Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
D Dilato skrev:
Just yoghurt är väl mer problemet att typ 10% är kvar i förpackningen om man inte sprättar upp den och skrapar ur.
I vart fall denna:
[bild]
10% ? hur bär du dig åt då? Tycker det går utmärkt att vika ihop dem och pressa ur det mesta.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är kanske inte riktigt det som avses men om tillverkarna av "något" inte på något sätt får feedback från de som använder "något", hur ska de någonsin kunna förbättra produkten?
Det är ett giltigt argument när det handlar om en marknad med konkurrens. Korkkonkurrensen är dock satt ur spel i det här fallet, pga lagstiftning.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Spillet är ju biologiskt nedbrytbart medan korken inte är det så det måste ju vara ok 😉😇😮
Med min schablonberäkning behövs det tillverkas, transporteras och sophanteras ca en miljon mer korkar och kartonger bara i Sverige och bara gällande yoghurt och fil.

P
H hellem skrev:
Argumentet till att den ska sitta fast är att det är bättre för miljön.
I Sverige tror jag att miljöpåverkan av plastkorkar utslängda i naturen är mycket liten, så kravet på fastsatta plastkorkar är troligen onödigt.

I en del andra EU-länder kan det däremot vara tvärtom.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I Sverige tror jag att miljöpåverkan av plastkorkar utslängda i naturen är mycket liten, så kravet på fastsatta plastkorkar är troligen onödigt.

Håller med. Frågan jag har är hur det väger mot ökat svinn. Särskilt på eu nivå

P pmd skrev:

Feet är väl att man drar alla korkar över en kam.

Antalet i naturen slängda youghurt-korkar måste väl anses vara minimalt jämfört med dricka & vattenflaskors korkar.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Just yoghurt är väl mer problemet att typ 10% är kvar i förpackningen om man inte sprättar upp den och skrapar ur.
I vart fall denna:
[bild]
Den gör alltså inte skäl för sitt namn som "hällyoghurt"?
Sådan yoghurt bör nog säljas i burkar som man slevar upp yoghurten ur.

(Varför stavas yoghurt inte med j, förresten? Det är mer svenskt).

H hellem skrev:
Mycket möjligt, kanske till och med sannolikt, men är det så de har räknat när de säger att det är bättre för miljön? Jag misstänker att de inte tänkt på det alls. Därav min skepsis
Jag tror inte heller de räknat med att det skulle bli mer spill.
Men sen tror jag inte heller din uppskattning av ökat spill stämmer.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Korkkonkurrensen är dock satt ur spel i det här fallet, pga lagstiftning.
Kan inte olika korktillverkare konkurrera inom ramen för lagstiftningen? Lagar styr väl de flesta områden.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
H hellem skrev:
Jag har funderat på det också. Det bästa sättet att få reda på det är nog att skriva till EU-kommissionen och be om att få ta del av utredningsunderlaget för kork-direktivet (eller vad det nu heter).
Eventuellt går det att hitta nånstans på någon EU-webbplats, men jag har inte orkat leta.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
H hellem skrev:
D Dilato skrev:

Antalet i naturen slängda youghurt-korkar måste väl anses vara minimalt jämfört med dricka & vattenflaskors korkar.
Så kontentan är att vi svenskar ska vaska miljontals liter dryckesvaror och förpackningar i solidaritet med våra sydliga grannar så att de ska komma ihåg att slänga sina sopor på rätt plats. Om det var argumentet från början så hade jag haft mindre problem med det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Ja, subsidiaritetsprincipen borde gälla. Svenska politiker och myndigheter borde allmänt vara bättre på att hävda undantag för Sverige när det kommer förslag på direktiv som är onödiga för vårt land.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror inte heller de räknat med att det skulle bli mer spill.
Men sen tror jag inte heller din uppskattning av ökat spill stämmer.
Eftersom vi inte vet vore det ju bra om EU hade en utredning som visar hur det är.

• Gilla
  • Haha
hellem och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte olika korktillverkare konkurrera inom ramen för lagstiftningen? Lagar styr väl de flesta områden.
Tillverkarna är förbjudna att använda den uppenbart enklaste utformningen av kork för att undvika spill.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tillverkarna är förbjudna att använda den uppenbart enklaste utformningen av kork för att undvika spill.
Dessutom är det sannolikt inte ett så pass stort problem på individnivå att man får en väsentlig konkurrensfördel av marginellt bättre kork. Exempelvis så köper jag den billigaste yoghurten och skulle inte betala mer eller byta affär för en något bättre kork. Det är inte värt det för mig. Det är inte en lyxvara där jag ser till kvalitet på det sättet.Men på makronivå, på samhällsnivå så riskerar det väsentliga konsekvenser.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.