Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Holy smoke. 😱😮
Det sätter ju onekligen saker i perspektiv. Det måste ju ändå vara kostnader som drabbar konsument, och inte EU som union.
Så det var en överraskning för dig. Det var kanske därför du inte ansåg att det var en omfattande åtgärd?

Menar du att konsumenterna inte är en del av EU? Jag anser att det är en EU kostnad oavsett vilka konton inom unionen man belastar.

TheImprovisor
H hellem skrev:
Så det var en överraskning för dig. Det var kanske därför du inte ansåg att det var en omfattande åtgärd?
Ja, den summan var en överraskning.
H hellem skrev:
Menar du att konsumenterna inte är en del av EU? Jag anser att det är en EU kostnad oavsett vilka konton inom unionen man belastar.
Naturligtvis är det en kostnad oavsett vem som betalar. Det är ändå skillnad på om alla är med och betalar via gemensam kassa, eller om kostnaden läggs ut på konsumentnivå.

Det är ändå skillnad på om alla är med och betalar via gemensam kassa, eller om kostnaden läggs ut på konsumentnivå.
Varför då? Vem ska betala förutom konsumenterna?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Vem ska betala förutom konsumenterna?
Det är väl skillnad på om alla i EU får betala lika mycket eller om kostnaden fördelas så att de som är storförbrukare av förpackningar med fastsatta korkar får betala mer än de som aldrig eller sällan köper såna förpackningar. Det är ju rimligen större risk för att den första gruppen skräpar ner med lösa korkar än den andra gruppen.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
Vem ska betala förutom konsumenterna?
Ingen, i situationer som denna. Varför skulle någon annan betala?

Det är ju iofs trist att som konsument i Sverige behöva vara med och betala för att andra länder sköter sig sämre, men det blir lätt så i en union.

Vi som konsumenter kommer sannolikt att få betala mycket i klimatet och miljöns namn. Den "gröna omställningen" är inte billig, och ju hårdare politikerna pressar på för att snabbt driva den framåt, desto mer kommer det att svida i plånboken. Säkert vis skattsedeln också.

Claes Sörmland
Det är ju iofs trist att som konsument i Sverige behöva vara med och betala för att andra länder sköter sig sämre, men det blir lätt så i en union.
Det är därför frågor som denna inte ska hanteras alls på EU-nivå. Det är ett fel på det politiska systemet. Lokala miljöfrågor ska lösas lokalt.

• Gilla
  • Älska
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
Ja, den summan var en överraskning.

Naturligtvis är det en kostnad oavsett vem som betalar. Det är ändå skillnad på om alla är med och betalar via gemensam kassa, eller om kostnaden läggs ut på konsumentnivå.
Vad är skillnaden i det här fallet tycker du?

Claes Sörmland
Annars: Lycka till med att leva i EU och inte konsumera förpackningar med fastsatta korkar. Det här är nog det närmsta plattskatt vi har kommit.

TheImprovisor
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är därför frågor som denna inte ska hanteras alls på EU-nivå. Det är ett fel på det politiska systemet. Lokala miljöfrågor ska lösas lokalt.
Nå, nu är ju problemet globalt så just i detta fallet håller jag inte med dig.
Däremot anser jag att frågor som t.ex. fiskekvoter i Östersjön, eller hur vi skall sköta vårt skogsbruk, inte har på EU:s bord att göra.

TheImprovisor
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Annars: Lycka till med att leva i EU och inte konsumera förpackningar med fastsatta korkar. Det här är nog det närmsta plattskatt vi har kommit.
Jag anser att det är bättre att den som konsumerar 10 plastkorkar/tidsenhet betalar för det och den som konsumerar 1 plastkork/tidsenhet betalar för det, än att båda betalar för 5 plastkorkar/ tidsenhet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl skillnad på om alla i EU får betala lika mycket eller om kostnaden fördelas så att de som är storförbrukare av förpackningar med fastsatta korkar får betala mer än de som aldrig eller sällan köper såna förpackningar. Det är ju rimligen större risk för att den första gruppen skräpar ner med lösa korkar än den andra gruppen.
Eftersom skatter också är progressiva och procentbaserade så blir fördelingen ändå ganska
Däremot anser jag att frågor som t.ex. fiskekvoter i Östersjön, eller hur vi skall sköta vårt skogsbruk, inte har på EU:s bord att göra.
Ja, det är lustigt att t.ex. få bidrag från EU för att bygga vargsäkra staket som vi som är på plats förstår inte gör någon nytta alls. Vanliga hundar tar sig förbi dessa staket nästan dagligen för att de är nyfikna på fåren och kalvarna.

nu är ju problemet globalt
Menar du att du upplevt något problem i Sverige med plastkorkar i naturen?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Problemet med plastnedskräpning är lokalt och kan endast lösas med lokala åtgärder där nedskräpningen sker. Det blir inte mindre nedskräpning i Malaga för att jag nitiskt plockar upp allt skräp i min håla i Sörmland.. Man får ordna med sophantering och lägga större resurser på att plocka skräp på stränderna. Försöka ändra kulturen (uppfostra barnen) och hantera turismen. Att nedskräpning är spritt betyder inte att det är ett globalt problem, man delar inte på nedskräpningen globalt utan den sker och hanteras helt lokalt.

Fiskekvoter och CO2-utsläpp t ex är inte lokala frågor, de involverar flera länder och en gemensam fråga. De kan inte lösas lokalt. Där behövs internationella förhandlingar.

• Gilla
  • Älska
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H hellem skrev:
Eftersom skatter också är progressiva och procentbaserade så blir fördelingen ändå ganska
Den blir ojämnt fördelad javisst, men inte efter konsumtion av produkten.

TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att du upplevt något problem i Sverige med plastkorkar i naturen?
Om jag inte upplevt det, skulle det betyda att problemet inte existerar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.