50 146 läst · 1 000 svar
50k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Lite OT men är det bara jag som funderar över varför människan är den enda arten på jorden som dricker en annan arts modersmjölk?
OM nu en vuxen människa fortfarande måste ha sin dagliga dos av modersmjölk, varför inte välja sin egen arts eller någon art som är liiite mer besläktad med homo sapiens än just kossan?😂
OM nu en vuxen människa fortfarande måste ha sin dagliga dos av modersmjölk, varför inte välja sin egen arts eller någon art som är liiite mer besläktad med homo sapiens än just kossan?😂
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Därför att det har varit en så viktig källa till överlevnad att generna hos vissa människogrupper (nordbor, massajer etc.) har förändrats så att även vuxna tål laktosen i komjölk.H Huaooja skrev:Lite OT men är det bara jag som funderar över varför människan är den enda arten på jorden som dricker en annan arts modersmjölk?
Kanske också det faktum att för oss vuxna som dricker mjölk gör vi det för att det är gott och näringsrikt.
Åsens Lantmjölk är nästan som när man var liten och hämtade mjölken hos bonden nästgårds, för er mjölkdrickare som inte provat den, gör det!
Tyvärr har den också den förbaskade korken som sitter fast, slit av den!
Åsens Lantmjölk är nästan som när man var liten och hämtade mjölken hos bonden nästgårds, för er mjölkdrickare som inte provat den, gör det!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 850 inlägg
Så länge man slipper de där vidriga dunkarnamikethebik skrev:Kanske också det faktum att för oss vuxna som dricker mjölk gör vi det för att det är gott och näringsrikt.
Men duuu.H Huaooja skrev:Lite OT men är det bara jag som funderar över varför människan är den enda arten på jorden som dricker en annan arts modersmjölk?
De vet du väl om att det är äckligt att dricka mjölk från människan i vuxen ålder? Folk blir ju tosiga över sånt. Fy va vidrigt
Här uppe i Dalarna brukar ICA Maxi ha Åsens Lantmjölk men bara i 1,5 liters standard kartong, fast förstås med de vidriga korkarna som dessutom är helt onödiga, jag brukar ibland som en liten protest i min egen bubbla öppna på gammalt sätt med bryta upp och vika fram, funkar utmärkt utan att blanda in onödig plast i förpackningen.Johannes Carlsson skrev:
Jag dricker i stort sett aldrig mjölk rent. Jag vill ha något att tugga på till mjölken, t.ex. frostflingor.MultiMan skrev:
Andra mjölkprodukter, som grädde och ost äter jag med glädje. Jag har inte provat grädde eller ost gjord på mjölk från min egen art. Är det gott?
Jag tror tillgången/produktionen är en begränsande faktor.H Huaooja skrev:
Mjölkkor är troligen framavlade för att leverera mjölk varje dag året om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg