651 533 läst · 3 871 svar
652k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 073 inlägg
Påminner mig om att jag ska läsa ut hur mycket batteri id4an tycker den har kvar
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Idag upptäckte vi två svarta oljefläckar på sidostolpens insida vid förardörren. Fula svarta fettfläckar som vi inte fattar vad de kommer från.
Enligt instruktionsboken ang. rengöring skall man använda VW "Innerrengöring 000 096 301" när man tar bort såna fläckar.
Problemet är att jag inte kan hitta denna produkt på nätet nånstans!
Är det någon här som vet ifall det kan vara en utgången produkt eller vad man skall använda för att få bort fläckarna? Instruktionsboken varnar för användning av alternativa produkter som lösningsmedel mm.
Bilen är en GTE MY 2020 uttagen i maj 2020 och den har ljus inredning med vitaktiga textilier etc. Så fläckarna syns mycket.
Enligt instruktionsboken ang. rengöring skall man använda VW "Innerrengöring 000 096 301" när man tar bort såna fläckar.
Problemet är att jag inte kan hitta denna produkt på nätet nånstans!
Är det någon här som vet ifall det kan vara en utgången produkt eller vad man skall använda för att få bort fläckarna? Instruktionsboken varnar för användning av alternativa produkter som lösningsmedel mm.
Bilen är en GTE MY 2020 uttagen i maj 2020 och den har ljus inredning med vitaktiga textilier etc. Så fläckarna syns mycket.
För den intresserade av lösningen.tveksamt skrev:GTE -18. Ansluter till laddaren när jag kommer hem idag men inget händer. Bilen indikerar att sladden sitter i men får ingen beräkning om kvarvarande laddtid.
Laddboxen känner av bilen och säger först att den laddar, säger 0A en stund (15-20 sek) och säger sedan att laddningen är avslutad.
Kopplar in mormorladdaren istället, alla lampor tänds upp som vanligt på klumpen på sladden.
Ansluter till bilen och det börjar blinka på klumpen. Bilen anger att den är inkopplad men inget estimat av kvarstående laddtid.
Kör en sväng med bilen och lägger i läget att den ska ladda från bensinmotorn, vilket den gör, laddningen i batteriet ökar.
Kommer hem och gör om samma övning som tidigare med både laddbox och mormorladdare, med samma resultat.
Inga felmeddelanden eller liknande i bilen.
Någon som upplevt något liknande?
Jag kontaktade VW för att ev. kunna driva det som ett garantiärende och fick en lista på information att skicka in till dem (och därmed gå igenom) innan de kunde ta saken vidare.
Under denna process upptäckte jag att bilen tappat information om laddplatser och att maximal laddström inte gick att ändra.
När jag sitter i bilen och fipplar med detta, och samtidigt öppnar inställningen i telefonen, där man också kan justera maximal laddström hoppar allt tillbaka igen och bilen accepterar laddning igen.
Hur/varför denna information tappats bort kan jag inte svara på. Garanterat ingen i hushållet som plockat bort det i alla fall.
Mjukvarubuggsr är vanliga i bilar. Hade en Kia där jag när jag lade in den 6:e bluetoothanvändaren fick en farthållare som inte fungerade som den skulle. Tog man bort den sist tillagda användaren av Bluetooth så fungerade det igen. De hade antagligen en lista med sex element men började på element två så det sjätte elementet skrev över andra data som hade med farthållaren att göra...
För ett par år sen var det inte helt ovanligt att folk klagade på forum över liknande fenomen. Det var väl en annan app då men online-funktionen ställde till det med laddschema och dylikt.tveksamt skrev:För den intresserade av lösningen.
Jag kontaktade VW för att ev. kunna driva det som ett garantiärende och fick en lista på information att skicka in till dem (och därmed gå igenom) innan de kunde ta saken vidare.
Under denna process upptäckte jag att bilen tappat information om laddplatser och att maximal laddström inte gick att ändra.
När jag sitter i bilen och fipplar med detta, och samtidigt öppnar inställningen i telefonen, där man också kan justera maximal laddström hoppar allt tillbaka igen och bilen accepterar laddning igen.
Hur/varför denna information tappats bort kan jag inte svara på. Garanterat ingen i hushållet som plockat bort det i alla fall.
[video]
Körde aldrig med onlinegrejer då, verkade för dåligt implementerat och lite dyrt flr vad man fick.
Jo, absolut!pacman42 skrev:Mjukvarubuggsr är vanliga i bilar. Hade en Kia där jag när jag lade in den 6:e bluetoothanvändaren fick en farthållare som inte fungerade som den skulle. Tog man bort den sist tillagda användaren av Bluetooth så fungerade det igen. De hade antagligen en lista med sex element men började på element två så det sjätte elementet skrev över andra data som hade med farthållaren att göra...
