51 465 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Lösningen är att eu gör en gedigen beräkning för att underbygga sitt beslut. Det kanske är rätt beslut, men det verkar inte helt fördigenomtänkt. Jag vill hitta svar på frågan kring miljöpåverkan. Huruvida det är ett problem eller inte med miljön är inget som jag lägger mig i.13th Marine skrev:
Huruvida jag lyckas få en tillverkare att skapa en något bättre förpackning eller ej förändrar i princip ingenting på den fronten. Det är inget lagkrav för dem att korken ska fungera, bara at den ska sitta fast. Argumentet till att den ska sitta fast är att det är bättre för miljön. På vilket sätt är det bättre för miljön? Är det inte också sämre för miljön på andra sätt? Har de jämfört? Ja.. man kanske kan säga att jag söker problem såtillvida att en fråga är ett problem. Du kan väl ändå inte påstå att det bästa vore om vi slutade ställa frågor eller ifrågasätta våra kära politiker kring deras beslut?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
En lösning på problemet är ju att korken inte hamnar i vägen när du häller, om tillverkarna får återkoppling om att de uppenbarligen hamnar i vägen så kan de förhoppningsvis förbättra konstruktionen så att detta inte sker.
På så sätt kan korken sitta fast, och man slipper matsvinn via spill samtidigt.
Jag ser inte det som en lösning att en privatperson ska kontakta alla korktillverkare som säljer i Europa och övertyga dem om detta.13th Marine skrev:En lösning på problemet är ju att korken inte hamnar i vägen när du häller, om tillverkarna får återkoppling om att de uppenbarligen hamnar i vägen så kan de förhoppningsvis förbättra konstruktionen så att detta inte sker.
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
0,4% är ingen låg siffra..........Det är nog många fler än jag som ännu inte spillt en droppe av nånting orsakat av nå nya korkar......
Det är kanske inte riktigt det som avses men om tillverkarna av "något" inte på något sätt får feedback från de som använder "något", hur ska de någonsin kunna förbättra produkten?H hellem skrev:
Det är mindre än en tesked per literförpackning. Mina barn spiller nog i snitt ungefär en tesked per portion de håller upp pga locken. Det räknar alltså inte andra sorters spill.S Stefan1972 skrev:
Det är inte stora spill det handlar om, mer smet, kladd och rinningar längs utssidanav förpackningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Jag tror faktiskt de flesta tillverkare som använde de enklare korkarna först har fått feedback på detta och bytt till de bättre.Alfredo skrev:
Jag blir nästan sugen på att räkna på detta och ställa detta i relation till hur mycket yoghurt som fastnar i skålen samt är kvar i förpackningen efteråt 🤔
Ja, det ena utesluter inte det andra i min mening. Men det svarar inte på frågan om det faktiskt blir en miljö förbättring eller ejAlfredo skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Men är korkarna färdigutvecklade?
Tycker det blir skevt att mäta nu innan vi lärt oss hantera dem, och tillverkarna luskat ut hur man ska designa dem.
Tycker det blir skevt att mäta nu innan vi lärt oss hantera dem, och tillverkarna luskat ut hur man ska designa dem.
Ja! Oavsett en sådan relation så är en förändring till ökat svinn en försämring. Bara för att svinn redan existerar betyder det väl inte att man ska strunta i medvetet ökat svinn?13th Marine skrev:
15,6miljoner i konsument förpackad yoghurt och fil är dessutom ca 1miljon extra literskartonger att hantera.
Mjölk- och gräddeförpackningar häromkring (Tera Rex?) har plastkork och ser ut som motsvarande förpackningar innan plastkorken infördes. De går alltså att öppna på traditionellt sätt, med nackdelen att de inte går att stänga lika mycket som när man använder korken (men det gällde ju för de gamla förpackningarna också).Rabbithole skrev:
Man kan alltså strunta helt i att använda korken.
Mycket möjligt, kanske till och med sannolikt, men är det så de har räknat när de säger att det är bättre för miljön? Jag misstänker att de inte tänkt på det alls. Därav min skepsis13th Marine skrev: