A Avemo skrev:
Om det är ett halvår gammalt batteri och det har laddats ur över natten vågar jag nästan lova att det går att rädda. Men det är inte säkert att en avancerad batteriladdare förstår vad den skall göra med det. Prova en primitiv laddare eller koppla det parallellt med ett annat batteri tillsammans med laddaren.
Precis, vi ska testa med en enklare men större laddare som nästa steg. Jag är helt säker på att VW direkt skulle välja att skrota batteriet, så det är värt ett försök innan de får kolla på den
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det var recond-läget. Nu visar multimetern 6,8V istället för 3,8V så det tar ju emot ström. Men laddaren fixar inte detta.
Du gör som du vill men jag hade kört Recond och kollat imorgon. Din laddare är smart och kör högre spänning med lägre strömstyrka under kontrollerade former och det kan ta sin tid.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Precis min tanke! En annan granne har en sådan modell-större på hjul, den testar vi imorgon! Då kanske vi får lite kräm i det
I mitt fall körde jag med dumladdaren i 30 minuter, kanske max 60 minuter för att få upp en spänning som CTEKen kunde detektera.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Är det någon som råkat ut för att bilen är helt död efter laddning? Min granne som jag övertalade att köpa en GTE för några år sedan (nu har jag gått vidare) har just nu det problemet. Helt död bil och troligen också ett skadat/förstört 12V-batteri. Den står på laddning just nu (av 12V-batteriet) så vi får se om det går att rädda. Multimetern visade 3,8V…

Detta är andra gången på ett halvår detta händer, så nu åker bilen in till VW. Sist visade multimetern ~6V och ett nytt batteri köptes (batteriet var kass enligt butiken då).

Någon som råkat ut för detta?
Flera gånger. Assistans iaf ett par ggr senaste halvåret. Parkerar bilen som vanligt på kvällen, stoppar i laddkabeln och stendöd på morgonen. Sista gången bytte de 12V batteriet, men samma visa igen bara någon månad senare. Bilen är en tjänstebil, så mågon stackare får köpa grisen i säcken när den hamnar på begagnatmarknaden om några månader.
 
P PåLandet skrev:
Flera gånger. Assistans iaf ett par ggr senaste halvåret. Parkerar bilen som vanligt på kvällen, stoppar i laddkabeln och stendöd på morgonen. Sista gången bytte de 12V batteriet, men samma visa igen bara någon månad senare. Bilen är en tjänstebil, så mågon stackare får köpa grisen i säcken när den hamnar på begagnatmarknaden om några månader.
Ojdå! Så de har inte lyckats hitta felet?
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ojdå! Så de har inte lyckats hitta felet?
Nej, har varit inne på felsökning en gång, då bytte de batteriet. Ska in nu igen snart och se om de hittar något, jag är tveksam. Ett par ggr har jag endast ringt assistans och så har de kablat igång bilen, det kan gå månader imellan att det händer. Tvivlar på att de hinner lösa det innan jag lämnar tillbaka bilen när avtalet går ut, sen kan det bli kostsamt för nästa ägare när den hamnar på begagnatmarknaden ..
 
Läst en generellt om utdragna 12v batterier på nyare bilar.
Ofta handlar det om att bilen inte går ner i viloläge, och det kan handla om uppkoppling som hakat upp sig.
När bilen kopplar upp sig väcks den ur viloläget, är den på nått sätt ständigt uppkopplad går den aldrig ner i viloläge och drar ur batteriet.
 
Isakare Isakare skrev:
Läst en generellt om utdragna 12v batterier på nyare bilar.
Ofta handlar det om att bilen inte går ner i viloläge, och det kan handla om uppkoppling som hakat upp sig.
När bilen kopplar upp sig väcks den ur viloläget, är den på nått sätt ständigt uppkopplad går den aldrig ner i viloläge och drar ur batteriet.
Min GTE gick bara att "prata med" ett par gånger, sen sa den nåt i stil med "för att spara på batteriet är fortsatt kommunikation inte möjlig".

Ja, jag tror också att bilarna kan ha höga strömmar i viloläget och är designen inte genomtänkt så kan mycket behöva vara vaket i vissa lägen. Ska finnas genomtänkt "wakeup", men kanske är det baserat på gamla lösningar som inte har detta implementerat.
 
Min GTE my18 går som en klocka.
Dock har jag inte appen och har vägrat att uppdatera mjukvaran när den var inne på service för 2 år sedan. Jag vill inte att de skulle mixtra med mjukvaran när jag tyckte den fungerade tillräckligt bra :)
Bara för att jag skriver detta nu så pajar den väl i morgon. Men ville ge en till sida av myntet här i tråden :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Min GTE my18 går som en klocka.
Dock har jag inte appen och har vägrat att uppdatera mjukvaran när den var inne på service för 2 år sedan. Jag vill inte att de skulle mixtra med mjukvaran när jag tyckte den fungerade tillräckligt bra :)
Bara för att jag skriver detta nu så pajar den väl i morgon. Men ville ge en till sida av myntet här i tråden :)
Min första gte, som jag tog ut ny våren 2016 var problemfri i fyra år. Väldigt bra bil. Den jag kör nu är dock inte lika lysande, uttagen hösten 2020. Vet inte vad de gjort med bilarna men det var bättre förr stämmer här : )

Tror du tänker rätt när du inte uppdaterar mjukvaran!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Min GTE my18 går som en klocka.
Dock har jag inte appen och har vägrat att uppdatera mjukvaran när den var inne på service för 2 år sedan. Jag vill inte att de skulle mixtra med mjukvaran när jag tyckte den fungerade tillräckligt bra :)
Bara för att jag skriver detta nu så pajar den väl i morgon. Men ville ge en till sida av myntet här i tråden :)
Vår förra GTE från 2018 gick också hur bra som helst fram till att vi sålde den i vintras! Mycket nöjd med den bilen
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
I mitt fall körde jag med dumladdaren i 30 minuter, kanske max 60 minuter för att få upp en spänning som CTEKen kunde detektera.
Precis så verkar löst problemet med batteriet iallafall. Efter knappa timmen visade multimetern strax över 14V direkt efter laddning och CTEKen lyckades känna av spänningen. Den laddar nu i ”Bulk”-läget pch lär göra det genom natten eftersom batteriet ändå var helt dött.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag hade inte heller några problem med vår GTE från 2016, såldes i februari.

Jag bad de uppdatera min bil när jag köpte den, men det ville de inte alls göra "det gör vi bara om VW skickar ut att det ska göras".
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Precis så verkar löst problemet med batteriet iallafall. Efter knappa timmen visade multimetern strax över 14V direkt efter laddning och CTEKen lyckades känna av spänningen. Den laddar nu i ”Bulk”-läget pch lär göra det genom natten eftersom batteriet ändå var helt dött.
Det funkade att rädda batteriet denna gång. Kanske hade gått förra gången också men då va ändå batteriet inne hos en firma, så deras analys får stå för dem.

På Torsdag ska bilen in för felsökning hos VW iallafall, vi får se vad som händer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ett tips är att försöka kabla igång motorn och stå på tomgång några minuter och sedan helst köra en sväng på småvägar i närheten typ 10-20 minuter - om generatorn funkar så finns ingen snabbare bulkladdning. Och om generatorn är paj så märks det snabbt när kablarna tas bort.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.