Jösses. Jag ger upp.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jösses. Jag ger upp.
Ok, så du erkänner alltså att du hade fel?

Det är strömmen och kabelarean som är dimensionerande för värmeutvecklingen, inte spänningen nu då?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
S Slugge skrev:
å du erkänner alltså att du hade fel?
Absolut inte, hur kunde du dra den slutsatsen?

Men jag blir nyfiken. Var har jag haft fel?
 
S Slugge skrev:
Ok, så du erkänner alltså att du hade fel?

Det är strömmen och kabelarean som är dimensionerande för värmeutvecklingen, inte spänningen nu då?
Inte kabelarean direkt, utan resistansen ;)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Spänningsfallet över ledaren genererar en ström vilken utvecklar en effektförbrukning i ledaren vilken slutar som värme.
Detta här tänkte jag på, står du fast vid det fortfarande? Jag förstår inte hur du menar i så fall.
 
Det är mer en filosofisk fråga.

Vad är det som får glödlampan att lysa?

Är det det faktum att du har 230 V i vägguttaget eller är det strömmen som rusar fram genom tråden?

Jag menar att allt hänger ihop och det är spänningsskillnaden i vägguttaget som är "motorn" i den kedjan.

Du säger "Spänningen i vägguttaget har ingenting med saken att göra. Det är strömmen i ledningen som får lampan att lysa."
 
Hur hamnade tråden i den här diskussionen?
Frågan var ju vad som skapar värmeutveckling i kablarna, och det är strömmen I och ledarnas resistans R som bestäms av area och metall.
Det är klart att det är en spänning som "driver" strömmen, men om den är 10 V eller 1000 V är ointressant i det här sammanhanget (om vi antar att ledarna inte är kopplade som stum kortslutning och matande impedans är 0, utan att det är några apparater som försörjs)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är mer en filosofisk fråga.

Vad är det som får glödlampan att lysa?

Är det det faktum att du har 230 V i vägguttaget eller är det strömmen som rusar fram genom tråden?

Jag menar att allt hänger ihop och det är spänningsskillnaden i vägguttaget som är "motorn" i den kedjan.

Du säger "Spänningen i vägguttaget har ingenting med saken att göra. Det är strömmen i ledningen som får lampan att lysa."
Anade från början att det var något filosofiskt resonemang, och jag ska inte säga emot, Ohms lag beskriver förhållandena mellan ström, spänning och elektriskt motstånd men jag menar att om ledningen är spänningssatt, då kan du mäta upp skillnaden mot jordskorpan, till exempel 230 Volt med en spänningsprovare. Du kan känna på den och försöka bedöma temperaturen utifrån detta, är den väldigt varm tänker du kanske att det går en relativt hög ström i den i förhållande till vad den ledardimensionen klarar. Vad gäller installationskablar PVC, HFFR eller PEX är den maximalt tillåtna kontinuerliga temperaturen 70 grader och då känns det troligen varmt. Du kan även sätta din strömtång runt ledaren och även konstatera hur hög strömmen är.
Ser du att ledaren smiter in i en isolerad vägg tänker du kanske att temperaturen kan vara ännu högre där inne?
Men drar du ut stickproppen till lasten ur uttaget kommer strömmen sjunka till 0, spänningen fortsatt vara 230 Volt och kabeln kommer med tiden svalna.
 
M MagHam skrev:
Hur hamnade tråden i den här diskussionen?
Frågan var ju vad som skapar värmeutveckling i kablarna, och det är strömmen I och ledarnas resistans R som bestäms av area och metall.
Det är klart att det är en spänning som "driver" strömmen, men om den är 10 V eller 1000 V är ointressant i det här sammanhanget (om vi antar att ledarna inte är kopplade som stum kortslutning och matande impedans är 0, utan att det är några apparater som försörjs)
Ja, men nu är det väl heminstallation och då finns det bara en aktuell metall: koppar?
 
Nu gör vi ett tankeexperiment:
Tag 1 meter 1,5 kvadrat kabel...
- Använd den för att driva en startmotor från ett bilbatteri 12 V
- Använd den att driva en snål LED matad med 230 V
När blir den varmast?
 
M MagHam skrev:
Nu gör vi ett tankeexperiment:
Tag 1 meter 1,5 kvadrat kabel...
- Använd den för att driva en startmotor från ett bilbatteri 12 V
- Använd den att driva en snål LED matad med 230 V
När blir den varmast?
Pratar du med mig? Glömde ange att tiden också är en faktor.
 
S Slugge skrev:
Pratar du med mig? Glömde ange att tiden också är en faktor.
Det var till dom som tror att matningsspänning eller spänningsfall är initialt avgörande för värmeutveckling. Det är en systemparameter som man kan ta med i formler om det t ex finns linjära laster som ger olika utfall med olika matningsspänning.
Facit är dock att det i slutet är den uppkomna strömmen, ledarens area (och i viss mån temperatur om strömmen bibehålls) som är avgörande för det som vi korrekt skulle kalla effektutveckling.
Självklart är tiden då en faktor på hur varmt det sedan blir.
 
Man behöver inte vrida eller fördjupa sig i detta för att förstå att spänningen är det avgörande i varje tekniskt/praktiskt användbart och ekonomiskt vettigt system.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
Det är absolut inget svårt att inse att det endast är strömmen I som avgör hur varmt det blir i ledaren.
Värmen kommer av effektutvecklingen.
Och
P = I²R

Och R är konstant för en given ledare
(OK, inte helt konstant, men det duger att approximera detta i det här fallet, U har i vilket fall ingen inverkan)

Så P beror endast på I. Och därmed värmeutvecklingen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag upprepar mig och ber om att vi håller oss till tex bilden tidigare som gav upphov till detta och det sammanhang det berör dvs buntade ledare i tex en central av BH typ. Det kan ge en diskussion där man kan dra nytta av hur man kan och bör tänka i såna fall även vidare ut i installationen med kablar, rör i bunt osv.

Och i andra sidospåret här är det fortfarande spänningen som är viktigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.