Påminner mig om att jag ska läsa ut hur mycket batteri id4an tycker den har kvar
 
tveksamt tveksamt skrev:
Får se om jag kan låna mig en felkodsläsare.
Finns här:
OBD2 felkodläsare
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Idag upptäckte vi två svarta oljefläckar på sidostolpens insida vid förardörren. Fula svarta fettfläckar som vi inte fattar vad de kommer från.
Enligt instruktionsboken ang. rengöring skall man använda VW "Innerrengöring 000 096 301" när man tar bort såna fläckar.

Problemet är att jag inte kan hitta denna produkt på nätet nånstans!
Är det någon här som vet ifall det kan vara en utgången produkt eller vad man skall använda för att få bort fläckarna? Instruktionsboken varnar för användning av alternativa produkter som lösningsmedel mm.
Bilen är en GTE MY 2020 uttagen i maj 2020 och den har ljus inredning med vitaktiga textilier etc. Så fläckarna syns mycket.
 
tveksamt tveksamt skrev:
GTE -18. Ansluter till laddaren när jag kommer hem idag men inget händer. Bilen indikerar att sladden sitter i men får ingen beräkning om kvarvarande laddtid.
Laddboxen känner av bilen och säger först att den laddar, säger 0A en stund (15-20 sek) och säger sedan att laddningen är avslutad.

Kopplar in mormorladdaren istället, alla lampor tänds upp som vanligt på klumpen på sladden.
Ansluter till bilen och det börjar blinka på klumpen. Bilen anger att den är inkopplad men inget estimat av kvarstående laddtid.

Kör en sväng med bilen och lägger i läget att den ska ladda från bensinmotorn, vilket den gör, laddningen i batteriet ökar.

Kommer hem och gör om samma övning som tidigare med både laddbox och mormorladdare, med samma resultat.
Inga felmeddelanden eller liknande i bilen.
Någon som upplevt något liknande?
För den intresserade av lösningen.
Jag kontaktade VW för att ev. kunna driva det som ett garantiärende och fick en lista på information att skicka in till dem (och därmed gå igenom) innan de kunde ta saken vidare.
Under denna process upptäckte jag att bilen tappat information om laddplatser och att maximal laddström inte gick att ändra.
När jag sitter i bilen och fipplar med detta, och samtidigt öppnar inställningen i telefonen, där man också kan justera maximal laddström hoppar allt tillbaka igen och bilen accepterar laddning igen.

Hur/varför denna information tappats bort kan jag inte svara på. Garanterat ingen i hushållet som plockat bort det i alla fall.
 
Mjukvarubuggsr är vanliga i bilar. Hade en Kia där jag när jag lade in den 6:e bluetoothanvändaren fick en farthållare som inte fungerade som den skulle. Tog man bort den sist tillagda användaren av Bluetooth så fungerade det igen. De hade antagligen en lista med sex element men började på element två så det sjätte elementet skrev över andra data som hade med farthållaren att göra...
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
För den intresserade av lösningen.
Jag kontaktade VW för att ev. kunna driva det som ett garantiärende och fick en lista på information att skicka in till dem (och därmed gå igenom) innan de kunde ta saken vidare.
Under denna process upptäckte jag att bilen tappat information om laddplatser och att maximal laddström inte gick att ändra.
När jag sitter i bilen och fipplar med detta, och samtidigt öppnar inställningen i telefonen, där man också kan justera maximal laddström hoppar allt tillbaka igen och bilen accepterar laddning igen.

Hur/varför denna information tappats bort kan jag inte svara på. Garanterat ingen i hushållet som plockat bort det i alla fall.
[video]
För ett par år sen var det inte helt ovanligt att folk klagade på forum över liknande fenomen. Det var väl en annan app då men online-funktionen ställde till det med laddschema och dylikt.
Körde aldrig med onlinegrejer då, verkade för dåligt implementerat och lite dyrt flr vad man fick.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mjukvarubuggsr är vanliga i bilar. Hade en Kia där jag när jag lade in den 6:e bluetoothanvändaren fick en farthållare som inte fungerade som den skulle. Tog man bort den sist tillagda användaren av Bluetooth så fungerade det igen. De hade antagligen en lista med sex element men började på element två så det sjätte elementet skrev över andra data som hade med farthållaren att göra...
Jo, absolut!
Det är (enligt min uppfattning) vanligare att sådant händer när man gör någon ändring dock, inte bara åker till macken och tankar. Därav förvåningen när det helt plötsligt inte fungerar. Vi har begränsat tiden till när det hände på ett intervall av ca 16 timmar, och under denna period har ingen rört bilen (eller appen) utom när jag körde 3 km tur och retur + tankade.
Oavsett är jag mest nöjd att problemet är löst, och uppstår detta i storleksordningen en gång vartannat år kan jag leva med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.