51 923 läst · 1 000 svar
52k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Ja, en kork som inte hamnar i vägen när man häller, kanske en som går att lägga åt sidan medans man häller så den inte kommer ivägen? har redan påbörjat en cad ritning. Hoppas jag får patent.L lat skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
Låter som korkarna på de varor jag köper 🙄
Lycka till.H hellem skrev:
Ärligt menat!
Men det där med patent kan bli dyrt, pratar av egen erfarenhet.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
Har ett exempel på en numera avliden släkting som fick allt sämre motorik de sista 10-15 åren och det gick inte att skruva av några korkar, det gick inte vika ut kanterna på takåsförpackningar och det gick inte att klippa av hörnet på den typen av mjölkförpackningar. Har man dålig motorik i fingrarna så är det inte väsentligt att korken sitter fast.H hellem skrev:
utöver det så är människodjuret unikt på många sätt varav ett tämligen uniktF fribygg skrev:
Det låter som den extrema änden av problemet. Det är sannolikt långt långt fler som bara har en aningens dålig motorik. Då blir det problem om man bara försämrar korken en aning från motorikperpsektivetBirgitS skrev:Har ett exempel på en numera avliden släkting som fick allt sämre motorik de sista 10-15 åren och det gick inte att skruva av några korkar, det gick inte vika ut kanterna på takåsförpackningar och det gick inte att klippa av hörnet på den typen av mjölkförpackningar. Har man dålig motorik i fingrarna så är det inte väsentligt att korken sitter fast.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
Eller så uppskattar de att de inte längre behöver leta reda på korken när de har råkat tappa den på golvet och har svårt att böja sig ned. Folk åldras på så olika sätt att det inte går att avgöra om det är bättre eller sämre med korkar som sitter fast eftersom det alltså varierar.H hellem skrev:
Fanns hjälpmedel för sånt för 25 år sen. Och finns än idag. Både för de med korkar och de utan korkar (1,5 liters i skånemejerier)BirgitS skrev:Har ett exempel på en numera avliden släkting som fick allt sämre motorik de sista 10-15 åren och det gick inte att skruva av några korkar, det gick inte vika ut kanterna på takåsförpackningar och det gick inte att klippa av hörnet på den typen av mjölkförpackningar. Har man dålig motorik i fingrarna så är det inte väsentligt att korken sitter fast.
Morsan har alla dessa hjälpmedel och med de så är inte korkar något problem.
Kommer fortfarande inte på vad hjälpmedlet heter som man trycker på tetran, men det är ett "vasst" rör som trycks in i tetran och så blir det en egen kork.
För korkar så finns det ju stora handhållna korköppnare.
Nemas problemas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
Jag skaffade det där vassa röret som ska tryckas in från Arla men det var alldeles för tungt för att den skulle gå att trycka in för den släktingen. Det hade nog inte heller gått att greppa om ett handtag och vrida med kraft.Rkarlsson skrev:Fanns hjälpmedel för sånt för 25 år sen. Och finns än idag. Både för de med korkar och de utan korkar (1,5 liters i skånemejerier)
Morsan har alla dessa hjälpmedel och med de så är inte korkar något problem.
Kommer fortfarande inte på vad hjälpmedlet heter som man trycker på tetran, men det är ett "vasst" rör som trycks in i tetran och så blir det en egen kork.
För korkar så finns det ju stora handhållna korköppnare.
Nemas problemas.
Du menar en sån där ytterkanten inte sitter fast i locket så man får lite moment i öppnandet.L lat skrev:
Absolut. Nu gick mitt argument ut på att det spills mer med korkarna som sitter fast och att det är dåligt för miljön med ökat svinn.BirgitS skrev:
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg
Man måste förstå Sverige för att förstå svenskarnas mjölkbeteende. Sverige är historiskt ett fattigt land i världens ände där det tog lång tid för kristendomen att få fäste. Vem sjutton beger sig till ett ställe med halvårslånga vintrar utan solljus, årsmedeltemperatur på ensiffriga tal plusgrader och bara en enda mager skörd varje år? Plus att det inte finns någon befolkning vilket inte skapar några marknader.F fribygg skrev:
För att överleva i denna isöken (jag har en teori om att när isen drog sig tillbaka vandrade tyskarna upp genom Danmark och befolkade det. Sedan råkade man se vid Helsingör att det fanns land där på andra sidan och någon galning simmade över. Eller så var "simning till horisonten" ett straff för de grövsta förbrytarna, att jämför med att gå på plankan på ett piratskepp) var man tvungen att ta till vilka metoder som helst. I alla fall hade troligen de första svenskarna gener för överlevnadsinstinkt.
Hyfsat snabbt kom någon på att det fanns oändliga gräsmarker. Jag menar, mycket av Sveriges mark är stenig och svårodlad, men gräs finns det i överflöd. Ergo - när man kommit så långt i utvecklingen att man uppfunnit flotten seglade man över till Danmark och bytte till sig några kor mot bärnsten. Sedan släppte man lös korna. På så sätt fick man ett överflöd av mjölk och befolkningens gener ändrades genom det naturliga urvalet till att premiera överlevnad för de som kunde dricka kopiösa mängder mjölk. Lite som slutstriden i öppningsdelen av "2001 - A Space Odyssey", de apor som programmerats om av monoliten får övertaget.
Alltså är det helt i enlighet med historien att svenskar dricker mycket mjölk. Eller har någon en annan uppfattning?
Att korken är fäst vid flaskorna slutade jag tänka på efter ett par veckor. Nu känns det fullkomligt självklart.
Om det är bra för miljön eller så vet jag inte. Men jag har inga problem med det.
Och som sagt. Jag tänker inte ens på det.
Om det är bra för miljön eller så vet jag inte. Men jag har inga problem med det.
Och som sagt. Jag tänker inte ens på det.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
Vilka spiller en massa bara därför att korken sitter fast?H hellem skrev:
Vuxna och barn från skolåldern utan särskilda motoriska problem med händerna borde kunna lära sig att trycka korken hårt åt sidan och vrida den uppåt för att undvika spill. De som har sådana motoriska problem att de inte kan trycka korken åt sidan eller vrida den uppåt kan nog inte heller vrida upp korken.
Barn som inte har lärt sig att hantera korken på rätt sätt borde kunna få hjälp med att hälla upp. Det är rätt stor risk att de spiller oavsett korkens läge.