Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
”Man ska aldrig, aldrig, aldrig kasta papper. Man ska alltid, alltid, alltid plocka upp.”
Den sjöng vi lekisungar. Minns den tydligt. När vi blev äldre ändrades texten av oss pubertala unga män till ett mer ekevokt innehåll beskrivandes vikten av ett högfrekvent könsumgänge och dess genomförande. Kommer ihåg den med😎

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Man längtar ju till dom inför pant om minst 10:-/snuspåse/filter cigarett!

Som nån skrev, har du problem med fastsatta korkar på förpackningar, så ligger nog problemet i motoriken och inte korken.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:

Som nån skrev, har du problem med fastsatta korkar på förpackningar, så ligger nog problemet i motoriken och inte korken.
Det är relativt många invånare som inte har fullt utvecklad motorik. Alla från 7 och neråt, och många äldre, samt ett gäng åldersoberoende motoriska hämningar i populationen.

Som tidigare sagts så finns det en anledning till att t.ex. trottoarkanten sänks vid övergångsställen även om det inte är ett problem för en vanlig vuxen person att kliva upp på eller ner från en vanlig svensk trottoarkant.

• Gilla
Anders.o93
  • Laddar…
H hellem skrev:
Det är relativt många invånare som inte har fullt utvecklad motorik. Alla från 7 och neråt, och många äldre, samt ett gäng åldersoberoende motoriska hämningar i populationen.

Som tidigare sagts så finns det en anledning till att t.ex. trottoarkanten sänks vid övergångsställen även om det inte är ett problem för en vanlig vuxen person att kliva upp på eller ner från en vanlig svensk trottoarkant.
Nu är det ju inte dessa människor som man hör/läser/det rapporteras om att de har problem. Verkar mest vara män ifrån typ 25-45år som har de största problemen.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu är det ju inte dessa människor som man hör/läser/det rapporteras om att de har problem. Verkar mest vara män ifrån typ 25-45år som har de största problemen.
Jag är en man i 40årsåldern som har varit med här i diskussionen. man måste ju själv inte ha det motoriskt svårt för att drabbas. Jag har nämligen 4 barn som alla dricker mjölk och yoghurt. De nya korkarna skapar problem. Jag skulle inte ha något problem med det om det var helt uppenbart fördelaktigt för miljön... men..

Jag ifrågasätter ifall det blir så himla mycket bättre ur ett miljöperspektiv om dessa korkar leder till att det spills mer, att det blir mer svinn som kräver mer transporter och fler förpackningar mm mm. Bara några procent hit och dit på en sån beräkning lär göra rätt stor skillnad i miljösammanhang. Jag bara köper inte riktigt hela tanken kring det.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag är ganska nöjd, för att vi slipper skölja förpackningarna och sortera korkarna separat. Det ville min fru alltid göra förut. Jag tror man vinner på att inte slösa vatten. Tetrapacken innehåller ändå en så stor mängd plast att den bör separeras i ett senare skede. Alt att bästa återvinningsmetoden är energiåtervinning, dvs elda den...

Sen tyckte jag att de där gamla förpackningarna man öppnade en återförslutbar flik på yoghurten var rätt ok. Mjölken som skulle klippas bort var sämre då den inte gick att stänga igen...

Barnen verkar spilla oavsett förpackning.

J JohanLun skrev:
Jag är ganska nöjd, för att vi slipper skölja förpackningarna och sortera korkarna separat. Det ville min fru alltid göra förut. Jag tror man vinner på att inte slösa vatten. Tetrapacken innehåller ändå en så stor mängd plast att den bör separeras i ett senare skede. Alt att bästa återvinningsmetoden är energiåtervinning, dvs elda den...

Sen tyckte jag att de där gamla förpackningarna man öppnade en återförslutbar flik på yoghurten var rätt ok. Mjölken som skulle klippas bort var sämre då den inte gick att stänga igen...

Barnen verkar spilla oavsett förpackning.
Det spills mer nu. Förut hände det ibland, Nu rinner det nästan alltid längs sidan på samtliga förpackningar vi har. Det påverkar vår totala konsumtion av förpackningar.

4774
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Går itne skylla på. bara att ta med dig skräpet
Jag gör det. Är perfektionist ut i fingerspetsarna med en ocd liknande störning vad gäller städning och har alltid varit 😄, men onekligen inte, säg 10% lågt räknat av invånarna. Så jag skyller inte på något. Jag konstaterar bara fakta

H hellem skrev:
Jag är en man i 40årsåldern som har varit med här i diskussionen. man måste ju själv inte ha det motoriskt svårt för att drabbas. Jag har nämligen 4 barn som alla dricker mjölk och yoghurt. De nya korkarna skapar problem. Jag skulle inte ha något problem med det om det var helt uppenbart fördelaktigt för miljön... men..

Jag ifrågasätter ifall det blir så himla mycket bättre ur ett miljöperspektiv om dessa korkar leder till att det spills mer, att det blir mer svinn som kräver mer transporter och fler förpackningar mm mm. Bara några procent hit och dit på en sån beräkning lär göra rätt stor skillnad i miljösammanhang. Jag bara köper inte riktigt hela tanken kring det.
Nu är det, som andra skrivit, en EU reglering som gäller i HELA EU, även om vi inte har speciellt mycket problem här.

L lat skrev:

Och ändå har vi infört trottoarer som är nedsänkt, tillgänglighetsanpassade hus för att få bygga åt sig själv.
Men när det kommer till att dricka själv så kan de men sämre motorik glömma att "vi" kommer ändra på den fasta korken

• Haha
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Och ändå har vi infört trottoarer som är nedsänkt, tillgänglighetsanpassade hus för att få bygga åt sig själv.
Men när det kommer till att dricka själv så kan de men sämre motorik glömma att "vi" kommer ändra på den fasta korken
Om nu den fasta korken är ett problem för dig, så är det bara att ta loss den. Ingen kommer att anmäla eller åtala dig för det.
Men, vi förutsätter att du slänger den i återvinningen & inte i naturen.

4774
L lat skrev:
Om nu den fasta korken är ett problem för dig, så är det bara att ta loss den. Ingen kommer att anmäla eller åtala dig för det.
Tänkt på att det för en person med funktionsnedsättning med försämrad motorik inte bara kan slita av en sådan kork heller?

• Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu är det, som andra skrivit, en EU reglering som gäller i HELA EU, även om vi inte har speciellt mycket problem här.
vet inte exakt vad det har att göra med vad jag sa.. förutom kanske att det gör det än mer ofattbart att de inte verkar har räknat på ökat svinn i sina miljöberäkningar.

L lat skrev:
har man inte 100% finmotorik är sannoliken rätt hög att man inte heller fixar att ta loss korken utan att spilla.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Så smarta som vi är så kan ett verktyg som även folk med dålig rörlighet/svaga händer inte vara världens svåraste att få till.
Men du kanske inte vill hitta en lösning utan älskar att rada upp problemen.
Jag antar att du vill förbjuda glasburkar med skruvlock också?

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.