inte om konsumentförpackningar och korkar. De sjunker lokalt och spolas upp på stränder. Det är ju därför de tillhör det vanligaste plastskräpet man hittar på EUs stränder.

• Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.