111 947 läst · 253 svar
112k läst
253 svar
Får det se ut såhär när en elektriker bytt normcentral?
Nu blir jag mer förvirrad än vanligt. Hittade något på på nätet som kallades "Ohms lag", verkar ha med detta att göra. Enligt den gäller . Det verkar som om strömmen inte spelar någon som helst roll. så uppenbarligen har du tokfel Mikael_L Inser alla nu att jag en gång för alla bevisat att det är spänningen som avgör effekten och därmed värmen. Strömmen kvittar uppenbarligen.Mikael_L skrev:Det är absolut inget svårt att inse att det endast är strömmen I som avgör hur varmt det blir i ledaren.
Värmen kommer av effektutvecklingen.
Och
P = I²R
Och R är konstant för en given ledare
(OK, inte helt konstant, men det duger att approximera detta i det här fallet, U har i vilket fall ingen inverkan)
Så P beror endast på I. Och därmed värmeutvecklingen.
Nu är det inte vad jag syftat på tidigare men precis som du skriver avseende I kan du lika gärna sätta in U och dividera med R eller hellre multiplicera med konduktansen istället dvs G=1/R. Det blev en gång i tiden inte helt optimalt så sättet att skriva historiskt fast i lagen uppkallad efter Ohm.Mikael_L skrev:Det är absolut inget svårt att inse att det endast är strömmen I som avgör hur varmt det blir i ledaren.
Värmen kommer av effektutvecklingen.
Och
P = I²R
Och R är konstant för en given ledare
(OK, inte helt konstant, men det duger att approximera detta i det här fallet, U har i vilket fall ingen inverkan)
Så P beror endast på I. Och därmed värmeutvecklingen.
Nu har detta inte mycket med frågan tidigare att göra där avgör enkla tekniska överväganden. Och buntade ledare är inget problem om man har en konventionellt dimensionerad anläggning. Har man inte det faller man genom på många fler och allvarligare punkter än just detta.
Som ett exempel för BH, hur ser kabeln ut som matar? Dvs dimension diameter kabel och de ingående ledarna. Hur ser fördelningen ut både termiskt och elektriskt isolerande delar sett till vår primära uppgift dvs ledarna i sig? Hur ligger motsvarande för bunten med sina förhoppningsvis för varje ledare korrekta skydd mot överström?
Vid fallen här med oftast max 25 A matning vinner i princip varje tänkbar bunt med tex 1.5 mm2 10 A. Det gäller sen i stort varje sån uppställning även vid kraftig matning. Följer naturligt av de delar och tekniska lösningar som används och vid problem har de inte följts och då finns även som sagt andra och ofta större i bakgrunden.
Ojojoj, Attityden kommer direkt. Du verkar inte ha fattat att kabel kommer på rulle och att man klipper efter behov.snuttjulle skrev:Har du fattat att bilderna är från ett byte av central där man inte har tillgång till rätt längder och kan flytta runt inkommande så de passar den nya centralen?
Tycker också att det går att göra mycket bättre men att visa bilder på skåpsbygge på bänk ger inte mycket i detta fall. Har själv agg mot allt vad buntband heter på ställen som man vill kunna ändra i. Och det blir mycket svårare att göra centralen översiktlig med buntade kablar då det inte blir självklart hur det är draget.
Du kan ha agg på bundband om du tycker att du behöver ändra i en el-central....Känns som en dålig ursäkt för att du kan inte koppla rätt från början.
Och jag tycker att visa en bild på ett skåp som är byggd på bänk är precis samma sak som att bygga ett på väggen, särskilt om man är elektriker och vet vad man gör. (nu verkar det ju vara såna som inte vet det ändå)
Hylsor är för övrigt säkrare och ger ett bättre intryck. Jag känner att jag behöver förklara säkrare så jag får väl göra det också. Säkrare i form att man får ett bättre grepp på skruvplintar med en hylsa än om man skruvar direkt in i kardelerna. (en kardel är de små trådarna som kabeln är sammansatt av.).
Man får även ett bättre isoleringsskydd om det är monterat korrekt. En kabel utan hylsa som böjs kan koppar bli exponerad.
Va inte på något sett meningen att klanka ner på ditt fina jobb. Jag påpekar bara att i en normal villa installation görs det väldigt sällan centraler med buntade ledningar. Och anledningen till att det behöver ändras är ju inte att byggaren gjort fel utan för att kunden ändrar sig inom något år.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja, jag kommer ihåg min gamla "The Electrical Properties of Materials", och där inser man snabbt att de som tänkt på det här på kvantfysisk nivå de fördrar helt klart att skriva I = G x U. När man tänker på laddningsbärare som rör sig, så är det mycket mera naturligt att tänka i termer av en ström som är proportionell mot pålagd spänning (E-fält) med en proportionalitetskonstant motsvarande ledningsförmågan.GK100 skrev:
Pss, som det är irriterande att strömmen har fel tecken när man studerar halvledarteknik (utanför kretsarna så är det ju elektroner som rör sig åt rätt håll. Inte obefintliga positiva laddningsbärare som rör sig åt andra hållet).
