M mnils skrev:
Elmotorn i växellådan går inte på 12V så den duger inte att varken starta med eller ladda 12V batteriet med. En hybrid måste ju gå att köra med även om högvoltsbatteriet är tomt så därför behövs dubbelt av allt.
Jodå, men HV-batteriet blir i praktiken inte tomt då det finns en marginal nedåt som inte går att ”köra upp”. Om man laddar sällan så får man ibland meddelande att batteriet måste laddas och bensinmotorn går in lite extra och i ladd-läge.

Elmotorn går ej på 12v med det sköter en dc-dc omvandlare skulle jag tro.
 
A Avemo skrev:
Det var absolut inget stort problem. Mer av en kuriositet.

Det var i precis det läget jag menar att det blev ett avbrott under vilket den inte drev alls.
Jag håller med dig att det är samma beteende på min bil. Men jag brukar alltid förbereda bilen när jag vet att jag ska accelerera lite fortare genom att trycka i GTE läget och få igång bensinmotorn innan jag dundrar iväg :)
 
A Avemo skrev:
Det var absolut inget stort problem. Mer av en kuriositet.

Det var i precis det läget jag menar att det blev ett avbrott under vilket den inte drev alls.
Jo det blir ett kort avbrott när motorn ska startas. Upplevde det särskilt när man tex skulle svänga ut på en landsväg och vill gasa på, då blev det en "platt" period nör msn inte fick effekten man ville.
Naturligt då elmotorn behövde slira igång motorn samtidigt som den skulle driva bilen.
Nu är jag kinkig med respons odyl så det beteendet var bidragande att jag gick över till helelektriskt. Gillar inte att behöva preppa med olika körlägen för att få rätt respons 🤷
 
U Ursidae skrev:
Nu är jag kinkig med respons odyl så det beteendet var bidragande att jag gick över till helelektriskt. Gillar inte att behöva preppa med olika körlägen för att få rätt respons 🤷
Jag tycker att detta med hur gasrespons behandlas är lite överraskande. Jag har alltid sett snabb gasrespons som något uteslutande positivt. Och den har försämrats allteftersom bilar utvecklats. Antagligen har det med utsläpp att göra för sugmotorer. För elbilar verkar det vara många som på konstgjord väg slöar ner gasresponsen för att den mer skall likna förbränningsmotorbilar. Det är för mig obegripligt. Men på vissa bilar kan man i alla fal stänga av sirapsdämpningen av gasen.
 
På de helelektriska så handlar det väl också om däckslitage?

Jag tycker vår ID4 har ett lagom läge (vet inte om vi kör eco eller normal) där den mjukt accelererar men man ändå kommer upp i fart fort.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
På de helelektriska så handlar det väl också om däckslitage?

Jag tycker vår ID4 har ett lagom läge (vet inte om vi kör eco eller normal) där den mjukt accelererar men man ändå kommer upp i fart fort.
Däckslitaget kommer väl av kraftiga accelerationer oavsett om de startas plötsligt eller mjukt? Och jag finner det lättare att reglera den avsedda accelerationen utan att ha ett filter på pedalen. Risken blir att man gasar för mycket för att man inte märker av effekten förrän efter en kort fördröjning

Det är uppenbart en smaksak eftersom så många elbilar har antingen valmöjligheten eller enbart nerslöad respons. Jag tyckte fortfarande efter tre år och 7500 mil att gasresponsen på ID4 var störande långsam.
 
Vet inte om jag läste om det i denna tråden eller nån annanstans, men som jag minns finns nåt litet filter eller packning/flärp som kan lossna eller sätta igen en ventil i mekatroniken.

Vw byter hela lådan medan det går att byta ventil och spola lådan och komma undan till en fraktion av priset.

Jag hade en annan bil (inte vw) med traditionell automat som jag för 10-15 år sen fick byta växellåda på för att en ventil strulade. Väldigt få i Sverige kan meka med sådana här lådor, de bara byter allt.

När det är en dålig design som i DSG fallet så kommer det antingen utvecklas metoder för att laga billigare eller kommer alla äldre GTE att rasa i pris och skrotas ut när de passerat gränsen för maskinskada och går sönder. Efter ett tag borde även försäkringen gå upp rejält i pris.

Det känns som detta fel kommer hända på de flesta GTE när de börjar bli till åren...
 
A Avemo skrev:
Jag tycker att detta med hur gasrespons behandlas är lite överraskande. Jag har alltid sett snabb gasrespons som något uteslutande positivt. Och den har försämrats allteftersom bilar utvecklats. Antagligen har det med utsläpp att göra för sugmotorer. För elbilar verkar det vara många som på konstgjord väg slöar ner gasresponsen för att den mer skall likna förbränningsmotorbilar. Det är för mig obegripligt. Men på vissa bilar kan man i alla fal stänga av sirapsdämpningen av gasen.
Det är nog svårare än man tror; att få mjukhet när man vill ha det och respons när det krävs.
 
U Ursidae skrev:
Det är nog svårare än man tror; att få mjukhet när man vill ha det och respons när det krävs.
Jag kanske är gammalmodig. Men jag anser att bilen alltid skall ha en snabb respons. Sedan är det jag som förare som får välja att köra mjukt. Det är helt uppenbart inte Volkswagens angreppspunkt. Enligt säljaren när jag valde ID4 har Volkswagen ansträngt sig för att få responsen att efterlikna en "normal" bil. Jag är inte nöjd med resultatet.

Den bästa responsen jag känt på var i en Tesla. Både Renault och Mercedes har flera lägen man får välja mellan. Och väljer man sportläget blir responsen mycket bättre. Så jag tror nog att det visserligen inte är en trivial uppgift att designa gasresponsen. Men jag tror också att den ofta designats efter någon annans önskemål än mina. Idag kör jag Renault och tycker att gasresponsen i sportläget är mycket bättre än den var i ID4. Men inte lika bra som i en Tesla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.