Din bil i Sätra har öppet, så även Hammarby, dock skulle jag skapet avråda från att besöka Hammarby, snorkigare personal får du leta efter.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Din bil i Sätra har öppet, så även Hammarby, dock skulle jag skapet avråda från att besöka Hammarby, snorkigare personal får du leta efter.
Har insett att jag får vänta 2 veckor nu, men det är antagligen ingen rusning efter att få köpa bilarna ändå...
Har ju fått svar på några teknikaliteter här nu och sedan handlar det väl om/vad man skall välja till etc. Det mesta vi fick lägga till förra gången verkar vara standard nu.

En fråga jag inte har svar på ännu är ifall de takräcken jag köpte av VW till min GTE MY20 passar på den nya modellen också? Den nya Passaten är ju 17 mm bredare och jag kommer inte ihåg ifall räcket kan justeras i längd. Men railsen på taket kan ju sitta med samma avstånd som på den förra Passaten förstås...
 
B Bo Berglund skrev:
En fråga jag inte har svar på ännu är ifall de takräcken jag köpte av VW till min GTE MY20 passar på den nya modellen också? Den nya Passaten är ju 17 mm bredare och jag kommer inte ihåg ifall räcket kan justeras i längd. Men railsen på taket kan ju sitta med samma avstånd som på den förra Passaten förstås...
De kunde inte svara (visste inte), så det blir till att testa på den nya bilen och köpa nytt ifall den gamla inte passar. Är bortrest nu så jag kan inte kolla om det befintliga räcket är längd-justerbart...
 
Nu har jag mätt upp avståndet mellan railsen på taket av min GTE 2020 och den nya Passaten och det är samma mått. Så det borde passa.

Ny fråga:
När man "bygger" en ny Passat på VW-siten och tittar på listan av egenskaper man kan nå på slutet så finns där en rad under "Additional equipment" som kallas "Early Bird"
Det finns ingen förklaring till begreppet någonstans jag kan hitta...

Vad betyder "Early Bird" i detta sammanhang?
Det kan ju inte vara den paketleverantör som samarbetar med morgontidningens utdelare för att leverera beställda varar från tex Apotea, men de kallar sig Early Bird...
Finns på alla 3 versionerna, men på Business 150 hk kallas det Extrautrustning......

Se här:
Skärmdump av en lista över tilläggsutrustning för en bil med posten "Early Bird" markerad.

Skärmdump av en lista över extrautrustning för en bil med 'Early Bird' markerat som kostnadsfri tilläggstjänst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Svaret som gavs när jag frågade var:
Det är ett introduktionserbjudande detta kvartal som innehåller:
Early Bird = Kampanjpaket som innehåller drag och värmepaket. Dragkrok, uppvärmbara baksäten och uppvärmbar vindruta. Detta ingår utan kostnad.
 
B Bo Berglund skrev:
Svaret som gavs när jag frågade var:
Det är ett introduktionserbjudande detta kvartal som innehåller:
Standard vid introduktioner är paket som "pro", "launch" eller liknande namn.
Likaså så släpper man ofta de lite lyxigare modellerna först, med dessa paket till bra priser, de enklare kommer strax efter.
Bilarna har också inledningsvis tjock isolering, akustikglas som standard, tysta däck osv.
När dessa bilar provas av pressen och av kunder så får de bra betyg. När bilen har några år på nacken så säljer man inte på detta längre, då är det bättre att sälja på de som vill ha en finare bil en massa extrapaket.

När sedan åren går så försvinner förvisso "barnsjukdomarna", men de där grejorna som känns lite mera premium försvinner. Jag hade tror jag det var 4 eller 5 Golf7 i rad. Man kunde se detta på dem. Ett exempel är att de första hade en liten flärp på gardinen till bagaget. Den optimerades bort på de sista. Då var det ett öppet hål. Många små detaljer som ändrades till lite billigare.

Förresten är det märkligt, om jag förstår rätt är fortfarande golfen baserad på samma golf7 plattform med bara en massa designgrejor ändrade. Och... även passaten är väl baserad på samma plattform, iallafall de generationer jag hade av golf och passat (dvs den du kör nu Bo, jag hade en 2020 GTE). Förutom något bredare baksäte är en passat och en golf kombi väldigt lika. Synd att Golfen inte fanns som GTE kombi.
 
