Angående värdetapp har Vi Bilägare sammanställt andrahandsvärdet för 75 bilar efter 4 år (låst artikel för premu.)

GTE är ett av bojsänkena på 70e plats med 61% 338.400:-
Systern Alltrack ligger på 42% 192.300:-
Som jämförelse är XC60 en av de bättre med 26% 188.100:-

Elbilar och laddhybrider har generellt dåligt andrahandsvärde, sämst är Zoe 73% 257.090:-

ViB noterar att de inte räknat inflationen på 24%, så egentligen är värdetappet ännu större.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Jag tappade från 330k till 190k på vår GTE, 5år 7000mil. Då köpte jag den 2.5år gammal, första ägaren lär ha lagt närmare 500k på den i inköp men fick tillbaka 70k av dem?
 
Isakare Isakare skrev:
Angående värdetapp har Vi Bilägare sammanställt andrahandsvärdet för 75 bilar efter 4 år (låst artikel för premu.)

GTE är ett av bojsänkena på 70e plats med 61% 338.400:-
Systern Alltrack ligger på 42% 192.300:-
Som jämförelse är XC60 en av de bättre med 26% 188.100:-

Elbilar och laddhybrider har generellt dåligt andrahandsvärde, sämst är Zoe 73% 257.090:-

ViB noterar att de inte räknat inflationen på 24%, så egentligen är värdetappet ännu större.
Vad låg Tesla på? Inflationen borde vara i nivå avrundningsfel när man väger in Elons rabatter.
 
"Räknat i kronor tappar dyra bilar mer än billiga. Efter fyra år och 8 000 mil är värdeminskningen för en småbil som Toyota Yaris knappt 70 000 kronor medan en dyr Tesla Model S kan tappa över en halv miljon av ursprungsvärdet över samma tid."

BilmodellDrivlinaVärdetapp, kronorVärdetapp, procent
Tesla Model 3 Standard Range Plus RWDel266 17048
Tesla Model S Long Range AWDel512 39056

Finns det någon som köper en ny Tesla, BMW, Mercedes, Audi, Volvo osv batteribil som bryr sig om värdetappet?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vad låg Tesla på? Inflationen borde vara i nivå avrundningsfel när man väger in Elons rabatter.
M3 48% 266.160:-
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Köpläge på alla i botten med andra ord…
 
tveksamt tveksamt skrev:
För den intresserade av lösningen.
Jag kontaktade VW för att ev. kunna driva det som ett garantiärende och fick en lista på information att skicka in till dem (och därmed gå igenom) innan de kunde ta saken vidare.
Under denna process upptäckte jag att bilen tappat information om laddplatser och att maximal laddström inte gick att ändra.
När jag sitter i bilen och fipplar med detta, och samtidigt öppnar inställningen i telefonen, där man också kan justera maximal laddström hoppar allt tillbaka igen och bilen accepterar laddning igen.

Hur/varför denna information tappats bort kan jag inte svara på. Garanterat ingen i hushållet som plockat bort det i alla fall.
[video]
Jag upplever nu precis samma sak på min GTE -17. Natten mot måndag laddade bilen precis som vanligt men efter det inte alls. Kopplar in sladden och det börjar blinka grönt. Klickar till i bilen som det brukar göra (kontaktor/relä). Efter ca en minut klickar det till igen och den slutar ladda. Samma sak upprepas om jag trycker på "ladda-nu-knappen" i fronten. Samma sak på olika laddstolpar, men hemma kan jag se att laddboxen levererar endast ca 50W under denna minut, så tolkar det som enbart styrsignaler, laddningen startar egentligen aldrig.

Appen har inte haft kontakt alls sedan i måndags och varje försök att göra något där med bilen resulterar i "för många försök, starta om motorn" eller "föregående kommando körs fortfarande försök senare" typ av meddelanden. Lampan i bilen för kontakt med omvärlden lyser grönt. Bilen laddar normalt i GTE-läget när jag kör, och går fint i enbart el-läget när det finns kräm i batteriet.

Jag har också filmat knappandet i menyerna i bilen och det ser likadant ut. Notera också kopplingen mellan klimatiseringstemperatur och minimum laddnivå, som påverkar varandra när jag ändrar en av dem! :-D Jag tänkte inte på det då men ser nu på min film att min bil också verkar ha tappat bort laddplatserna (tomt efter laddplats: i schemat)

Får väl ta en session med knappande igen, testa att skapa laddplatser och se om det hoppar igång igen som hos dig. Vad ligger kostnaden på för AC/DC-laddaren i bilen på annars, ni som vet? Känns som dyrt...

Ska tilläggas att de fyra år jag haft bilen har den varit i princip felfri. Endast något mindre bekymmer med appen ett fåtal gånger som irriterat men inte värre än så. Så sjukt nöjd med bilen så här långt! Får väl se om jag får betala för det nu ;-)

 
  • Ledsen
tobbbias
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Angående värdetapp har Vi Bilägare sammanställt andrahandsvärdet för 75 bilar efter 4 år (låst artikel för premu.)

GTE är ett av bojsänkena på 70e plats med 61% 338.400:-
Systern Alltrack ligger på 42% 192.300:-
Som jämförelse är XC60 en av de bättre med 26% 188.100:-

Elbilar och laddhybrider har generellt dåligt andrahandsvärde, sämst är Zoe 73% 257.090:-

ViB noterar att de inte räknat inflationen på 24%, så egentligen är värdetappet ännu större.
Jag bytte från en personalbil / leasad passat till en 3 år gammal Zoe. Värdeminskningen har nog varit mycket högre än jag hade tänkt vid köp, men jag köpte å andra sidan när det knappt gick att få tag på en elbil alls... Värdeminskingen framförallt de Zoe modeller som fick en facelift måste vara enorm, de var otroligt dyra att köpa, orimligt dyra. Jag betvivlar de sålde en enda bil, de leasades nog bara ut.

