51 093 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Så det var en överraskning för dig. Det var kanske därför du inte ansåg att det var en omfattande åtgärd?TheImprovisor skrev:
Menar du att konsumenterna inte är en del av EU? Jag anser att det är en EU kostnad oavsett vilka konton inom unionen man belastar.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Ja, den summan var en överraskning.H hellem skrev:
Naturligtvis är det en kostnad oavsett vem som betalar. Det är ändå skillnad på om alla är med och betalar via gemensam kassa, eller om kostnaden läggs ut på konsumentnivå.H hellem skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 438 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 438 inlägg
Det är väl skillnad på om alla i EU får betala lika mycket eller om kostnaden fördelas så att de som är storförbrukare av förpackningar med fastsatta korkar får betala mer än de som aldrig eller sällan köper såna förpackningar. Det är ju rimligen större risk för att den första gruppen skräpar ner med lösa korkar än den andra gruppen.Alfredo skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Ingen, i situationer som denna. Varför skulle någon annan betala?Alfredo skrev:
Det är ju iofs trist att som konsument i Sverige behöva vara med och betala för att andra länder sköter sig sämre, men det blir lätt så i en union.
Vi som konsumenter kommer sannolikt att få betala mycket i klimatet och miljöns namn. Den "gröna omställningen" är inte billig, och ju hårdare politikerna pressar på för att snabbt driva den framåt, desto mer kommer det att svida i plånboken. Säkert vis skattsedeln också.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 354 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 354 inlägg
Det är därför frågor som denna inte ska hanteras alls på EU-nivå. Det är ett fel på det politiska systemet. Lokala miljöfrågor ska lösas lokalt.TheImprovisor skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Nå, nu är ju problemet globalt så just i detta fallet håller jag inte med dig.Claes Sörmland skrev:
Däremot anser jag att frågor som t.ex. fiskekvoter i Östersjön, eller hur vi skall sköta vårt skogsbruk, inte har på EU:s bord att göra.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Jag anser att det är bättre att den som konsumerar 10 plastkorkar/tidsenhet betalar för det och den som konsumerar 1 plastkork/tidsenhet betalar för det, än att båda betalar för 5 plastkorkar/ tidsenhet.Claes Sörmland skrev:
Eftersom skatter också är progressiva och procentbaserade så blir fördelingen ändå ganskaBirgitS skrev:Det är väl skillnad på om alla i EU får betala lika mycket eller om kostnaden fördelas så att de som är storförbrukare av förpackningar med fastsatta korkar får betala mer än de som aldrig eller sällan köper såna förpackningar. Det är ju rimligen större risk för att den första gruppen skräpar ner med lösa korkar än den andra gruppen.
Ja, det är lustigt att t.ex. få bidrag från EU för att bygga vargsäkra staket som vi som är på plats förstår inte gör någon nytta alls. Vanliga hundar tar sig förbi dessa staket nästan dagligen för att de är nyfikna på fåren och kalvarna.TheImprovisor skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 354 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 354 inlägg
Problemet med plastnedskräpning är lokalt och kan endast lösas med lokala åtgärder där nedskräpningen sker. Det blir inte mindre nedskräpning i Malaga för att jag nitiskt plockar upp allt skräp i min håla i Sörmland.. Man får ordna med sophantering och lägga större resurser på att plocka skräp på stränderna. Försöka ändra kulturen (uppfostra barnen) och hantera turismen. Att nedskräpning är spritt betyder inte att det är ett globalt problem, man delar inte på nedskräpningen globalt utan den sker och hanteras helt lokalt.TheImprovisor skrev:
Fiskekvoter och CO2-utsläpp t ex är inte lokala frågor, de involverar flera länder och en gemensam fråga. De kan inte lösas lokalt. Där behövs internationella förhandlingar.