Jag är helt säker på han vet att kabel kommer på rulle och kan klippa lagom långa bitar när tillfälle ges. Nu var det dock inte det som diskuterades. Det som skrev var att när en serviceelektriker kommer ut för att byta ett befintligt skåp så finns gruppledningarna redan på plats och har den längd de har. Det kommer ut trådar ur väggen i en viss längd och det är den längden man har att arbeta med. Att behöva skarva ledare som är för korta händer ofta, men jag tror knappast någon i praktiken börjat att dra om matningen till första kopplingspunkt på alla grupper för att få en estetiskt tilltalande längd på sina tåtar i centralen.mattley skrev:
En fråga som jag måste ställa är om du har bytt någon central i lägenhet eller villa?mattley skrev:Ojojoj, Attityden kommer direkt. Du verkar inte ha fattat att kabel kommer på rulle och att man klipper efter behov.
Du kan ha agg på bundband om du tycker att du behöver ändra i en el-central....Känns som en dålig ursäkt för att du kan inte koppla rätt från början.
Och jag tycker att visa en bild på ett skåp som är byggd på bänk är precis samma sak som att bygga ett på väggen, särskilt om man är elektriker och vet vad man gör. (nu verkar det ju vara såna som inte vet det ändå)
Hylsor är för övrigt säkrare och ger ett bättre intryck. Jag känner att jag behöver förklara säkrare så jag får väl göra det också. Säkrare i form att man får ett bättre grepp på skruvplintar med en hylsa än om man skruvar direkt in i kardelerna. (en kardel är de små trådarna som kabeln är sammansatt av.).
Man får även ett bättre isoleringsskydd om det är monterat korrekt. En kabel utan hylsa som böjs kan koppar bli exponerad.
Ett sådant arbete, skiljer sig väsentligt från att göra en nyinstallation av en central eller att bygga en central på en verkstad.
Vid en ny installation ska inkommande ledare vara så långa att de kan anslutas till vilken kopllingspunkt som helst i centralen. Vid en nyinstallation är det lätt att klippa ledarna i rätt längder och sen stoppa in dom bakom skenorna i centralen. Det kommer att bli lite som ett ormbo där bakom men man kan göra snygga jämna böjar på utgående från säkringarna.
Vid ett centralbyte så får man ofta skarva kablarna och då blir det mer "bulk" i centralen.skippar man ändhylsor
Och vid installation i lägenhet eller villa så pratar vi om EQ eller FQ då
Bygger man en central på verkstad så plintar man ut allt, både inkommande och utgående och då lägger man jämna fina kabelstammar med straps på lämpligt avstånd.
Då är det också RQ man använder och då är ändhylsor bra men inte alltid nödvändigt.
Sen är det bara för montören att sätta upp centralen och ansluta ledarna i plintarna.
Denne ska inte in och ansluta direkt på säkringarna
Så att jämföra dessa arbeten går inte.
Och, Svaret på eventuella frågor är jag har jobbat med både verkstadsbygge av centraler och installation av centraler i villor och lägenheter.
Redigerat:
Du menar inte spänningsskillnad tror jag, tidigare kallade du det också spänningsfall. Det du pratar om är potentialskillnad == spänning. Och visst, nog kan man säga att det är potentialskillnaden som får elektronerna att röra sig om man vill.Nyfniken skrev:Det är mer en filosofisk fråga.
Vad är det som får glödlampan att lysa?
Är det det faktum att du har 230 V i vägguttaget eller är det strömmen som rusar fram genom tråden?
Jag menar att allt hänger ihop och det är spänningsskillnaden i vägguttaget som är "motorn" i den kedjan.
Du säger "Spänningen i vägguttaget har ingenting med saken att göra. Det är strömmen i ledningen som får lampan att lysa."
Strömmen och motståndets (kabelns) resistans ger värme. Har du en grövre kabel får du mindre värmeförlust vid samma ström.E elmont skrev:
Men alla dessa storheter hänger ju ihop, så diskussionen är ngt meningslös!
Det kanske det gör på en dåligt utformad skruvplint som mosar kardelerna. I en hissklämma kan hylsorna ge motsatt effektmattley skrev: