51 455 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Jag tror inte heller att beräkningen stämmer, men jag tror inte att den är orimlig heller. Det är mest ett verktyg för att ha något konkret att peka på. Mindre än en tesked per kartong känns inte så galet tycker jag. 4ml per 100013th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 563 inlägg
Jag som har 0 teskedar per kartong tycker det låter högt 😉
Det är svårt att säga för mycket utan att ha någon bredare undersökning att utgå från.
Det är svårt att säga för mycket utan att ha någon bredare undersökning att utgå från.
Ja de får väl konkurrera genom att göra de bästa/billigaste korkarna som sitter fast. Jag förstår inte varför lagkravet på att korken ska sitta fast omöjliggör konkurrens.P pmd skrev:
Jag antar att det finns diverse lagkrav på bilar avseende exempelvis bälten och annan säkerhetsutrustning men det hindrar väl inte olika biltillverkare att konkurrera?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 362 inlägg
Vår familj får nog anses som storkonsumenter av produkter som kommer i tetra med skruvkork, vi går igenom stora mängder mjölk, yoghurt, fil, havredryck i olika varianter, juice, grädde etc etc.. köket svämmar över av pappåtervinning....
Hittills är spillet pga. fastsittande kork noll.
Det absolut vanligaste "spillet" är när någon skruvar på korken till havredrycken till kaffet lite snett, så att man skvätter ur några droppar när man skakar förpackningen, men det hände lika frekvent innan korken satt fast...
Det absolut vanligaste "spillet" är när någon skruvar på korken till havredrycken till kaffet lite snett, så att man skvätter ur några droppar när man skakar förpackningen, men det hände lika frekvent innan korken satt fast...
Jag tror inte att så mycket som tio procent blir kvar men jag tror att det är rätt betydande volymer som kastas för att folk inte tycker sig få ut det sista ur förpackningen. Tror att rätt många är för bekväma för att "vika och pressa".S Stefan1972 skrev:
Nej, men de konkurrerar inte om vem som har bäst säkerhetsbältenAlfredo skrev:Ja de får väl konkurrera genom att göra de bästa/billigaste korkarna som sitter fast. Jag förstår inte varför lagkravet på att korken ska sitta fast omöjliggör konkurrens.
Jag antar att det finns diverse lagkrav på bilar avseende exempelvis bälten och annan säkerhetsutrustning men det hindrar väl inte olika biltillverkare att konkurrera?
Tror det behövs oberoende observation för att avgöra. Vi ringer FNDan_Johansson skrev:Vår familj får nog anses som storkonsumenter av produkter som kommer i tetra med skruvkork, vi går igenom stora mängder mjölk, yoghurt, fil, havredryck i olika varianter, juice, grädde etc etc.. köket svämmar över av pappåtervinning....
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 563 inlägg
De konkurrerar inte gentemotnkonsument. De konkurrerar gentemot biltillverkare. De konkurrerar om vem som har bäst tillverkning av säkerhetsbälten i mycket högre grad än de konkurrerar om vem som tillverkar bäst säkerhetsbälte.Alfredo skrev:
Finns flera anledningar till det blir mer spill...BirgitS skrev:
När man skakar om förpackningen fastnar lite av innehållet i korken, och när man sen vänder på yoghurten/juicen, så hamnar den fastsatta korken med kladdet nedåt och det droppar. Häller man upp i ett glas är det rätt stor risk dropparna från korken missar, men det händer med en tallrik också.
Med en lös kork kan man lägga den åt sidan, innan den hinner droppa nånstans.
Dessutom är korken ivägen, så man får hålla förpackningen längre ifrån för inte korken ska ta i kanten på glaset / doppas i tallriken, och då ökar också risken att spilla i onödan. Det händer absolut inte varje gång, men det är saker som aldrig var problem innan men som blivit det pga de fastsatta korkarna.
Och så är det risken den smäller igen medans man häller. Det händer rätt sällan, men det blir ordentligt kladdigt varje gång det händer.
Vissa av de nya korkarna sluter till dåligt också, det har hänt några gånger att juicen inte är ordentligt stängd fast det ser ut som korken är försluten och då stänker det ut när man skakar om. Det har inget att göra med korken sitter fast, bara att gängorna är sämre, men ändå ett nytt problem.
Och korktillverkarna konkurrerar inte mot konsument utan mot förpackningstillverkare. Jag förstår inte skillnaden.H hellem skrev:
Det där fattar jag inte alls. Inte på någon marknad konkurrerar man väl enbart med "bäst produkt"? Det handlar väl om alltid om en produkt med tillräcklig kvalitet till rimligt pris?H hellem skrev:
Om du har svårt att fatta ditt eget argument så kanske vi lägger ner?Alfredo skrev:
Det är ju ditt argument att konkurrensen på tetrakorkar kommer leda till en bättre produkt. Vi hade redan en bättre produkt. I första hand konkurrerar de nu om vem som kan erbjuda laglydiga korkar till bäst pris.