Ser ut att bli en Passat Business med 177 hk bensinmotor (total systemeffekt 272 hk) med deras EarlyBird-paket (drag- och värmepaket etc).
Ett antal av det jag fick lägga till förra gången ingår nu som standard så jag behöver inget mer. Och jag tar inte Elegance eftersom man då får den här elektriskt drivna bakluckan som ställt till det för mig så mycket. Manuell öppning helt enkelt säkrare.
Då kan den inte öppna sig av sig själv på en hotellparkering eller i garaget (varvid porten inte går att öppna)...
Går inte att dra bort elektrisk lucka från Elegance.
 
  • Gilla
mickelindkvist
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Ser ut att bli en Passat Business med 177 hk bensinmotor (total systemeffekt 272 hk) med deras EarlyBird-paket (drag- och värmepaket etc).
Ett antal av det jag fick lägga till förra gången ingår nu som standard så jag behöver inget mer. Och jag tar inte Elegance eftersom man då får den här elektriskt drivna bakluckan som ställt till det för mig så mycket. Manuell öppning helt enkelt säkrare.
Då kan den inte öppna sig av sig själv på en hotellparkering eller i garaget (varvid porten inte går att öppna)...
Går inte att dra bort elektrisk lucka från Elegance.
Vad blir prislappen på den konfigurationen?
 
mickelindkvist mickelindkvist skrev:
Vad blir prislappen på den konfigurationen?
551.900 innan rabatter och prutning...
 
  • Gilla
mickelindkvist
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
551.900 innan rabatter och prutning...
Fast nu har jag insett att jag inte behöver den större motorn så då är grundpriset 529.900 före rabatter etc. Tillkommer förstås extra tillbehör som vinterdäck...

Med ett större batteri kör man ju ännu mindre med bensin än tidigare, så då räcker det med en motor som är liknande den i min nuvarande bil.
 
  • Gilla
mickelindkvist
  • Laddar…
Verkställa inställningarna?

Nu har min bil (GTE MY2020) börjat visa nedanstående skylt när man startar den.
Det saknas totalt information om VAD som skall verkställas, så vad skall man göra?
Jag vill ju inte att något som ändrats av misstag skall fastna i bilen, men eftersom det inte visas någon som helst information, vad gör man då?
Avbryt resulterar i att den kommer upp igen senare, men det händer också ifall man trycker Verkställ...
☹️😬

Bilskärm med frågan "Vill du verkställa inställningarna i användarprofilen?" och knapparna Avbryt och Verkställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
engs
J JohanLun skrev:
När sedan åren går så försvinner förvisso "barnsjukdomarna", men de där grejorna som känns lite mera premium försvinner. Jag hade tror jag det var 4 eller 5 Golf7 i rad. Man kunde se detta på dem. Ett exempel är att de första hade en liten flärp på gardinen till bagaget. Den optimerades bort på de sista. Då var det ett öppet hål. Många små detaljer som ändrades till lite billigare.
Japp, i samma ögonblick en bil lanseras så tar ett annat gäng ingenjörer över som försöker hitta sätt att sänka tillverkningskostnaden. Kan vara småsaker som du säger, men som ändå påverkar. Som tjänstebilsförare där man beställer bilar lite omlott, så kan man jämföra med kollegor som beställt samma modell något år tidigare/senare och hittar sådant.
 
Själv krängde jag iväg min skrammelwagen nyligen.
Kanske var kräsen, men den levde inte upp till mina förväntningar alls bortsett kanske förbrukningen. Blev troligen sista folkan för min del.
 
Slå på/av laddning via WW-appen?
Jag skulle vilja veta om/hur man kan slå på/av laddningen på sin GTE MY2020 via VW-appen?
Jag vill stänga laddningen medan jag kör spisen utan att behöva vandra iväg till bilen/laddboxen.
Men jag hittar inte var man kan göra detta i denna app, det gick i den förra WV-Connect appen men den är ju avslutad och borttagen numera...
Är på landet nu så avstånden är längre...
(Och min laddbox har ingen lastbalansering för det gick inte att koppla in det härute...)
 
Larm utlöst.
Idag ringde det på dörren och en granne kom och undrade över vår bil som larmade på uppfarten. Vi hade inte hört något men tydligen hon.
Nu undrar jag om man kan se vad som orsakade larmet?
Bilen var inkopplad till laddboxen och låst på v¨år garageuppfart.

Nyss om det också ett email från VW angående larmet...

Men inget om varför.

Vad gäller med detta, har aldrig ens vetat om att bilen hade ett larm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.