50 220 läst · 1 000 svar
50k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Kaffet som du länkade till kostar 196:-/kg inte 36:-/kg.MultiMan skrev:Jag har hittat en enda kork som enligt mitt tycke är användarvänlig och det är på en tetraförpackning som Alpro (havremjölk mm) använder. Inte alla sorter verkar ha samma, men dessa hittade jag på Barista havremjölk hos Matsmart. Kommer ta egna bilder senare, men här ser man hur den är gjord. Ingen gänga, utan man bryter den åt sidan och den kommer helt ur vägen hur man än häller och sitter verkligen fast i det öppna läget utan att svaja:
[bild]
Apropå så har jag gått över till sådan havremjölk då det dels är godare i kaffet, betydligt billigare om man passar på vid erbjudande och med lång hållbarhet. Har sådan mjölk till kaffet nu så det räcker till nästa år, för 8 kr litern.
Särskilt i vietnamesisk kaffe jag hittade för 36kr kilot som är fantastiskt gott. Starkt, ändå inte bränt och med en lätt antydan av choklad. Min gamla favorit Mollbergs smakar som rena rävgiftet nu, bara bränt, ingen komplexitet. Särskilt nr 3 är magiskt god: [länk]
Jag och flera andra som hade öppet sinne och vågade prova annat än Löfbergs kokkaffe här uppe, kan inte gå tillbaka utan kommer handla Vietnamkaffe i fortsättningen. Grunden till att jag testade är att jag följer bl a en ryss i exil som bor i Vietnam och som hyllade kaffet. Han hade helt rätt!
Edit: Kaffet är värt fullt pris utan någon som helst tvekan.
Jag har fått lära mej att barn behöver mjölk men som vuxen så ska man ta bort bokstäverna m, j, k och dricka det som blir kvar.H Huaooja skrev:Lite OT men är det bara jag som funderar över varför människan är den enda arten på jorden som dricker en annan arts modersmjölk?
OM nu en vuxen människa fortfarande måste ha sin dagliga dos av modersmjölk, varför inte välja sin egen arts eller någon art som är liiite mer besläktad med homo sapiens än just kossan?😂
Det är min fundering också. Varför över huvud taget kasta skräp omkring sig? Vad är det för fel i huvudet på folk?M maxmsm skrev:
Eller är det så att de här dyra plastpåsarna har gjort att folk inte har någonstans att kasta sina korkar så de har börjat kasta dem ute i naturen istället?
Så nu när påsarna blir billigare så kan man gå tillbaka till korkarna som är lättare att ta av, för av ska de ju oavsett.
Undra vad som är värst, plastpåsar eller plastkorkar i havet?
Min sambo som kommer från ett land i SOA trodde att jag skojade dels när jag hade begagnade plastpåsar med mej för att lägga varorna i när vi åkte och handlade för att slippa betala för nya påsar och dels när jag hade med mej tomma flaskor för att panta dessa i affären och få pengar tillbaka....Unikt namn skrev:
Ja det är intressant vilka kollektiva beteenden som går att odla fram.M maxmsm skrev: