Finns här någon tråd om Nya Passat eHybrid (efterföljaren till Passat GTE)?
Den har ju börjat säljas sen en tid tillbaka och GTE verkar byta namn i och med 2024 års modell.
Större batteri och större kaross.
 
B Bo Berglund skrev:
Finns här någon tråd om Nya Passat eHybrid (efterföljaren till Passat GTE)?
Den har ju börjat säljas sen en tid tillbaka och GTE verkar byta namn i och med 2024 års modell.
Större batteri och större kaross.
Inte vad jag sett, jag tror de flesta deltagare i denna tråd var tjänstebilsförare som nu till stor del gått över till rena elbilar.

Jag tror också detta i princip är den enda bil som förärats en egen tråd och som levt så pass mycket, men prova du gärna att starta en egen tråd, men jag tror dessvärre inte den kommer ha samma aktivitet som denna.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Som jag förstått så blev förmånsbilar i allmänhet och bilar som Passat i synnerhet inte alls lika attraktiva att "ha" när miljöbonusar och skattesatser gjordes om.

Nu hörde jag någon på jobbet som sa att hybriderna låg OK till mot elbilarna för våra personalbilar, kanske när alla subventioner ebbat ut och värdefallet på elbilar är mer normalt så kan hybriderna vinna tillbaka lite mark.

Men generellt tror jag att hybrider är lite av det sämsta av två världar - två drivlinor som kan strula, kräver lika mycket eller mer service mot en fossilbil, bara med körsträckor på 5-10 mil per dag går det att räkna hem el-delen - kör man mer så kostar den som en bensin eller diesel att köra. Kör man mindre så är bränslekostnaden så liten del att det är bättre med en billigare fossilbil. Den har rätt dåliga köregenskaper om man jämför med antingen en lättare fossilbil eller en tyngre men rappare elbil som har mycket bättre viktfördelning. Kort sagt, för väldigt många är det en dyr bil utan större fördelar.

Märkligt nog verkar värdeminskningen inte varit så stor jag skulle trott. Jag tror många som köper en GTE inte riktigt har gjort hemläxan över besparingar och kostnader och därav betalar för mycket för en bil som är dyr i service och potentiellt svindyr i reparationer.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som råkat ut för att bilen är helt död efter laddning? Min granne som jag övertalade att köpa en GTE för några år sedan (nu har jag gått vidare) har just nu det problemet. Helt död bil och troligen också ett skadat/förstört 12V-batteri. Den står på laddning just nu (av 12V-batteriet) så vi får se om det går att rädda. Multimetern visade 3,8V…

Detta är andra gången på ett halvår detta händer, så nu åker bilen in till VW. Sist visade multimetern ~6V och ett nytt batteri köptes (batteriet var kass enligt butiken då).

Någon som råkat ut för detta?
 
Jag tror att Volkswagen har haft en del problem med buggar som gör att 12V-batteriet laddas ur. Jag råkade aldrig ut för det på min Golf. Men flera av mina kollegor som kört Passat GTE och Audi A6 eller A3 laddhybrid har råkat ut för det. Det är ju inte så man bör behandla batterier. Men är det ett halvår gammalt så går det troligen att ladda upp igen så att allt fungerar.
 
Hur vet man laddläget för 12V batteriet? Finns det på någon meny?
 
B Bo Berglund skrev:
Hur vet man laddläget för 12V batteriet? Finns det på någon meny?
En av mina kollegor fick ett varningsmeddelande om att 12V-batteriet var urladdat. De andra fick inga felmeddelanden. Men det märktes genom att det inte gick att ens låsa upp bilen. Eftersom det rör sig om någon bugg som laddar ur batteriet snarare än upprepade korta körsträckor som kan vara fallet med vanliga bilar hjälper det nog inte så mycket att hålla kolla på laddstatusen. Bestämmer sig bilen för att dra ur det kan det gå fort.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror att Volkswagen har haft en del problem med buggar som gör att 12V-batteriet laddas ur. Jag råkade aldrig ut för det på min Golf. Men flera av mina kollegor som kört Passat GTE och Audi A6 eller A3 laddhybrid har råkat ut för det. Det är ju inte så man bör behandla batterier. Men är det ett halvår gammalt så går det troligen att ladda upp igen så att allt fungerar.
Ok, där ser man. Bilen i fråga är från 2021 så det förra var inte så gammalt det heller, men vi testar att ladda upp det nya.

Inga varningar har kommit heller, så det verkar ha gått fort. En gemensam nämnare med förra gången är att bilen laddades under natten (det var så det upptäcktes genom att sladden inte låstes upp). Men jag tänker att om bilen drar ur 95Ah så bör det ju märkas, det är ju ganska mycket ström…
 
Tyvärr verkar även det nya batteriet vara helt kört. Laddaren (CTEK MX5) som stått på ett par timmar nu visar att batteriet ej tar emot någon laddning…
 
U
Har laddaren en supply eller boost så testa använda den först för att få upp spänningen lite.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Är det någon som råkat ut för att bilen är helt död efter laddning? Min granne som jag övertalade att köpa en GTE för några år sedan (nu har jag gått vidare) har just nu det problemet. Helt död bil och troligen också ett skadat/förstört 12V-batteri. Den står på laddning just nu (av 12V-batteriet) så vi får se om det går att rädda. Multimetern visade 3,8V…

Detta är andra gången på ett halvår detta händer, så nu åker bilen in till VW. Sist visade multimetern ~6V och ett nytt batteri köptes (batteriet var kass enligt butiken då).

Någon som råkat ut för detta?
Visar
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Tyvärr verkar även det nya batteriet vara helt kört. Laddaren (CTEK MX5) som stått på ett par timmar nu visar att batteriet ej tar emot någon laddning…
Kör Recond läget
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Tyvärr verkar även det nya batteriet vara helt kört. Laddaren (CTEK MX5) som stått på ett par timmar nu visar att batteriet ej tar emot någon laddning…
Om det är ett halvår gammalt batteri och det har laddats ur över natten vågar jag nästan lova att det går att rädda. Men det är inte säkert att en avancerad batteriladdare förstår vad den skall göra med det. Prova en primitiv laddare eller koppla det parallellt med ett annat batteri tillsammans med laddaren.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag har lyckats ladda ett ganska nytt helt tomt batteri där CTEK MX5 el motsv inte klarade av att ladda batteriet ens i recond-läge.

Jag använde en dum laddare för att få igång batteriet så mycket så att CTEK sedan kunde ta över och ladda batteriet fullt ut. Jag vill minnas att jag köpte denna från Biltema.
Batteriladdare från Biltema med en blå ovansida, svart botten och en svart bärhandtag. Laddaren har anslutningskablar och klämmor för att ansluta till batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.biltema.se/bil---mc/for...laddare/batteriladdare-612-v-758-a-2000030702
 
mickelindkvist mickelindkvist skrev:
Visar

Kör Recond läget
Det var recond-läget. Nu visar multimetern 6,8V istället för 3,8V så det tar ju emot ström. Men laddaren fixar inte detta.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har lyckats ladda ett ganska nytt helt tomt batteri där CTEK MX5 el motsv inte klarade av att ladda batteriet ens i recond-läge.

Jag använde en dum laddare för att få igång batteriet så mycket så att CTEK sedan kunde ta över och ladda batteriet fullt ut. Jag vill minnas att jag köpte denna från Biltema.
[bild]
[länk]
Precis min tanke! En annan granne har en sådan modell-större på hjul, den testar vi imorgon! Då kanske vi får lite kräm i det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.