111 951 läst · 253 svar
112k läst
253 svar
Får det se ut såhär när en elektriker bytt normcentral?
Tosse, Jag är leden men jag tog för givet att alla förstod att det jag påstår naturligtvis gäller samma ledning både till area och längd och då är det strömmen som ger värmen och inte som det påstods i tidigt skede att det var spänningen som gav värmen.
Att sedan olika spänningar kan driva olikt mycket ström i en ledare är en helt annan sak.
Och som MagHam konstateras är ändhylsor ingen höjdare i centraler där nästan all anslutning sker med hissklämmor eller snabbkopplingar. Skruvar mot ledare slutade man i stort sett med då normcentralerna kom för minst 30 år sedan.
Att sedan olika spänningar kan driva olikt mycket ström i en ledare är en helt annan sak.
Och som MagHam konstateras är ändhylsor ingen höjdare i centraler där nästan all anslutning sker med hissklämmor eller snabbkopplingar. Skruvar mot ledare slutade man i stort sett med då normcentralerna kom för minst 30 år sedan.
Om det är en plåtcentral finns det alltid en risk at du kommer åt något spänningsförande när du lossar den. I en gammal proppcentral är risken större än om det är en modern normcentral. Personligen brukar jag bryta strömmen i de två fallen, men för en modern normcentral i plast gör jag inte det då höljet inte är strömförande och allt inuti skall vara beröringsskyddat i vilket fall.
Lägg upp foto annars..K Kallebo skrev:
Är det inget som hindrar är det ju alltid bra att bryta spänningen då du inte vet hur det ser ut inuti. Detta kan du normalt göra via en brytare vid mätaren. Ser den väldigt omodern ut kan du annars bryta JFB och därefter avlägsna mätarsäkringarna.
Bor du så att mätaren är svåråtkomliga kan du bryta centralens brytare innan du öppnar, då finns det bara spänning på en begränsad del.
Man ska kunna öppna en modern normcentral spänningssatt utan problem, då locket är plåt är det bara viktigt att man lyfter det rakt ut och när man sätter på det får man se så det inte finns något farligt i närheten, ibland kan locken krångla lite när de ska på igen.
Jag vågade öppna och så här ser det ut innuti. Jag är väl relativt nöjd. Ser ni något konstigt? Där är några sladdar som ännu inte är inkopplade som ska kopplas in i framtiden.
Är alla säkringar på den fulla skenan på samma fas eller finns det något för mig okänt system för de olika faserna?
Är alla säkringar på den fulla skenan på samma fas eller finns det något för mig okänt system för de olika faserna?
Centralen är avsedd för tre rader med "apparater och en för jordskena och en för nollskena. Behöver du mer säkringar sätter du en större eller en till parallellt.
Kallebo, söker du efter nått och klaga på? Varför då, det är ett helt "normalt" jobb i en helt vanlig central.
Kallebo, söker du efter nått och klaga på? Varför då, det är ett helt "normalt" jobb i en helt vanlig central.
Nej nej. Är bara nyfiken på hur allt fungerar.E elmont skrev:
Hur många säkringar man behöver vet jag ju inte idag.