51 469 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Det låter kul men det är inte korrekt historiskt. Men vi ska nog inte fördjupa oss i det i den här tråden.A Anders_Nilsson skrev:Man måste förstå Sverige för att förstå svenskarnas mjölkbeteende. Sverige är historiskt ett fattigt land i världens ände där det tog lång tid för kristendomen att få fäste. Vem sjutton beger sig till ett ställe med halvårslånga vintrar utan solljus, årsmedeltemperatur på ensiffriga tal plusgrader och bara en enda mager skörd varje år? Plus att det inte finns någon befolkning vilket inte skapar några marknader.
För att överleva i denna isöken (jag har en teori om att när isen drog sig tillbaka vandrade tyskarna upp genom Danmark och befolkade det. Sedan råkade man se vid Helsingör att det fanns land där på andra sidan och någon galning simmade över. Eller så var "simning till horisonten" ett straff för de grövsta förbrytarna, att jämför med att gå på plankan på ett piratskepp) var man tvungen att ta till vilka metoder som helst. I alla fall hade troligen de första svenskarna gener för överlevnadsinstinkt.
Hyfsat snabbt kom någon på att det fanns oändliga gräsmarker. Jag menar, mycket av Sveriges mark är stenig och svårodlad, men gräs finns det i överflöd. Ergo - när man kommit så långt i utvecklingen att man uppfunnit flotten seglade man över till Danmark och bytte till sig några kor mot bärnsten. Sedan släppte man lös korna. På så sätt fick man ett överflöd av mjölk och befolkningens gener ändrades genom det naturliga urvalet till att premiera överlevnad för de som kunde dricka kopiösa mängder mjölk. Lite som slutstriden i öppningsdelen av "2001 - A Space Odyssey", de apor som programmerats om av monoliten får övertaget.
Alltså är det helt i enlighet med historien att svenskar dricker mycket mjölk. Eller har någon en annan uppfattning?
Ja, barn och andra med begränsad finmotorik spiller mer ofta än andra alldeles oavsett vilken kork som sitter på. När det sitter en sån här kork på så spiller de ännu mer än annars.BirgitS skrev:Vilka spiller en massa bara därför att korken sitter fast?
Vuxna och barn från skolåldern utan särskilda motoriska problem med händerna borde kunna lära sig att trycka korken hårt åt sidan och vrida den uppåt för att undvika spill. De som har sådana motoriska problem att de inte kan trycka korken åt sidan eller vrida den uppåt kan nog inte heller vrida upp korken.
Barn som inte har lärt sig att hantera korken på rätt sätt borde kunna få hjälp med att hälla upp. Det är rätt stor risk att de spiller oavsett korkens läge.
Barnen behöver vara självständiga. Jag uppmuntrar dem att göra själv. Det spills mer nu. Även av mig. Korken håller sig inte alltid åt sidan som den ska. Särskilt när man ska klämma ut det sista. Jag skiter väl personligen i det, men det är.sämre för miljön att slösa på innehåller och köpa mer förpackningar. Så argumentet att det är för att det ska förbättra miljön skaver lite.
Det är inte enbart barn som har begränsad finmotorik.
Det var tydligen väldigt svårt för dig att få patent.L lat skrev:
I dagens värld har sarkasm och ironi i skrift blivit väldigt vanligt förekommande och man behöver öva lite för att hänga med.
Jag beskrev en helt vanlig skruvkork som lösningen. Det var ett skämt.
Det svåra är inte att få ett patent, det svåra är att få ett bra patent, dvs med högt skydd.H hellem skrev:
Kan ju ställa en fråga till dig, vad var det som gjorde patentet på symaskinen så bra att de inte fick några konkurrenter så länge patentet gällde?
Kanske inte är just det vi är här för att diskutera?L lat skrev:
Om jag minns rätt var det väl att de var flera stycken som gick ihop med många olika patent och skapade en patentpool kring symaskinstillverkningen.
Men vilket var det avgörande patentet? Brukar alltid tas upp när man pratar med patentbyråer som exempel.H hellem skrev:
(. Självklart har ett team av EU-matematiker skapat en matematiskt modell av det hela och räknat fram att det lönar sig miljömässigt med fastsatta plastkorkar. .)H hellem skrev:Jag ifrågasätter ifall det blir så himla mycket bättre ur ett miljöperspektiv om dessa korkar leder till att det spills mer, att det blir mer svinn som kräver mer transporter och fler förpackningar mm mm. Bara några procent hit och dit på en sån beräkning lär göra rätt stor skillnad i miljösammanhang. Jag bara köper inte riktigt hela tanken kring det.
Varför behöver man inte skölja förpackningarna om korkarna sitter fast?J JohanLun skrev:
De mjölkförpackningar som jag minns (Tetra Brik) hade en förslutning som man kunde riva av (om man inte var svag i fingrarna, för då behövdes en sax).J JohanLun skrev:
Subsidiaritetsprincipen har onekligen kommit på undantag i EU.L lat skrev:
Den "principen är grundläggande för Europeiska unionens funktionssätt" enligt Wikipedia.
(Principen refereras till ett otal gånger i detta EU-dokument).
Med dålig handmotorik kan det vara lika svårt att ta loss en fastsatt kork som att skruva dit den medan den är fastsatt.L lat skrev:
Det är en förutsättning som inte har ändrats med den nya plastkorkmodellen. Bara idioter slänger plastskräp i naturen.L lat skrev: