Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
TheImprovisor
H hellem skrev:
Jag är helt enkelt skeptiskt till att det blir en nettoförbättring. Har du tittat på schablonberäkningen?
Jag är helt enkelt skeptisk till att dina beräkningar överträffar de ett antal EU-nissar, med ett betydligt bredare beräkningsunderlag än ditt empiribaserade, gjort.

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Jag är helt enkelt skeptisk till att dina beräkningar överträffar de ett antal EU-nissar, med ett betydligt bredare beräkningsunderlag än ditt empiribaserade, gjort.
Ja, det skulle jag också vara om jag trodde att de gjort en sådan. Det skulle vara en oerhörd lättnad att se den isåfall. Tror inte de tänkt på ökat svinn för fem öre.

Det är liksom en enkel schablon för att belysa hur lite som krävs för att göra stora skillnader gällande just spill och svinn. Jag önskar att och hoppas att eu nissarna räknat på det ordentligt

Redigerat:
TheImprovisor
H hellem skrev:
Tror inte de tänkt på ökat svinn för fem öre.
Så kan det vara.
Skall vi fortsätta att tro, så tror jag att den väntade nyttan av färre korkar i miljön trumfar ett eventuellt ökat produktsvinn.

Så kan det vara.
Skall vi fortsätta att tro, så tror jag att den väntade nyttan av färre korkar i miljön trumfar ett eventuellt ökat produktsvinn.
Allt är väl att "tro" när man projicerar framtiden. Vem vetm det kanske leder till fler korkar i naturen. Ökat svinn leder till ökad efterfrågan på förpackningarna för att kompensera svinnet, leder till fler förpackningar, leder till fler förpackningar i naturen.

6,7 miljoner plastkorkar på ett år.
Om en liten kork upptar en yta av ca 1 cm² * 6,7 m = 6700 m²
Och detta är korkar som kastas på marken.
Helt sjukt dåligt betende, man undrar ju vilka idioterna är?

• Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H hellem skrev:
Allt är väl att "tro" när man projicerar framtiden. Vem vetm det kanske leder till fler korkar i naturen. Ökat svinn leder till ökad efterfrågan på förpackningarna för att kompensera svinnet, leder till fler förpackningar, leder till fler förpackningar i naturen.
Tänker du att eftersom folk vet att de kommer att spilla så köper de med sig 2 vattenflaskor till picknicken i stället för en? 😋

• Haha
hellem och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tänker du att eftersom folk vet att de kommer att spilla så köper de med sig 2 vattenflaskor till picknicken i stället för en?
Haha, nej. Men en grupp vandrare på 8 personer är törstiga så kanske de dricker sammanlagt 10 flaskor istället för 9 på sin vandring givet en mer spillbenägen behållare. Bara som ett exempel. Jag har ingen aning om hur dessa korkar faktiskt hamnar i naturen.

Vet vi att det är från folk på picnic? Att korkarna går direkt från en människas hand ut i naturen?

Hursomhelst tänker jag inte på hur det går till på individnivå när jag förutspår på det sättet, utan bara på macronivå. Om vi vet att en viss andel förpackningar hamnar i naturen och att befolkningen inmundigar x mängd av en vara så räknar jag med att de fortsätter inmundiga samma mängd även om det blir ökat svinn. Svinnet inkluderar förpackningen. Det innebär en större total mängd av den varan och därmed en större totalmängd förpackningar vilket i sin tur innebär en större mängd förpackningar i naturen givet att samma andel hamnar i naturen.

De TROR att färre korkar hamnar i naturen om de sitter fast i förpackningen. Det kanske stämmer. Vi får se. Jag tror nog också att det blir så. Men jag vet inte om det blir en nettonytta.

Redigerat:
BirgitS
H hellem skrev:
Vet vi att det är från folk på picnic?
Nej, det varierar förstås. Men efter att ha sett nedskräpningen i några av Stockholms parker när många har festat där så kan man ju tänka sig att det är en vanlig anledning.

Vandrare är väl ofta rätt miljömedvetna eftersom de brukar vara intresserade av naturen.

• Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Haha, nej. Men en grupp vandrare på 8 personer är törstiga så kanske de dricker sammanlagt 10 flaskor istället för 9 på sin vandring givet en mer spiööbenögen behållare. Bara som ett exempel. Jag har ingen aning om hur dessa korkar faktiskt hamnar i naturen.

Vet vi att det är från folk på picnic?
En stor del av skräpet kastas ur bilar på väg någonstans, det är sjukt hur mycket energidrycks-pant-burkar som ligger i diken på motorvägsavfarter..är man villig att kasta en krona så är klart att en plastkork (och flaskan) kommer att hamna i naturen.

• Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det varierar förstås. Men efter att ha sett nedskräpningen i några av Stockholms parker när många har festat där så kan man ju tänka sig att det är en vanlig anledning.

Vandrare är väl ofta rätt miljömedvetna eftersom de brukar vara intresserade av naturen.
Ja, så eftersom de är naturvänner så kastar de bara 10% av sitt skräp i naturen. Det betyder att vandringsgruppen vi pratar om då kastar en hel flaska istället för 0.9 flaskor på grund av vattenspillet. 😀

BirgitS
H hellem skrev:
Ja, så eftersom de är naturvänner så kastar de bara 10% av sitt skräp i naturen. Det betyder att vandringsgruppen vi pratar om då kastar en hel flaska istället för 0.9 flaskor på grund av vattenspillet. 😀
Eller så är det att eftersom de är naturvänner kastar de inga flaskor alls i naturen men förr när korkarna var lösa så hände det att någon ibland tappade korken och inte kunde hitta igen den bland blåbärssnåren. 🤔😀

BirgitS BirgitS skrev:
Eller så är det att eftersom de är naturvänner kastar de inga flaskor alls i naturen men förr när korkarna var lösa så hände det att någon ibland tappade korken och inte kunde hitta igen den bland blåbärssnåren. 🤔😀
Japp, så kan det vara. Men återigen, vet vi att det är så att korkarna går från en människas hand ut i naturen?

Jag tror nog också att det blir lite mindre korkar i naturen. Men jag vet inte om nyttan av det vägs up av andra potentiella konsekvenser av fast monterade korkar.

Vi får se.

resultaten från kommunernas centralorters stadskärnor att nästan 130 000 lösa korkar och lock hade slängts - under en enda vecka.
I naturen eller i sopkorgar?

Av dessa står lösa korkar från läskflaskor, mjölkförpackningar och andra dryckesbehållare för 3,9 procent,
Procent av antalet objekt eller procent av den totala vikten plastskräp i naturen.

Jag har som sagt väldigt, väldigt svårt att tro att plastkork skulle stå för 10 procent av massan av totalt dumpat plastskräp i naturen.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja de får väl konkurrera genom att göra de bästa/billigaste korkarna som sitter fast. Jag förstår inte varför lagkravet på att korken ska sitta fast omöjliggör konkurrens.
Se inlägg #645.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att det finns diverse lagkrav på bilar avseende exempelvis bälten och annan säkerhetsutrustning men det hindrar väl inte olika biltillverkare att konkurrera?
Biltillverkarna konkurrerar knappast med att erbjuda säkerhetsbälten som gör svinnet mindre.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Varför går det inte att förbättra dagens korkar inom kravet att de fortfarande ska var fästa i förpackningen?
Det går kanske, men lönar det sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.