Det är (enligt min uppfattning) vanligare att sådant händer när man gör någon ändring dock, inte bara åker till macken och tankar. Därav förvåningen när det helt plötsligt inte fungerar. Vi har begränsat tiden till när det hände på ett intervall av ca 16 timmar, och under denna period har ingen rört bilen (eller appen) utom när jag körde 3 km tur och retur + tankade.
Oavsett är jag mest nöjd att problemet är löst, och uppstår detta i storleksordningen en gång vartannat år kan jag leva med det.
Jag har sedan en relativt kort tid haft det tveksamma nöjet att placera mig i Passat B8 GTE medlemsregistret.
Senaste bilen jag avyttrade innan ett år passerat var en Fiat Marea 2001 (då, 3år gammal), motiveringen löd att trots att bilen var rätt på pappret så är livet värt mer än att åka omkring i en bil som aktivt suger livslusten ur föraren.
Marean hade en klar fördel mot Passaten, den var otroligt billig, något ingen kan beskylla Passat GTE att vara.
2018 GTE "Executive"
Osäker på om jag har standardstrålkastare eller vad som ens är standard.
Jag har ett AFS fel.
Inspekterat strålkastarna och kollat via chassinummer på car.info och jag har led-strålkastare, (tolkar att om man har Matrix så står det på strålkastaren?)
Hittar endast luckor på strålkastarna som är avsedda att brytas sönder, inga service luckor som går att öppna utöver en gummibälg som döljer var jag tror är en justermotor.
Finns det något mer man kan undersöka utan OBD läsare eller är det verkstad som gäller?
En bonus fråga.
Gör man bäst i att skaffa en bättre generisk OBD läsare eller är OBD-eleven extra bra på VW?
Lite skeptisk till att jag inte tycker de är transparanta inför köp gällande vad som kostar extra efter att man väl köpt dongeln som får mig att vilja välja något annat, samtidigt vill jag ha det bästa verktyget, även om jag inte är överens med marknadsföringen/strategin.
Senaste bilen jag avyttrade innan ett år passerat var en Fiat Marea 2001 (då, 3år gammal), motiveringen löd att trots att bilen var rätt på pappret så är livet värt mer än att åka omkring i en bil som aktivt suger livslusten ur föraren.
Marean hade en klar fördel mot Passaten, den var otroligt billig, något ingen kan beskylla Passat GTE att vara.
2018 GTE "Executive"
Osäker på om jag har standardstrålkastare eller vad som ens är standard.
Jag har ett AFS fel.
Inspekterat strålkastarna och kollat via chassinummer på car.info och jag har led-strålkastare, (tolkar att om man har Matrix så står det på strålkastaren?)
Hittar endast luckor på strålkastarna som är avsedda att brytas sönder, inga service luckor som går att öppna utöver en gummibälg som döljer var jag tror är en justermotor.
Finns det något mer man kan undersöka utan OBD läsare eller är det verkstad som gäller?
En bonus fråga.
Gör man bäst i att skaffa en bättre generisk OBD läsare eller är OBD-eleven extra bra på VW?
Lite skeptisk till att jag inte tycker de är transparanta inför köp gällande vad som kostar extra efter att man väl köpt dongeln som får mig att vilja välja något annat, samtidigt vill jag ha det bästa verktyget, även om jag inte är överens med marknadsföringen/strategin.
Stackare.
Obd11 är det som gäller om du vill rensa felkoder korrekt. De andra släcker bara felet tillfälligt. Jag gissar på att en ställmotor i strålkastaren som gett upp. Troligen inte något obd11 kan fixa. Testa en norsk reset. Alltså koppla bort batteriet (12v) i en halvtimme och hoppas på det bästa.
Vw passat, Ab B8 snitt är en bitter citron att äga. Själv sålde jag bort mitt skrälle och det var en tung sten som lättades. Dock är 2018 bättre än sista generationen B8 som kom 2020.
Obd11 är det som gäller om du vill rensa felkoder korrekt. De andra släcker bara felet tillfälligt. Jag gissar på att en ställmotor i strålkastaren som gett upp. Troligen inte något obd11 kan fixa. Testa en norsk reset. Alltså koppla bort batteriet (12v) i en halvtimme och hoppas på det bästa.
Vw passat, Ab B8 snitt är en bitter citron att äga. Själv sålde jag bort mitt skrälle och det var en tung sten som lättades. Dock är 2018 bättre än sista generationen B8 som kom 2020.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 834 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 834 inlägg
Matrix har du inte, de kom 2020. Vanlig generisk obd Biltema läsare + Google funkar om du vill veta vad som är fel. Vill du kunna göra ändringar i mjukvara (typ ändra så start/stop och auto hold är avstängt vid start av bil) i framtiden kanske det är bättre att köpa blåtands variant, typ obdeleven eller som är kompatibelt med annan liknande app.ARJU skrev:Jag har sedan en relativt kort tid haft det tveksamma nöjet att placera mig i Passat B8 GTE medlemsregistret.
