Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

716 Röster 76,8%
  • Nej

216 Röster 23,2%
  • Antal röster
    932
BirgitS
B Byggmarodören skrev:
Finns flera anledningar till det blir mer spill...

När man skakar om förpackningen fastnar lite av innehållet i korken, och när man sen vänder på yoghurten/juicen, så hamnar den fastsatta korken med kladdet nedåt och det droppar. Häller man upp i ett glas är det rätt stor risk dropparna från korken missar, men det händer med en tallrik också.
Med en lös kork kan man lägga den åt sidan, innan den hinner droppa nånstans.

Dessutom är korken ivägen, så man får hålla förpackningen längre ifrån för inte korken ska ta i kanten på glaset / doppas i tallriken, och då ökar också risken att spilla i onödan. Det händer absolut inte varje gång, men det är saker som aldrig var problem innan men som blivit det pga de fastsatta korkarna.

Och så är det risken den smäller igen medans man häller. Det händer rätt sällan, men det blir ordentligt kladdigt varje gång det händer.

Vissa av de nya korkarna sluter till dåligt också, det har hänt några gånger att juicen inte är ordentligt stängd fast det ser ut som korken är försluten och då stänker det ut när man skakar om. Det har inget att göra med korken sitter fast, bara att gängorna är sämre, men ändå ett nytt problem.
Kan ju bara konstatera att du och jag har olika erfarenhet. Första gången med fastmonterad kork spillde jag lite men det gjorde ju att jag lärde mig att man ska trycka korken åt sidan ordentligt och vrida den åt rätt håll. Sen dess har jag inte spillt. Jag håller inte heller förpackningen längre från glaset/tallriken eftersom korken är vikt åt ett sånt håll att den inte är i vägen. Jag har inte heller varit med om att korken smäller igen, om det skulle inträffa skulle min slutsats vara att jag inte har vikt bort korken tillräckligt långt.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju bara konstatera att du och jag har olika erfarenhet. Första gången med fastmonterad kork spillde jag lite men det gjorde ju att jag lärde mig att man ska trycka korken åt sidan ordentligt och vrida den åt rätt håll. Sen dess har jag inte spillt. Jag håller inte heller förpackningen längre från glaset/tallriken eftersom korken är vikt åt ett sånt håll att den inte är i vägen. Jag har inte heller varit med om att korken smäller igen, om det skulle inträffa skulle min slutsats vara att jag inte har vikt bort korken tillräckligt långt.
Som tidigare konstaterats så är skillnaden i spill mellan löstagbar kork och fastmonterad kork garanterat mer än noll. Att vissa personer och vissa korkar är bättre eller sämre är en annan fråga.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
TheImprovisor
H hellem skrev:
Jag irriterar mig på premissen att det skulle bli bättre för miljön när jag ser vad som händer när mina barn använder dem.
Att döma en fråga som berör hela EU utifrån enbart dina egna erfarenheter förefaller mig lite trångsynt.

Om ett omfattande problem, vilket plastkorkar i naturen tydligen anses vara inom EU, löses på ett sätt som kräver nya vanor från dig och initialt skapar lite merjobb och eftertanke, innebär det inte att det totalt sett är en dålig ide.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Om ett omfattande problem, vilket plastkorkar i naturen tydligen anses vara inom EU,
Anses det verkligen vara det eller var det bara en billig poäng utan större nytta att "fästa korkarna"?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
Anses det verkligen vara det eller var det bara en billig poäng utan större nytta att "fästa korkarna"?
I Sverige har det sannolikt inte så stor miljönytta eftersom vi har ganska välfungerande pant- och återvinningssystem. I andra europeiska länder ser det kanske annorlunda ut och där är då miljönyttan förmodligen större.
Jag vill minnas att jag läste tidigare i tråden att 10%? av plast i naturen i EU utgörs av just plastkorkar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När man närmade sig en beduinplats ute i öknen var skräpet en tydlig markering, ju närmare desto mer skräp.
Ser ut som de flesta korkarna sitter på flaskorna där, så de har ju redan gjort en insats för miljön :)

• Haha
frause och 1 till
  • Laddar…
Jag vill minnas att jag läste tidigare i tråden att 10%? av plast i naturen i EU utgörs av just plastkorkar.
Den källan skulle jag vilja syna. Jag tycker det låter fullkomligt orimligt!

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Just yoghurt är väl mer problemet att typ 10% är kvar i förpackningen om man inte sprättar upp den och skrapar ur.
I vart fall denna:
[bild]
Nejdå, bara platta till botten och rulla upp som en kaviartub. När du pressat ur allt som går duger du med ett slurpande ljud ut det sista.

Att döma en fråga som berör hela EU utifrån enbart dina egna erfarenheter förefaller mig lite trångsynt.

Om ett omfattande problem, vilket plastkorkar i naturen tydligen anses vara inom EU, löses på ett sätt som kräver nya vanor från dig och initialt skapar lite merjobb och eftertanke, innebär det inte att det totalt sett är en dålig ide.
Du har inte orkat läsa. Jag har inget emot dessa nya korkar personligen, det är inte ett problem för mig i vardagen. Det skapar inget nämnvärt merjobb eller eftertanke för mig. Jag argumenterar inte för att det är en dålig ide. Det hade du kunnat lista ut om du läst ordentligt. Jag argumenterar för att det inte är fullt genomtänkt. Jag är skeptisk till premissen.

Det är just det som är frågan. Har de verkligen räknat ordentligt på att det blir bättre för miljön? Jag har gjort vissa egna observationer och sett andras observationer som leder mig till slutsatsen att det blir mer svinn med dessa nya korkar hur mycket vi än anstränger oss som grupp. Jag har gjort en schablonberäkning högre upp för ett enda matvarusegment bara i Sverige för att ha något konkret att vrida och vända på.

Förövrigt kan man vända på ditt argument och påstå att det kanske är de som slänger korkar i naturen som bör ändra sina vanor och göra lite merjobb.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
H hellem skrev:
Du har inte orkat läsa. Jag har inget emot dessa nya korkar personligen, det är inte ett problem för mig i vardagen.
De flesta av dina kommentarer pekar på motsatsen.
H hellem skrev:
Förövrigt kan man vända på ditt argument och påstå att det kanske är de som slänger korkar i naturen som bör ändra sina vanor och göra lite merjobb.
Absolut. Jag tror dock att det är en brantare uppförsbacke att ändra det beteendet än att ändra designen på korkarna.

Det ena utesluter heller inte det andra. Vi behöver arbeta från båda hållen.

Det är väl främst färre läsk/vatten korkar i naturen och havet som är avsikten. Inte någon Co2 besparing. Då kunde vi skippat färdigblandad läsk helt och hållet 😉

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
De flesta av dina kommentarer pekar på motsatsen.
Inte om man undviker förutfattade meningar och har läsförståelse nog för att hänga med (i hela sammanhanget)
Absolut. Jag tror dock att det är en brantare uppförsbacke att ändra det beteendet än att ändra designen på korkarna.

Det ena utesluter heller inte det andra. Vi behöver arbeta från båda hållen.
Det ena utesluter absolut inte det andra. Jag är helt enkelt skeptiskt till att det blir en nettoförbättring. Har du tittat på schablonberäkningen?

TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
Från hsr.se, gällande Sverige enbart:

"På Bohuskusten ser vi indikation på en uppåtgående trend bland mängden plastkorkar som hittats de senaste 10 åren och data från 2023 visar att det finns 38 plastkorkar per 100 meter strand. Det motsvarar ungefär en plastkork var tredje steg du tar.

Det finns gott om lösa korkar och lock som blivit skräp på land också. I den nationella skräpmätningen som Håll Sverige Rent gjorde på uppdrag av Naturvårdsverket 2020 visade resultaten från kommunernas centralorters stadskärnor att nästan 130 000 lösa korkar och lock hade slängts - under en enda vecka."

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
Från sis.se, gällande Sverige enbart:

"Plastskräp i naturen är ett universellt miljöproblem som på allvar hotar vår egen och andra djurarters hälsa. Bara i Sverige slänger vi 3,3 miljoner plastföremål på marken under en enda vecka. Av dessa står lösa korkar från läskflaskor, mjölkförpackningar och andra dryckesbehållare för 3,9 procent, vilket motsvarar närmare 6,7 miljoner plastkorkar på ett år."

• Wow
frause och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag som har 0 teskedar per kartong tycker det låter högt 😉

Det är svårt att säga för mycket utan att ha någon bredare undersökning att utgå från.
Min beräkning var också på 0 teskedar. Det är just en sån undersökning jag efterfrågar för att se om det verkligen blir någon nytta.
Från sis.se, gällande Sverige enbart:

"Plastskräp i naturen är ett universellt miljöproblem som på allvar hotar vår egen och andra djurarters hälsa. Bara i Sverige slänger vi 3,3 miljoner plastföremål på marken under en enda vecka. Av dessa står lösa korkar från läskflaskor, mjölkförpackningar och andra dryckesbehållare för 3,9 procent, vilket motsvarar närmare 6,7 miljoner plastkorkar på ett år."
Och om man räknar på svinnet så kommer vi att se ett ökning av tillverkningen av alla dessa förpackningar för att kompensera svinnet som blir av korkarna. Var de hamnar och hur en sådan ökning påverkar naturen är en annan fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.