51 440 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Ja, det skulle jag också vara om jag trodde att de gjort en sådan. Det skulle vara en oerhörd lättnad att se den isåfall. Tror inte de tänkt på ökat svinn för fem öre.TheImprovisor skrev:
Det är liksom en enkel schablon för att belysa hur lite som krävs för att göra stora skillnader gällande just spill och svinn. Jag önskar att och hoppas att eu nissarna räknat på det ordentligt
Redigerat:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Allt är väl att "tro" när man projicerar framtiden. Vem vetm det kanske leder till fler korkar i naturen. Ökat svinn leder till ökad efterfrågan på förpackningarna för att kompensera svinnet, leder till fler förpackningar, leder till fler förpackningar i naturen.TheImprovisor skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Tänker du att eftersom folk vet att de kommer att spilla så köper de med sig 2 vattenflaskor till picknicken i stället för en? 😋H hellem skrev:
Haha, nej. Men en grupp vandrare på 8 personer är törstiga så kanske de dricker sammanlagt 10 flaskor istället för 9 på sin vandring givet en mer spillbenägen behållare. Bara som ett exempel. Jag har ingen aning om hur dessa korkar faktiskt hamnar i naturen.BirgitS skrev:
Vet vi att det är från folk på picnic? Att korkarna går direkt från en människas hand ut i naturen?
Hursomhelst tänker jag inte på hur det går till på individnivå när jag förutspår på det sättet, utan bara på macronivå. Om vi vet att en viss andel förpackningar hamnar i naturen och att befolkningen inmundigar x mängd av en vara så räknar jag med att de fortsätter inmundiga samma mängd även om det blir ökat svinn. Svinnet inkluderar förpackningen. Det innebär en större total mängd av den varan och därmed en större totalmängd förpackningar vilket i sin tur innebär en större mängd förpackningar i naturen givet att samma andel hamnar i naturen.
De TROR att färre korkar hamnar i naturen om de sitter fast i förpackningen. Det kanske stämmer. Vi får se. Jag tror nog också att det blir så. Men jag vet inte om det blir en nettonytta.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Nej, det varierar förstås. Men efter att ha sett nedskräpningen i några av Stockholms parker när många har festat där så kan man ju tänka sig att det är en vanlig anledning.H hellem skrev:
Vandrare är väl ofta rätt miljömedvetna eftersom de brukar vara intresserade av naturen.
En stor del av skräpet kastas ur bilar på väg någonstans, det är sjukt hur mycket energidrycks-pant-burkar som ligger i diken på motorvägsavfarter..är man villig att kasta en krona så är klart att en plastkork (och flaskan) kommer att hamna i naturen.H hellem skrev:
Ja, så eftersom de är naturvänner så kastar de bara 10% av sitt skräp i naturen. Det betyder att vandringsgruppen vi pratar om då kastar en hel flaska istället för 0.9 flaskor på grund av vattenspillet. 😀BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Eller så är det att eftersom de är naturvänner kastar de inga flaskor alls i naturen men förr när korkarna var lösa så hände det att någon ibland tappade korken och inte kunde hitta igen den bland blåbärssnåren. 🤔😀H hellem skrev:
Japp, så kan det vara. Men återigen, vet vi att det är så att korkarna går från en människas hand ut i naturen?BirgitS skrev:
Jag tror nog också att det blir lite mindre korkar i naturen. Men jag vet inte om nyttan av det vägs up av andra potentiella konsekvenser av fast monterade korkar.
Vi får se.
I naturen eller i sopkorgar?TheImprovisor skrev:
Procent av antalet objekt eller procent av den totala vikten plastskräp i naturen.TheImprovisor skrev:
Jag har som sagt väldigt, väldigt svårt att tro att plastkork skulle stå för 10 procent av massan av totalt dumpat plastskräp i naturen.
Se inlägg #645.Alfredo skrev:
Biltillverkarna konkurrerar knappast med att erbjuda säkerhetsbälten som gör svinnet mindre.Alfredo skrev: