49 159 läst · 995 svar
49k läst
995 svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Nej, inget hot mot fåren i sig, men de äter upp fårens mat.P pmd skrev:
De förekommer i stora flockar, så 50-75 st dovhjortar kan beta så mycket så att den fållan inte blir duglig till bete längre.
De kan på en natt reducera vallskörden på ett enskilt gärde med 30-50 %. För att inte tala om hur de kan snaska i sig de allra flesta axen på en kornåker...
Med de rovdjursavvisande stängslen, så går dovhjorten in bara enstaka gånger.
Självklart är eget ansvar en bristvara i ett överreglerat samhälle. Var ges möjligheten till logiskt tänkande och eget val när löjliga lagar instiftas. Det hjälper inte att trotsa och ifrågasätta om du vill fortsätta att vare en hederlig samhällsmedborgare.TheImprovisor skrev:Point taken, som jag svarade @hellem.
En skillnad mellan de båda ytterligheterna är ju ändå att de som slänger korkar i naturen, vi kan kalla dem A, sannolikt inte ser det som ett problem, medan de som spiller med de nya korkarna, vi kan kalla dem B, upplever ett problem.
Upplever B ett problem på personlig nivå anser jag att det i första hand löses av B.
För att kunna kräva personligt ansvar av A, måste de då inte först anse att det finns ett problem att ta ansvar för?
I vissa länder är nedskräpning totalt förbjudet i lag. Det är ett sätt att angripa problemet. Ansvaret läggs på den enskilda individen. Det är, trots det, inte säkert att individen inser/vet/förstår varför det är förbjudet, bara att det är det.
EU har valt att angripa problemet (med korkarna) genom att lägga ansvaret på producenterna, vilket skapat handhavandeproblem för enskilda individer, B.
B är högst sannolikt medveten om anledningen till åtgärden i EU, även om han inte nödvändigtvis tycker att åtgärden är bra. Är det i det läget fel att anse att B bör ta ansvar för sina eventuella handhavandeproblem och försöker lösa dom i stället för att angripa hela lösningen?
Eget ansvar är överhuvudtaget något av en bristvara anser jag, men det är en annan tråd.
För alla som trivs bäst i öppna landskap.P pmd skrev:
Givetvis kan man ju beta marken med får eller getter om man inte anser att kon tar tillvara grovfodret marken kan producera på ett effektivt sätt. Även den mjölk och ost som sånt bete kan skapa fodrar ju nån sorts förpackning för att rationellt kunna distribueras och säljas
Jag håller med. Det har motverkats under lång tid av samhället öht. Inte bara i Sverige. Vi har under årtionden vant oss vid att samhället i olika form tar "ansvar". Lagar är bara en del av det problemet.P pmd skrev:
Ricky Gervais har en dellösning som i korthet går ut på att ta bort varningstexter på allt och se vem som överlever och sedan ha en folkomröstning om varningstexterna, typ ...
Jag säger inte emot dig där heller.P pmd skrev:
Tyvärr är det så att även om inget plastavfall alls slängs i naturen så hamnar det ändå där som "biprodukter" av alla syntetiska material vi använder, då främst i form av mikroplast.
Jag är ändå av åsikten att kan vi minska mängden plastavfall i naturen skall vi göra det. Och lagstiftning är, som jag sagt tidigare, en snabbare väg att göra det än genom utbildning. Inget hindrar att de båda används parallellt, och vi kan ju ha förhoppningar om att denna lagstiftning får åtminstone en del människor att inse att plast i miljön inte är en bra idé.
I grunden är inget människan gör av godo för något annat än mänskligheten, eftersom människan ställt helt sig utanför jordens alla naturliga kretslopp, lever som en parasit, och har levt gott som sådan under en lång tid. Det biter oss nu i röven, vi har upptäckt att det inte ens är av godo för oss själva, och sågen i grenen vi sitter på närmar sig den punkt där grenen brister. Det kommer sannolikt att bli både dyrt och jobbigt framöver. De fastsatta korkarna är bara en parentes i de stora sammanhangen, och egentligen har jag ingen åsikt om korkarna i sig. Det jag gick igång på här var påståendet att de skulle skapa ett ökat svinn pga ökat spill. Ett påstående som kanske är sant, kanske inte. Om det är sant så är det något som är betydligt lättare att komma tillrätta med än det faktum att människor slänger korkar omkring sig eftersom spillet skapar problem på individnivå och därför borde vara av intresse för individen att lösa. Men möjligen överskattar jag här individens förstånd och förmåga att lösa sina egna problem, även om jag tror att individen är mer hågad att lösa sina egna problem än kollektivets.