Jag tror man kunde 2018 köpa en Zoe i enklaste spec med lossköpt batteri för 245.000, eller med batterihyra för 165.000 - den men "normal" spec 20.000 dyrare. 2020 facelift höjde de till 450.000 för en ny Zoe vilket är helt orimligt. Jag tror de tittar på tappet på den "nya" Zoen. Begagnade är faceliftad inte speciellt mkt dyrare än den modell jag har innan facelift.

Jag köpte min bil uttangen 2018 och vid köp precis 3 år gammal för om jag minns rätt 130.000 plus köpte ut batteri för 55. Så 185.000 Nu haft bilen i 2.5 år och skulle tro jag kan få över 100.000 i inbyte (antar det är det som räknas). Jag har trots detta haft en rätt låg milkostnad om man räknar försäkring, bränsle, finanskostnad. Men det är ju en småbil, passaten är en stor bil. Passaten hade nog kostat mig på dessa år (om jag kunnat leasa en för samma pris, men iom "bidraget" försvann hade det inte gått) ca 60.000 mer än Zoen. Jag kan konstatera att värdeminskning står för en väldigt stor del av månadskostnaden även på begagnade billigare bilar.

En ID3 skulle bara vara marginellt bättre än en Zoe, då den inte heller skulle funka de gånger vi behöver köra långt (som vi nu kör med andrabilen, en gammal V70), ha last på tak eller dra något. Passatens ersättare blir vad jag förstår svindyr.

Om inte passaten var en tickande bomb att äga privat (map hur dyrt det kan bli att laga den) så skulle den nog idag vara ett "bra köp" om den gått ned så mycket i pris. Men jag tror inte jag vågar äga en utan maskinskada och jag antar de flesta av de billiga gått långt eller är gamla...

Tesla M3 har ju gått ned i pris så de är helt klart köpbara, men försäkringspremien är ju löjligt hög på dessa. Frågan är hur den är jämfört med tex en GTE som också borde haft rätt höga kostnader för försäkringsbolag vid maskinskada eller krock?
E egge skrev:
Appen har inte haft kontakt alls sedan i måndags och varje försök att göra något där med bilen resulterar i "för många försök, starta om motorn" eller "föregående kommando körs fortfarande försök senare" typ av meddelanden. Lampan i bilen för kontakt med omvärlden lyser grönt. Bilen laddar normalt i GTE-läget när jag kör, och går fint i enbart el-läget när det finns kräm i batteriet.
Jag höll på att få totalt psykbryt på den passat jag hade, framförallt pga att laddning nästan alltid avbröts. Det var nåt med synkning av laddtider som ballade ur och trots man ändrade överallt så "hoppade det tillbaka" så att det inte gick att ladda. För mig har jag för mig den alltid satte en avresetid så att den ville "vänta" att ladda. När jag raderade konto, appar och startade om allt så började det funka ett tag, min teori var att nåt var fel i synkningen och på servrarna. Men man tycker problemet borde varit löst sen länge, detta är ju typ 2021 (jag hade en 2020 års modell).
 
Komplicerade styr/regler-system öppnar för enormt många konstruktionsfel i SW, HW och på systemnivå. Det krävs stor skicklighet, praktiskt och teoretiskt, och ett väl sammansatt team för att lyckas bra med sånt. Jag har på nära håll sett många både bra och riktigt dåliga exempel på detta. Tillverkarna av moderna bilar har mycket problem inom dessa områden. Det verkar bara vara Tesla som har koll på detta men dom har ju så många andra problem.
 
Jag tror snarare det handlar om hur man hanterat utvecklingen, de stora drakarna har i princip lagt ut alla system på tredje part medans Tesla tog hand om allt själva och därmed mycket lättare för att sy ihop sakerna och fixa saker som inte funkar samt komma med nya funktioner.

Som jag har förstått det börjar de stora att inse detta och jobbar för att ha mer inhouse.
 
U
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror snarare det handlar om hur man hanterat utvecklingen, de stora drakarna har i princip lagt ut alla system på tredje part medans Tesla tog hand om allt själva och därmed mycket lättare för att sy ihop sakerna och fixa saker som inte funkar samt komma med nya funktioner.

Som jag har förstått det börjar de stora att inse detta och jobbar för att ha mer inhouse.
Inte bara det, men Tesla har ju servicedatorn inbyggd i bilen. Så man kan köpa en styrenhet från skroten eller annat och gifta in den och flasha SW i bilen. Därefter köra funktionskontrollen med bilens egna coordinator. För en gångs skull kan man reparera en modern bil själv, även om delarna är dyra.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Inte bara det, men Tesla har ju servicedatorn inbyggd i bilen. Så man kan köpa en styrenhet från skroten eller annat och gifta in den och flasha SW i bilen. Därefter köra funktionskontrollen med bilens egna coordinator. För en gångs skull kan man reparera en modern bil själv, även om delarna är dyra.
...fast en tesla som man micklat själv med har jag fått för mig kan låsas ute från teslas laddnätverk...

Ungefär som en iPhone, pillar man så stängs funktioner av.

...men med nya lagkrav så tror jag att alla fordon och elektronik kommer gå mer åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.