51 465 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Ja, och därför är det bra med valfrihet.BirgitS skrev:
Båtar var nog ett troligare färdmedel. Hur mycket har strandlinjen flyttats i södra (nuvarande) Sverige sen istiden?A Anders_Nilsson skrev:
De första människorna som invandrade till Skandinavien var jägare/samlare. Jordbrukarna kom senare och slog ihjäl jägarna/samlarna, men det tog ganska många generationer innan det var klart.A Anders_Nilsson skrev:
Boskap kom med en lite senare invasion av Jamnafolket som slog ihjäl jordbrukarna. Jamnafolket var dessutom deltidsbönder.
https://www.lunduniversity.lu.se/ar...armers-slaughtered-hunter-gatherer-population
Ica Mellanmjölk 1 liter som säljs här i Värmland (samma i övriga Sverige?) har en väldigt bra kork. Vet inte av vem den tillverkas.
Något för övriga att ta efter. Har svårt att förstå varför inte konkurrenterna kollat upp den varianten och kopierat?
Något för övriga att ta efter. Har svårt att förstå varför inte konkurrenterna kollat upp den varianten och kopierat?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Jag upplevde det som att en del av korkarna i början var rätt dåliga (de som hängde i en liten sladdrig plastbit), nu upplever jag att de till stor del bytts ut till varianten som har ett gångjärn som fastnar öppet.
Varken jag eller barnen har haft problem med de senare.
Varken jag eller barnen har haft problem med de senare.
Ja, vissa av gångärnskorkarna fungerar bättre än andra, men i princip alla gångärnskorkar jag sett smäller igen över öppningen om kartongen deformeras under hällning vilket ofta händer särskilt vid yoghurthällning när man behöver klämma och ibland vid mjölkhällnomg när det börjar vara lite mindre mjölk i kartongen så att den tappar strukturell integritet och hela kartongen liksom knycklar sig lite. Det brukar fungera bra om man är finmotoriskt kompetent nog att förutspå och motverka detta, men ibland är även jag trött (särskilt på morgonen) och bara häller på och så smäller locket igen rakt över strålen.13th Marine skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Klassiska viköppningen fungerar ju utmärkt här och finns på en del förpackningar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Inget problem här, och då går det åt en hel del mjölk, havremjölk, yoghurt och fil.H hellem skrev:Ja, vissa av gångärnskorkarna fungerar bättre än andra, men i princip alla gångärnskorkar jag sett smäller igen över öppningen om kartongen deformeras under hällning vilket ofta händer särskilt vid yoghurthällning när man behöver klämma och ibland vid mjölkhällnomg när det börjar vara lite mindre mjölk i kartongen så att den tappar strukturell integritet och hela kartongen liksom knycklar sig lite. Det brukar fungera bra om man är finmotoriskt kompetent nog att förutspå och motverka detta, men ibland är även jag trött (särskilt på morgonen) och bara häller på och så smäller locket igen rakt över strålen.
(PurePak Classic samt Sense, och Tetra Pak Bric)
Grattis! Hursomhelst är min poäng på makronivå snarare än individuell nivå. Detta händer ibland med dessa korkar. Exakt hur sällan det händer är osäkert, med det händer fler gånger än "aldrig" vilket var fallet med den gamla sorten. Poängen är alltså att det leder till en ökning av svinn och i sin tur ökat behov av mer av dessa produkter och dess förpackningar. Det är en miljöförsämring. Väger miljöförbättringen med fast kork upp mot miljöförsämringen av ökat svinn?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Jag tror eventuellt spill är försumbart i sammanhanget.
Men upplever du att det är ett problem så ta kontakt med de som tillverkar produkten du köper, så kanske de letar upp en kork som fungerar bättre.
Men upplever du att det är ett problem så ta kontakt med de som tillverkar produkten du köper, så kanske de letar upp en kork som fungerar bättre.
Det känns som att du fortfarande fastnar på individnivå. Inget är försumbart på makronivå. 2022 såldes yoghurt och fil för 3,9 miljarder kr i Sverige. https://www.scb.se/link/79d860d92ad...AQFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw2rBQsMTXNvc92zW3twFkSp13th Marine skrev:
Om de nya korkarna leder till att det spills 0.4,% av detta (en låg siffra för sakens skull) så innebär det enbart i sverige att vi behöver producera 15,6 miljoner kronor mer yoghurt och fil inklusive förpackningar transporter och avfallshantering för att kompensera.
Köp 15.6 miljoner kronor yoghurt och fil i konsumentförpackingar och släng ut allt på ett torg och se hur försumbart det är.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Då får du väl återkoppla till de du köper din yoghurt av om att du tycker korken är undermålig, hur ska de annars få fram en bättre?
Jag är enbart intresserad av huruvida fastsatta korkar är en netto förbättring eller försämring för miljön. Jag är skeptisk till argumentet kring regeln på eu nivå. Jag skiter fullständigt i vad det nu är du svamlar om.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Låter mer som du vill hitta problem än lösningar, så lycka till att få EU att ändra sig...