Senaste bilen jag avyttrade innan ett år passerat var en Fiat Marea 2001 (då, 3år gammal), motiveringen löd att trots att bilen var rätt på pappret så är livet värt mer än att åka omkring i en bil som aktivt suger livslusten ur föraren.
Marean hade en klar fördel mot Passaten, den var otroligt billig, något ingen kan beskylla Passat GTE att vara.
2018 GTE "Executive"
Osäker på om jag har standardstrålkastare eller vad som ens är standard.
Jag har ett AFS fel.
Inspekterat strålkastarna och kollat via chassinummer på car.info och jag har led-strålkastare, (tolkar att om man har Matrix så står det på strålkastaren?)
Hittar endast luckor på strålkastarna som är avsedda att brytas sönder, inga service luckor som går att öppna utöver en gummibälg som döljer var jag tror är en justermotor.
Finns det något mer man kan undersöka utan OBD läsare eller är det verkstad som gäller?
En bonus fråga.
Gör man bäst i att skaffa en bättre generisk OBD läsare eller är OBD-eleven extra bra på VW?
Lite skeptisk till att jag inte tycker de är transparanta inför köp gällande vad som kostar extra efter att man väl köpt dongeln som får mig att vilja välja något annat, samtidigt vill jag ha det bästa verktyget, även om jag inte är överens med marknadsföringen/strategin.
Hoppsan.
Jag borde naturligtvis nämnt att bilen är enögd.
Har bara kikat lite hastigt då livet inte stannar för att bilen gnäller, men den verkade sakna halvljus på förarsidan. Letade febrilt efter en lucka för att byta en H7 kurvljuslampa, men till mitt förtret verkar ingen sådan finnas det är bara led moduler som man får demontera genom att bryta sönder strålkastaren...
Norsk reset eller återställa felkoder är inte vad jag är ute efter, jag behöver få ut felkoder med tydliga fel beskrivningar för att antagligen byta ut en av led modulerna eller någon del i dem som är trasig. Gissar att inte allt går att köpa löst utan att man får köpa hela modulen...
Kanske ska börja med att leta reda på min gamla ELM327 och tanka ut felkoden.
Men har någon tips på programvara som funkar bra med VW så tas det tacksamt emot. Jag har bara program till 2 decennier av franska bilar.
Jag borde naturligtvis nämnt att bilen är enögd.
Har bara kikat lite hastigt då livet inte stannar för att bilen gnäller, men den verkade sakna halvljus på förarsidan. Letade febrilt efter en lucka för att byta en H7 kurvljuslampa, men till mitt förtret verkar ingen sådan finnas det är bara led moduler som man får demontera genom att bryta sönder strålkastaren...
Norsk reset eller återställa felkoder är inte vad jag är ute efter, jag behöver få ut felkoder med tydliga fel beskrivningar för att antagligen byta ut en av led modulerna eller någon del i dem som är trasig. Gissar att inte allt går att köpa löst utan att man får köpa hela modulen...
Kanske ska börja med att leta reda på min gamla ELM327 och tanka ut felkoden.
Men har någon tips på programvara som funkar bra med VW så tas det tacksamt emot. Jag har bara program till 2 decennier av franska bilar.
Hmm har ju som lite koll på passat men misstänker att du har xenon eller led, eller någon kombo av ovanstående. Ledstrålkastarna skulle jag undvika som pesten på en ny bil om man inte lyckas hitta en försäkring som täcker trasiga lampor. Dom är nämligen dyra som ett husköp.ARJU skrev:Hoppsan.
Jag borde naturligtvis nämnt att bilen är enögd.
Har bara kikat lite hastigt då livet inte stannar för att bilen gnäller, men den verkade sakna halvljus på förarsidan. Letade febrilt efter en lucka för att byta en H7 kurvljuslampa, men till mitt förtret verkar ingen sådan finnas det är bara led moduler som man får demontera genom att bryta sönder strålkastaren...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 073 inlägg
Det är väl bara inom budget-segmentet man har chans att hitta en bil utan LED idag.
Skulle inte heller vilja gå tillbaka till dimmiga Halogen. Passatens adaptiva helljus funkade sådär tyckte jag, många som blinkade tillbaka, men ID4ans Matrix verkar vara strået vassare.
Skulle inte heller vilja gå tillbaka till dimmiga Halogen. Passatens adaptiva helljus funkade sådär tyckte jag, många som blinkade tillbaka, men ID4ans Matrix verkar vara strået vassare.
Kollade vad ledstrålkastaren kostar när den går sönder... En 10 år gammal passat med ledstrålkastare som är trasig kommer att gå till bilskroten.P Pin skrev:
Porsche har ju haft problem med att folk klipper sönder bilen på parkeringen för att stjäla strålkastarna. Det kommer att bli en vanlig syn framöver med bilar med ledstrålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: