Helt ok WLTP.
Skärmdump av WLTP-bränsleförbrukning och utsläppsinformation för en Volkswagen Passat Sportscombi R-Line.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och med denna kan jag köra 100% el utom de få tillfällena jag kör till Karlstad (4-5 ggr/år)! 😀
Det är 93 km till stugan och den klarar ju drygt 100 nu.
 
Fast börjar vi ärligt talat inte närma oss att man likväl kan gå över till en elbil? 🤔
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
U
Jo för 600’ i nypris får man ju en Model Y LR
 
Jag gillar Passatens formfaktor.
Har kört den typen av bilar sedan 1982 då jag köpte en SAAB 900. Dvs en vanlig stationsvagn/kombi helt enkelt.
De rena elbilarna är oftast av SUV-typ, vilket jag i alla fall inte vill köra. Eller för små med dåligt packutrymme.
Och jag står inte ut med Teslas skärm-gadgets som jag stöter på hos min kompis som kör Model-X.
Nu skall ALLT utom själva ratten visst flytta in på skärmen! Vansinne!
Och ratten har blivit en horisontell balk med handtag i var ände! Hur kan man köra då?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag gillar Passatens formfaktor.
Har kört den typen av bilar sedan 1982 då jag köpte en SAAB 900. Dvs en vanlig stationsvagn/kombi helt enkelt.
De rena elbilarna är oftast av SUV-typ, vilket jag i alla fall inte vill köra. Eller för små med dåligt packutrymme.
Och jag står inte ut med Teslas skärm-gadgets som jag stöter på hos min kompis som kör Model-X.
Nu skall ALLT utom själva ratten visst flytta in på skärmen! Vansinne!
Och ratten har blivit en horisontell balk med handtag i var ände! Hur kan man köra då?
ID7an då?

Jag föredrar också egentligen kombi, Passaten passade oss bra, men nu när det var dags att byta ville jag ha en elbil, så det blev en ID4 sålänge.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
ID7an då?
Nej, det är ju en sedan...
Vi fraktar väldigt mycket i vår Passat till/från sommarstället vår och höst och en sedan funkar definitivt inte...
Och med laddhybrid blir man inte nervvrak om man kör i Norrlands inland heller.
Min nuvarande Passat GTE 2020 har uppåt 900 km räckvidd med full tank och batteri.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Nej, det är ju en sedan...
Vi fraktar väldigt mycket i vår Passat till/från sommarstället vår och höst och en sedan funkar definitivt inte...
Och med laddhybrid blir man inte nervvrak om man kör i Norrlands inland heller.
Min nuvarande Passat GTE 2020 har uppåt 900 km räckvidd med full tank och batteri.
Kombin kommer nu:
Vit elbil modell 'Nya ID.7 Tourer' visas på en webbsida med pris och specifikationsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är prislappen.
Jag har varit och klämt och känt på nya passaten, och tycker den är lika rackligt och smäckigt byggd som senaste faceliften av B8.

För närmare 600kkr är tyvärr mina förväntningar högre.

Mercedes e300de kostar 40.000 kr mer, rejält mer utrustning och snyggare också.

Nya 530e x-drive kostar exakt lika mycket som passaten.

A6:an marginellt dyrare än Passaten, då skall man komma ihåg att både E-klass, A6 och 5-serie är mer utrustade från början. Tygstolar finns tex inte.
 
Fn87 Fn87 skrev:
Id7an finns som kombi. [länk]
ID.7 = +135.000 SEK....

Vikten är 250 kg tyngre (skillnad = batterivikt - bensinmotorvikt ?)
Men el-räckvidd på drygt 600 km är ju helt OK.

I mitt trånga garage är måtten viktiga.
ID.7 är jämfört med GTE MY24 / GTE MY20:
längd: +44 mm / +72 mm
bredd: +13 mm / +30 mm
höjd: +30 mm / + 30 mm

Längden är problemet, men det går nog att stuva om så att även +72 får plats.
Laddkabeln går ju inte längre in i nosen som på GTE MY20 utan på vänster sida framför förardörren på Passat MY 24. Så för den blir det inga problem med åtkomst för laddning.

Men om detta är laddluckan på ID.7 så sitter den på "fel" sida i mitt garage. Måste slicka höger vägg när jag kör in för att kunna kliva ur bilen när den är inne och min laddbox sitter på vänster vägg i garaget...

Laddlucka på en grå ID.7 placerad på vänster sida framför förardörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nån som vet ifall ytterbackspeglarna är elektriskt infällbara i Passat GTE MY2024?
Jag ser inget om det när jag går igenom konfigureringen.
I min förra GTE 2020 fick jag lägga till detta som extra tillval...
Måste smala ner bilen när jag kör in/ut i garaget.
 
Många av dina frågor får du säkert svar på om du kikar i bilbyggaren.

Den enklaste varianten, dvs business? Har följande stycke under standardutrustning:

Ytterbacksp. elinfällbara, på förarsidan avbländande, omgivningsbelysning och nedvinkling på passagerars. vid backning
 
Står under utr exteriör: Ytterbacksp. elinfällbara, på förarsidan avbländande, omgivningsbelysning och nedvinkling på passagerars. vid backning
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Många av dina frågor får du säkert svar på om du kikar i bilbyggaren.
Stefan N Stefan N skrev:
Står under utr exteriör: Ytterbacksp. elinfällbara, på förarsidan avbländande, omgivningsbelysning och nedvinkling på passagerars. vid backning
Tack för svaren, precis vad jag behövde.

Då är det OK angående backspeglarna och garageinkörningen. Det är värst när man skall backa ut för vid infart om man har speglarna ute och kör för nära så knuffas spegeln åt "rätt" håll, men vid ut-backning åker den åt andra hållet och kommer att brytas sönder. :(

"Alla mina frågor:"
Saken är den att jag fick meddelande om att man kunde bygga sin bil på skärtorsdagens eftermiddag och då hade de stängt på DinBil i Akalla och dessutom helgstängt till nästa vecka.
Jag skrev email till den försäljare jag kontaktat tidigare och frågade men fick automatsvar att de var tillbaka igen nästa vecka....

Men då är jag bortrest i USA så det är därför svårt att kommunicera med dem. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.