Sant, men det borde ändå vara nåt slags självbevarelsedrift att lösa de enkla vardagsproblem man har på individnivå, istället för att sitta som gökungar och vänta på hjälp.A Artemisia skrev:
Vi jagar så gott vi kan, men det skulle behövas ett mer samlat grepp på mängden dovhjort, där man sätter upp mål och reglerar ner stammarna i sådana områden som mitt, där stammarna är "överstora", så att dovhjorten blir en intressant möjlighet för jakt, istället för att ge en upplevelse av att "jaga inuti ett hägn".P pmd skrev:
Här går inte att åka några få km med bil på valfri väg, utan att från bilen observera ett flertal större eller mindre grupper med dovhjort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Nej, eftersom förslaget kom från en här i tråden så tycker jag att den personen ska berätta hur det skulle gå till.P pmd skrev:
EU-kommissionen tog ju beslutet att de inte skulle genomföra en sån undersökning och alltså vore det väldigt dumt att fråga dem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Claes Sörmland skrev:Det du citerar anger ju uttryckligen (med en 14 år gammal populärvetenskaplig referens) att man inte kan observera PET-plast i Atlanten ("that is thought to exist" "these denser plastics are not observed in the North Atlantic garbage patch") men att man då för 14 år sedan misstänkte att det skulle kunna finnas under ytan.
Ja, om vi pratar om nedskräpning av plastkorkar så måste man observera just nedskräpning med korkar och det har man alltså inte gjort. Man har observerat mikroplaster som främst kommer från kontinentala floder. EU-lagstiftningen kan ju bara potentiellt lösa problem relaterade till just korkar. Inga andra plastproblem.
Är det inte väldigt ovetenskapligt att tro att nedskräpning längs kusterna skulle bete sig väldigt olika beroende på om det gäller Atlanten eller Stilla havet?Claes Sörmland skrev:Vad gäller Stilla havet som ligger väl långt ifrån EU för att hävda att våra plastkorkar alls skulle ha med detta att göra så är det bara att citera rakt ut ur andra stycket i den Wikipediarartikeln så anger den exakt vad jag beskrev i inlägget som gav upphov till detta utbyte, inget berg av flytande plastskräp finns där även om allmänheten har missletts med falska beskrivningar i media att tro det:
"Despite the common public perception of the patch existing as giant islands of floating garbage, its low density (4 particles per cubic metre (3.1/cu yd)) prevents detection by satellite imagery, or even by casual boaters or divers in the area. This is because the patch is a widely dispersed area consisting primarily of suspended "fingernail-sized or smaller"—often microscopic—particles in the upper water column known as microplastics.[4]"
Att vågor och strömmar fungerar olika beroende på vilken ocean de rör sig över/i?
Som sagt man har t.ex. observerat allehanda plastskräp långt ut i Stilla havet. I så stora bitar att man kan avgöra om det är vattenflaskor eller nappflaskor. Det rör sig alltså inte alls om mikro- eller nanoplast.
Jag har aldrig påstått att det skulle vara något berg av flytande plastskräp långt ut i haven utan bara att det finns större plastbitar långt ut i haven. Det är alltså inte bara ett lokalt och kustnära problem, vilket du påstod.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Nedskräpning med plastflaskor och trådens plastkorkar är ett lokalt kustnära problem.BirgitS skrev:Är det inte väldigt ovetenskapligt att tro att nedskräpning längs kusterna skulle bete sig väldigt olika beroende på om det gäller Atlanten eller Stilla havet?
Att vågor och strömmar fungerar olika beroende på vilken ocean de rör sig över/i?
Som sagt man har t.ex. observerat allehanda plastskräp långt ut i Stilla havet. I så stora bitar att man kan avgöra om det är vattenflaskor eller nappflaskor. Det rör sig alltså inte alls om mikro- eller nanoplast.
Jag har aldrig påstått att det skulle vara något berg av flytande plastskräp långt ut i haven utan bara att det finns större plastbitar långt ut i haven. Det är alltså inte bara ett lokalt och kustnära problem, vilket du påstod.
Plast ute i haven är huvudsakligen mikroplaster från kontinentala floder. Större plast relaterar huvudsakligen till fiskeindustrins avfall.
Det är min förståelse av frågan.
Om du har några referenser av substans som anger annat så är jag naturligtvis intresserad. Jag justerar min bild utifrån evidensen. Det glädjer mig att du delar min syn att det inte rör sig om berg av flytande plastförpackningsskräp långt ut i haven. Den felaktiga bild som har spritts till allmänheten av media och som togs upp i tråden.
Det är ju redan besvarat med ett exempel på hur det skulle kunna gå till. För det andra tvivlar jag på att eu kommissionen tagit ett beslut om att inte göra något sådant. Det mest sannolika är att de helt enkelt har förbisett eller struntat i det.BirgitS skrev: