51 455 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
Det är ett giltigt argument när det handlar om en marknad med konkurrens. Korkkonkurrensen är dock satt ur spel i det här fallet, pga lagstiftning.Alfredo skrev:
Feet är väl att man drar alla korkar över en kam.P pmd skrev:
Antalet i naturen slängda youghurt-korkar måste väl anses vara minimalt jämfört med dricka & vattenflaskors korkar.
Den gör alltså inte skäl för sitt namn som "hällyoghurt"?D Dilato skrev:
Sådan yoghurt bör nog säljas i burkar som man slevar upp yoghurten ur.
(Varför stavas yoghurt inte med j, förresten? Det är mer svenskt).
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 563 inlägg
Jag tror inte heller de räknat med att det skulle bli mer spill.H hellem skrev:
Men sen tror jag inte heller din uppskattning av ökat spill stämmer.
Jag har funderat på det också. Det bästa sättet att få reda på det är nog att skriva till EU-kommissionen och be om att få ta del av utredningsunderlaget för kork-direktivet (eller vad det nu heter).H hellem skrev:
Eventuellt går det att hitta nånstans på någon EU-webbplats, men jag har inte orkat leta.
H hellem skrev:
Så kontentan är att vi svenskar ska vaska miljontals liter dryckesvaror och förpackningar i solidaritet med våra sydliga grannar så att de ska komma ihåg att slänga sina sopor på rätt plats. Om det var argumentet från början så hade jag haft mindre problem med det.D Dilato skrev:
Dessutom är det sannolikt inte ett så pass stort problem på individnivå att man får en väsentlig konkurrensfördel av marginellt bättre kork. Exempelvis så köper jag den billigaste yoghurten och skulle inte betala mer eller byta affär för en något bättre kork. Det är inte värt det för mig. Det är inte en lyxvara där jag ser till kvalitet på det sättet.Men på makronivå, på samhällsnivå så riskerar det väsentliga konsekvenser.P pmd skrev: