Hur blir det med värmeutvecklingen om man har stora buntar som man strippar ihop ?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
I just den centralen är det ingen fara, då det är så få gruppledare som buntats ihop.

Men det är verkligen en adekvat synpunkt, man får inte bunta samman stora knippen i en mer vanlig gruppcentral, mer än 3-4 "fullbelastade" ledare ihopbuntade lär nog passera max tillåten temperatur.
 
mattley skrev:
Hej,
Jag hittade hit av en slump och sökte egentligen på något annat men jag kunde inte låta bli att skapa ett konto och vika in hur det ska se ut.
Jag jobbar på ett kablageföretag och så som det ser ut på de bilderna som är postade i tråden hade det aldrig fått se ut här kan jag säga. Jag ger ett exempel på ett skåp som jag byggde. Här är det uppstrappat och det är hylsor på alla kablar.

Minst denna standarden ska ni efterfråga.
Hej
Det var så jag såg det framför mig när jag lade beställningen.
Tji fick jag!
Det första jag såg när jobbet var gjort var att centralen satt snett och det fick han åtgärda omedelbart.
Jag är en erfarenhet rikare så jag är glad ändå. :)
 
Jag monterade en elcentral i ett badrum idag, typ 1,5-2m från duschen... känns ju sådär men det är ju bara att följa ritningarna och göra som man blir tillsagd :)

Nyinstallerad elcentral med säkringar och kablage i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Jag monterade en elcentral i ett badrum idag, typ 1,5-2m från duschen... känns ju sådär men det är ju bara att följa ritningarna och göra som man blir tillsagd :)

[bild]
Snyggt!
Jag hör av mig nör det är dags att dra om elen! :D
 
M
useless useless skrev:
Det är ju lite skillnad att stå vid en arbetsbänk och bygga nytt utifrån färdiga ritningar...
Men jag håller med om att man kan göra det snyggare än hos TS.
Jag ser inte skillnaden egentligen. Varför skulle en utbildat elektriker inte kunna dra kablar på en tilltalande sätt och sätta hylsor på varje kabel?
Det har ju inget med ritning att göra utan vet du hur du ska koppla så är det ju bara att mäta ut längderna och sätta på rätt plats.
 
M
E elmont skrev:
Hur blir det med värmeutvecklingen om man har stora buntar som man strippar ihop ?
Beror helt på vilken spänning du har i kablarna.
 
mattley skrev:
Beror helt på vilken spänning du har i kablarna.
Ström och areor!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
mattley skrev:
Jag ser inte skillnaden egentligen. Varför skulle en utbildat elektriker inte kunna dra kablar på en tilltalande sätt och sätta hylsor på varje kabel?
Det har ju inget med ritning att göra utan vet du hur du ska koppla så är det ju bara att mäta ut längderna och sätta på rätt plats.
Har du fattat att bilderna är från ett byte av central där man inte har tillgång till rätt längder och kan flytta runt inkommande så de passar den nya centralen?
Tycker också att det går att göra mycket bättre men att visa bilder på skåpsbygge på bänk ger inte mycket i detta fall. Har själv agg mot allt vad buntband heter på ställen som man vill kunna ändra i. Och det blir mycket svårare att göra centralen översiktlig med buntade kablar då det inte blir självklart hur det är draget.
 
  • Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
mattley skrev:
Beror helt på vilken spänning du har i kablarna.
Det beror väl ändå på strömmen? Är du elektriker?
 
Och varför ändhylsor? den enda gång dom är bra är när man arbetar med RK och det använder man bara till huvudledningar i vanliga centraler. Använder man, som nästan alltid, typ FK/EK fyller dom ingen funktion utan är bara ett onödigt moment som kostar lite mer i både tid och material.
 
tommib
mattley skrev:
Jag ser inte skillnaden egentligen. Varför skulle en utbildat elektriker inte kunna dra kablar på en tilltalande sätt och sätta hylsor på varje kabel?
Det har ju inget med ritning att göra utan vet du hur du ska koppla så är det ju bara att mäta ut längderna och sätta på rätt plats.
Tidsåtgång och arbetsställning. En central hemma är inte heller ett färdigbyggt apparatskåp som bara fyller ett syfte. Ibland kan det vara bra att ha lite slack i en grupp. Jag skulle bli rätt sur om jag fick betala för estetik som jag aldrig får se (säkerheten däremot kan kräva tydliga och prydliga dragningar och det betalar jag gärna för).
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Vanligen lämnar man lite "slack" för framtida om/utbyggnad/felsökning, så oftast får det praktiska gå före det vackra. Även då man felsöker i ett lite större apparatskåp önskar man ofta att det vore lite mer slack på trådarna och att dom inte vore så in i he****vete hopbuntade.
Det kanske kommer som en chock för många men efter några år så brukar alla papper och skåpritningar på nått underligt sätt försvunnit samt att ändringar inte förts in på dom papper som fins kvar.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
S
mattley skrev:
Beror helt på vilken spänning du har i kablarna.
Beror i stort sett inte alls på vad du har för spänning i kabeln... :)
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Jag monterade en elcentral i ett badrum idag, typ 1,5-2m från duschen... känns ju sådär men det är ju bara att följa ritningarna och göra som man blir tillsagd :)

[bild]
En E-nr 1440981 skulle sitta fint där också. Snyggt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.