Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
Intet Intet skrev:
Var i Bretagne med den kalkrika jorden är spenaten odlad?
Vilken årgång?
Spenatvin, du kanske är nått på spåren!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spenatvin, du kanske är nått på spåren!
Skulle nog få mig att bli nykterist.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
maxmsm skrev:
[…] så säjer hon: Jag har aldrig tänkt på hur mycket skräp det ligger överallt innan jag flyttade till Sverige...
Under yngre stenåldern gjorde jag en resa till Gibraltar och tillbaka på motorcykel. Ju längre söderut jag kom desto skräpigare var det längs vägarna. På en del platser i Spanien var rent av förskräckligt mycket skräp bredvid vägen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Under yngre stenåldern gjorde jag en resa till Gibraltar och tillbaka på motorcykel. Ju längre söderut jag kom desto skräpigare var det längs vägarna. På en del platser i Spanien var rent av förskräckligt mycket skräp bredvid vägen.
Vi gjorde en detour på Sicilien i somras för att undvika en trafikstockning. Hamnade på en liten avstickare till väg. Det var horribelt jävla nedskräpat.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
P
I Sverige är vi rätt bra på att inte skräpa ner i naturen. Nedskräpningen i urbana områden är inte heller något stort problem, tycker jag.

De senaste åren tycker jag mig dock ha märkt lite mer nedskräpning, både i skogar och i städer.
Eller så har jag helt enkelt blivit mer uppmärksam och känsligare.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P
Vi gjorde en detour på Sicilien i somras för att undvika en trafikstockning. Hamnade på en liten avstickare till väg. Det var horribelt jävla nedskräpat.
Det blir nog bättre med de nya fastsittande plastkorkarna, ska du se.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
I Sverige är vi rätt bra på att inte skräpa ner i naturen. Nedskräpningen i urbana områden är inte heller något stort problem, tycker jag.

De senaste åren tycker jag mig dock ha märkt lite mer nedskräpning, både i skogar och i städer.
Eller så har jag helt enkelt blivit mer uppmärksam och känsligare.
Upplever att konsumptionen av engångsprodukter har ökat lavinartat så kanske inte oväntat

På samma tema..i mitten på 90- talet var jag i Israel och på en bilresa mellan döda havet och Tel Aviv blev det tydligt.
När man närmade sig en beduinplats ute i öknen var skräpet en tydlig markering, ju närmare desto mer skräp.

Jag har samma erfarenhet från Afrika, dom begriper helt enkelt inte bättre, noll utbildning ger noll känsla för miljön 😢

• Strand med skräp och plastflaskor längs vattenkanten, ökenområde i bakgrunden, temat från 90-talets resa i Mellanöstern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På samma tema..i mitten på 90- talet var jag i Israel och på en bilresa mellan döda havet och Tel Aviv blev det tydligt.
När man närmade sig en beduinplats ute i öknen var skräpet en tydlig markering, ju närmare desto mer skräp.

Jag har samma erfarenhet från Afrika, dom begriper helt enkelt inte bättre, noll utbildning ger noll känsla för miljön 😢
Och tyvärr har vi importerar problemet hit :/

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Och tyvärr har vi importerar problemet it :/
Här går det att hantera, att utbilda en liten minoritet låter sig göras.
Problemet är när en övervägande majoritet är såpass ignoranta att alla gör "fel".

I Tanzania som jag har direkt erfarenhet av förbjöd man 2019 alla sorters plastpåsar.

Där var det såpass illa att man klev omkring i plastpåsar på gatorna och marken var fylld med nedgrävt plastavfall!

Kommer du med flyg och har taxfree i en förseglad påse blir du bötfälld om du försöker ta in den, du måste packa om på planet.

Det har resulterat i att det finns numera nästan ingen ny plast i naturen, men gamla synder lever ju kvar men åtgärdas kanske successivt.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här går det att hantera, att utbilda en liten minoritet låter sig göras.
Problemet är när en övervägande majoritet är såpass ignoranta att alla gör "fel".

I Tanzania som jag har direkt erfarenhet av förbjöd man 2019 alla sorters plastpåsar.

Där var det såpass illa att man klev omkring i plastpåsar på gatorna och marken var fylld med nedgrävt plastavfall!

Kommer du med flyg och har taxfree i en förseglad påse blir du bötfälld om du försöker ta in den, du måste packa om på planet.

Det har resulterat i att det finns numera nästan ingen ny plast i naturen, men gamla synder lever ju kvar men åtgärdas kanske successivt.
Visst men det är inte mysigt hur det ser ut under broar, på lekplatser osv. Riktigt tragisk utveckling

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Visst men det är inte mysigt hur det ser ut under broar, på lekplatser osv. Riktigt tragisk utveckling
Visst, men där är det väl mest din kommun som inte sköter sitt uppdrag att hålla rent på allmän plats.

Här där jag bor är det rent och städat, det som brister är väl alla andra kommunala åtaganden som är så mycket viktigare 😢

Eller, jag personligen är inte drabbad av något varken hit eller dit, jag bara betalar och har låg koll.

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Ett problem i Stockholm är först och främst avsaknaden av allmänna sopkorgar som tidigare fanns på mer eller mindre varenda lyktstolpe, i alla parker . De fanns alltid vart innanför tullarna man än var. Sedan tiotal år sedan minskade dessa med säkert 75% vilket fick följden att de få som var kvar alltid var överfulla och någon form av sopstation startades runt om till kråkor och råtters stora glädje. Detta resulterade även i att folk började droppa skräpet var som. Att skötseln blev utlagd hjälpte inte heller. De enda effektiva är lövblåsarna. Så stadens politiker har helt enkelt gjort stan till denna numera rätt skitiga och skräpiga plats. Mot tidigare när kommunens städgubbar åkte runt i par om två på sina flakmopeder nätterna genom och städade, plockade, lagade, fixade , gjorde allt som behövdes för vår fina stad och såg alltid till att jag som ensam tjej var trygg och delade gärna en leverpastej smörgås med en. De hade en yrkesstolthet som inte finns någonstans idag med samma motsvarighet.

• Gilla
  • Älska
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ett problem i Stockholm är först och främst avsaknaden av allmänna sopkorgar som tidigare fanns på mer eller mindre varenda lyktstolpe, i alla parker . De fanns alltid vart innanför tullarna man än var. Sedan tiotal år sedan minskade dessa med säkert 75% vilket fick följden att de få som var kvar alltid var överfulla och någon form av sopstation startades runt om till kråkor och råtters stora glädje. Detta resulterade även i att folk började droppa skräpet var som. Att skötseln blev utlagd hjälpte inte heller. De enda effektiva är lövblåsarna. Så stadens politiker har helt enkelt gjort stan till denna numera rätt skitiga och skräpiga plats. Mot tidigare när kommunens städgubbar åkte runt i par om två på sina flakmopeder nätterna genom och städade, plockade, lagade, fixade , gjorde allt som behövdes för vår fina stad och såg alltid till att jag som ensam tjej var trygg och delade gärna en leverpastej smörgås med en. De hade en yrkesstolthet som inte finns någonstans idag med samma motsvarighet.
Går itne skylla på. bara att ta med dig skräpet

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Ett problem är också att de få sopkorgar som finns fylls av frigolitlådor från hämtsushi och BigMac påsar med stora pappsjok med muggar och skit. Folk knölar inte ihop nånting utan slänger muggar, flaskor med pant och allt är okomprimerat vilket gör att vanliga "papperskorgar" av gammal modell blir fulla direkt. De små korgarna kan bli fulla på ett enda McD mål. Förr i tiden slängde folk ett glasspapper och en glasspinne.

Men det är skrämmande att endel bara droppar skräpet efter sig. Liksom bara släpper papper och muggar när de går. Denna kultur tror jag inte fanns i sverige tidigare.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.